Slaktkaniner

Hur hantera djur för slakt
Användarens profilbild
Daltorpet
Inlägg: 813
Blev medlem: 06 maj 2019 01:40

Slaktkaniner

Inlägg av Daltorpet »

Hur ser ni på slaktandet av egna kaniner?

Jag tänkte beskriva vår kaninhållning lite lätt. Mest för tips och råd. Jag är medveten om att det finns många sätt men det här funkar för oss.

Vi har valt rasen Gotlandskanin samt Stor tex. Gotlandskaninerna valde vi av flera anledningar, dels pga att de äter väldigt billigt och kan leva på det vi producerar på vår lilla gård. De äter mest gräs/hö men vi kan även ge dem morötter/blast som gotte. Våra kaniner är genbanksanslutna vilket ger några hundra om året men det kan ge nästan det dubbla per kaninunge. Folk verkar gilla när det är så.. Gotlands är tåliga och lever ute i ur och skur, tål kyla bra. Våra har aldrig varit sjuka hittils. Kaninerna vi har får fina kullar med hög andel som klarar sig till slaktålder och många ungar i varje. Våra får 7-10 per hona. Nackdelar med Gotlands är att de inte växer spec fort och blir inte lika stora som köttraser.

Stor rex. Rexarna har vi för både kött och päls. Pälsen är underbart mjuk. Vi trodde rexarna skulle vara mycket känsligare än Gotlands men faktum är att de båda raserna har exakt samma levnadsstandard här på gården. Rexarna har liknande storlek omkring 2kg. Hade jag haft mer koll på kaninerna innan hade jag valt en ras. Utav de två skulle vilket som duga. Det man får från Gotlands i genbank kompenseras av att rex kostar mer för att de är tex.

Vi har våra kaniner frilevande till viss mån. Honorna går fria oftast och de släpps ut på morgonen samtidigt som hönsen och släpps in på kvällen. Nu vet jag att det inte funkar för alla men lär man dem vad ljudet av skramlande havrehink betyder så kommer de som ett skott. Vi har 7 honor och två hanar. Hanarna går ihop i en rastgård på 20m2 emellanåt släpper vi ut dem när inte honorna är ute. Vid parning delar vi av rastgården och släpper in varsin hona.

Ungdjuren som blir har vi byggt småhagar av kompostgaller ca 3m2 per kull där också mamman föder dem. Vid åtta veckor flyttar mamman. Vid 16 veckor slaktar vi de största ungdjuren och sållar ut om vi vill behålla någon eller sälja. De brukar ge mellan 1-1,3kg slaktade.

Vid slakten plockar jag upp en kanin håller den nära kroppen tills den blir alldeles lugn sen går vi bort till en stubbe den får lite gotte. När den är i full färd med maten och är stilla så skjuter jag den i bakhuvudet med 22lr. Därefter avblodar jag den genom att skära ett snitt i halsen. Jag hänger upp kaninen med en anordning jag byggt av Biltemas köttkrokar i hälsenorna. Jag skär ett snitt runt fötterna och drar sedan av skinnet. På de små följer skinnet med som en strumpa. I början kan undra hur de ens kan behålla skinnet på medan de lever. När skinnet är borta skär jag av huvudet och lägger försiktigt ett snitt i buken utan att skada något organ. Jag plockar ur inälvorna och är noga att sota kaninen så det inte kommer urin eller avföring på köttet. Det mesta av innanmätet som lever,njurar,hjärta kokar jag med huvudet som jag rycker tänderna ifrån och ger till hundarna.

Kaninen behöver du inte hänga. Jag brukar oftast laga till den samma dag. Det ger ett väldigt fint kött som framhäver kryddor bra. Det kan tyckas smaklöst innan man är van. Nu äter jag helst kanin. Det går ungefär på 15 minuter totalt.

Skinnet vänder jag ut och in samt tar bort det värsta av slamsor och skinnbitar. Sen saltar jag det. Efter några dagar så skrapar jag försiktigt rent. Sen bereder jag med en ägg/olivoljablandning.

Nu vart det lite onödigt vetande säkert men tänkte att det kunde inspirera någon. Hur gör ni när håller och äter kaniner? Ni som inte gör det här tänkt göra det?
Senast redigerad av Daltorpet den 06 maj 2019 18:11, redigerad totalt 1 gånger.
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
Användarens profilbild
Parabellum
Inlägg: 3218
Blev medlem: 23 apr 2019 21:16

Re: Slaktkaniner

Inlägg av Parabellum »

Jag har slaktat många kaniner som ung åt min syster som hade uppfödning.
Om själva kaninhållningen har jag väldigt lite kunskaper, men visst lite fastnade det lite när syrran och hennes man pratade.
Och jag känner igen mycket av det du skriver.
Uppskattar verkligen din beskrivande text om hur det fungerar på din gård. :up:
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
EN brun böna
Inlägg: 974
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: Slaktkaniner

Inlägg av EN brun böna »

Jag har belgisk hare i nätburar med dränerande plastgolv. Funkar perfekt, lätt att hålla rent. Nätburarna är ombyggda hönsbatteriburar.
Har haft dålig erfarenhet av gottisarna, tycker de är känsliga.
Har haft holländska och de var tåliga och lättfödda och ynglade av sig som kaniner.
Skulle gärna ha ett par rexar för att avla på för pälsens skull.

Hade även angoror ett tag för ullen men orkade inte med att karda pälsen var och varannan dag för att undvika tovor
Användarens profilbild
Daltorpet
Inlägg: 813
Blev medlem: 06 maj 2019 01:40

Re: Slaktkaniner

Inlägg av Daltorpet »

Parabellum skrev: 06 maj 2019 17:36 Jag har slaktat många kaniner som ung åt min syster som hade uppfödning.
Om själva kaninhållningen har jag väldigt lite kunskaper, men visst lite fastnade det lite när syrran och hennes man pratade.
Och jag känner igen mycket av det du skriver.
Uppskattar verkligen din beskrivande text om hur det fungerar på din gård. :up:
Det är en riktigt bra erfarenhet. Skönt att kunna plocka fram om man behöver i framtiden. Tack så mycket det var kul att höra :)
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
Användarens profilbild
Daltorpet
Inlägg: 813
Blev medlem: 06 maj 2019 01:40

Re: Slaktkaniner

Inlägg av Daltorpet »

EN brun böna skrev: 06 maj 2019 18:02 Jag har belgisk hare i nätburar med dränerande plastgolv. Funkar perfekt, lätt att hålla rent. Nätburarna är ombyggda hönsbatteriburar.
Har haft dålig erfarenhet av gottisarna, tycker de är känsliga.
Har haft holländska och de var tåliga och lättfödda och ynglade av sig som kaniner.
Skulle gärna ha ett par rexar för att avla på för pälsens skull.

Hade även angoror ett tag för ullen men orkade inte med att karda pälsen var och varannan dag för att undvika tovor
Härligt, jag har själv ingen erfarenhet av jättarna men det var mellan dem och New Zeelands det stod först. Känner du att du hittat rätt med jättarna eller testar du dig fram än så länge? Jag har funderat på att utöka med kanske en slaktras men inte bestämt ännu.

Aha tänker du att Gotlands är känsliga för sjukdomar eller fysiskt "våld" eller vad man ska säga?

Jo man har ju hört att det blir ett litet heltidsjobb med angoror.
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
EN brun böna
Inlägg: 974
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: Slaktkaniner

Inlägg av EN brun böna »

Det är belgisk hare jag har och inte belgisk jätte det är två helt olika raser. Belgisk hare har avlats för att se ut som en hare och när den kom så sa man att det var korsning av hare kanin vilket är omöjligt, men på 1800-talet var det inte många som visste sånt.
Det är en stor ras det med. http://kaninmagazinet.se/2012/february/ ... -hare.html

Gottisarna hade dålig motståndskraft för stress och blev sjuka för just ingenting.
Användarens profilbild
Daltorpet
Inlägg: 813
Blev medlem: 06 maj 2019 01:40

Re: Slaktkaniner

Inlägg av Daltorpet »

EN brun böna skrev: 06 maj 2019 19:08 Det är belgisk hare jag har och inte belgisk jätte det är två helt olika raser. Belgisk hare har avlats för att se ut som en hare och när den kom så sa man att det var korsning av hare kanin vilket är omöjligt, men på 1800-talet var det inte många som visste sånt.
Det är en stor ras det med. http://kaninmagazinet.se/2012/february/ ... -hare.html

Gottisarna hade dålig motståndskraft för stress och blev sjuka för just ingenting.
Jaha där ser man, det är spännande då lär man sig något nytt. Hur skulle du säga att de belgiska hararna är med foder och tillväxt? Räknar man de till köttraserna? Den ser ju väldigt hälsosam och snärt ut i jämförelse med jättarna åtminstone på bilden.
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
EN brun böna
Inlägg: 974
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: Slaktkaniner

Inlägg av EN brun böna »

Haren trots att den blir uppåt 4 kg så är den lindrig på fodret. Hel havre och hö är vad de behöver samt lite grönt när det finns för vitaminer och mineraler. De anses som svåra att avla på. men jag tycker de är som kaniner i allmänhet.
Då jag har nätburar så får de vara inne på vintern i isolerad byggnad. Hararna växer fort och blindtest på smak sätter dem i topp.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10525
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Slaktkaniner

Inlägg av bastard »

bra tråd :up:

har haft kaniner förr, och jag jagar kaniner om jag kan

men just kaniner är något som jag funderar på som mat i framtiden, dom är relativt smidiga att hantera, men jag skulle behöva ha någon till liksinnad i närheten till detta

kommer nog en dag jag skaffar kaniner för uppfödning
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2514
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Slaktkaniner

Inlägg av xsive »

Om man räknar lite på det.
Hur mycket Hö och havre äter en kanin. Dels vuxna hanar/honor samt ett undjur fram till slakt.
Hur mycket foder går det att driva fram ett kilo kaninkött?
I started out with nothing, and still have most of it left
Skriv svar

Återgå till "Slakt"