Möjlig ransonering av dricksvatten enlight MSB

Allt om vatten
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10596
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Möjlig ransonering av dricksvatten enlight MSB

Inlägg av bastard »

sades om driftteknikerna inte kommer till jobbet, sedan annvänds det en del kem för rening, en del ställen lite mer, en del lite mindre

kom ihåg att det är värre på reningsverken på vägen ut med, där kan det ställa till med mer, ex bara ut med skiten i vattnet, bokstavligen, med fel sjukdomar i omlopp är det ett dåligt allternativ för dom som lever ihopgyttrat :-g
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
reboot
Inlägg: 1284
Blev medlem: 08 maj 2019 00:08

Re: Möjlig ransonering av dricksvatten enlight MSB

Inlägg av reboot »

@Obstinat
Flockningsmedel (aluminiumsulfat) nämndes bl.a. av MSB-representanten i TV-nyheterna.

https://www.stockholmvattenochavfall.se ... attenverk/
”There is always more than one cockroach in the kitchen” - David Rosenberg

“The best way to predict your future is to create it.” - Dan Miller.
Obstinat
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 maj 2019 18:19

Re: Möjlig ransonering av dricksvatten enlight MSB

Inlägg av Obstinat »

reboot skrev: 13 apr 2020 22:33 @Obstinat
Flockningsmedel (aluminiumsulfat) nämndes bl.a. av MSB-representanten i TV-nyheterna.

https://www.stockholmvattenochavfall.se ... attenverk/
Tackar! Hade missat detta! Men undrar vad mer som fattas i ladorna....... Gäller inte bara vattenförsörjning :-g
Protect
Inlägg: 441
Blev medlem: 09 feb 2020 21:53

Re: Möjlig ransonering av dricksvatten enlight MSB

Inlägg av Protect »

Det blir fint för dom som tvingats installera minireningsverk på sina fastigheter, tar flockningsmedlet slut vet iallafall jag vad som händer och vad det kostar att ersätta det som pajar för jag har en bekant som det gjorde så för när dunken var slut och larmet hade pajat så han inget visste. Det var många tusenlappar bortkastade och ett helvete att få igång skiten sen.
Innanför den kalla ytan klappar ett hjärta av sten,,,,,
Ursus

Re: Möjlig ransonering av dricksvatten enlight MSB

Inlägg av Ursus »

Oavsett om MSB har dragit tillbaka detta eller inte borde det vara i varje preppers intresse att hålla vattenreserv.

Har 40 liter i dunkar i lägenheten. Lika mycket i BOL plus ett mycket bra vattenfilter (Katadyn Pocket) som kan ta det smutsigaste vatten och göra det drickbart på nolltid. Kallkälla i närheten, drickbart rakt ur den. Snö halva året; smältvatten den vägen, lite tillskott av vätseersättning, salt eller annat kan i viss mån kompensera för bristen på mineraler.
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1074
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: Möjlig ransonering av dricksvatten enlight MSB

Inlägg av rödluvan »

Alltså, jag måste bara fråga av ren nyfikenhet, men hur i fridens namn är det ens möjligt att förbruka 200 liter vatten per person och dygn i ett vanligt hushåll, även om man har både hundar och småbarn??
Säg att det är två vuxna och ett barn (vilket är den minsta möjliga familjestorleken för en barnfamilj...), det blir ju för fanken 600 liter var 24e timma.
Även om det bara är två vuxna är det ju fortfarande 400 (fyrahundra!) liter var 24e timma.

Jag skulle inte ens kunna göra av med 200 liter vatten på 24 timmar även om jag verkligen försökte.

Jag tvivlar inte ett ögonblick på att siffrorna stämmer, jag är bara nyfiken på vad fårket egentligen håller på med...

Även om vattenföreningen här helt kapade ledningen så skulle det vara ett icke problem för en annan, jag förbrukar inte mer vatten än att jag enkelt kan hämta det själv ute, även om man behöver ta en dusch emellanåt med tanke på omgivningen...
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
Tomtemor1
Inlägg: 203
Blev medlem: 07 jun 2019 18:40

Re: Möjlig ransonering av dricksvatten enlight MSB

Inlägg av Tomtemor1 »

Jag förstår inte
Tvättmaskinen drar runt 50 l /tvätt
Diskmaskinen drar 10-15 l
Dryck och matlagning runt 5 l
Duschar folk upp resten? Då skulle de duscha i typ 15-20 min varje dag om man är två om tvättmaskinen och diskmaskinen och kör dem varje dag
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10596
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Möjlig ransonering av dricksvatten enlight MSB

Inlägg av bastard »

medel

finns dom som fyller simbassänger med vatten, det räknas in

kom ihåg spola toa, tandborstning med rinnande vatten

även det med att spola fram kallt vatten
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1074
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: Möjlig ransonering av dricksvatten enlight MSB

Inlägg av rödluvan »

Ok, jo, jag diskar och tvättar fortfarande för hand, men tycker inte att maskinen tar så ohyggligt mycket ändå och även om man har småbarn räcker det att köra en gång om dagen tycker man.

Borde inte ta mer än ca 5 minuter om man duschar på morgonen om man nu absolut måste göra det, kanske tio minuter om man tar en långdusch på kvällen också om man är riktigt homosexuell och duschar flera gånger om dagen, (eller jobbar med riktigt skitiga saker, typ dammiga byggjobb och liknande där man är tvungen att duscha för att få bort damm från kroppen)

De flesta jag känner duschar bara ca 5 minuter på vardagar, så säg 5 minuter gånger två= ca 10 minuter.
Dock kanske man behöver använda något högre vattentryck om man duschar en kortare tid, så det tar kanske litet mer per minut jämfört med om man duschar länge. (känner för visso folk som behöver använda duschen länge av medicinska skäl mot värkande ryggar och liknande, brukar jag göra själv ibland om man har lyxen med obegränsad mängd varmvatten och man hållit på med tunga jobb som snedbelastar ryggen länge, men det är ju en annan sak)

Säg att man är hemma och dricker typ en och en halv liter kaffe samt käkar gammal kebab så att man är halvrisig i magen, kanske man behöver spola sex-sju gånger på toan. (om man äter bra mat och inte lider av medicinska matsmältningsproblem, samt inte dricker kaffe eller te torde tre-fyra gånger vara mer normalt, men tror det blir mer om man använder urindrivande drycker, de flesta använder nog köpebröd och kanske snabbmat eller frityrolja emellanåt också, så man kanske får räkna in att man blir skitnödig mer än en gång om dagen också i snitt...).

Klart, en pool drar ju rätt hyfsat, men man byter ju inte så ofta i den, men kanske blir det ändå om man slår ut det över året.

Här kan man ju bada i sjön, eller havet om man vill tvätta sig sommartid, funkar tillräckligt bra tycker jag.
(Tycker bara att det är roligare än att använda inneduschen sommartid, samt praktiskt om man inte har vetten i stugan, som grannen där)
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1074
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: Möjlig ransonering av dricksvatten enlight MSB

Inlägg av rödluvan »

Om det krisar så fungerar det faktiskt utmärkt att tvätta sig med vatten ur en vanlig hink man fyller med varmt vatten, har gjort så själv många gånger då man inte haft varmvatten ute i stugan och kommit hem indränkt i byggdamm och liknande, eller man varit tvungen att åka in till stan och behövt vara mer presentabel enligt vissa släktingar... :mrgreen:
En vanlig tio-femton liters hink räcker bra om man sparar en del att skölja av sig med.
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
Skriv svar

Återgå till "Vatten"