Finanskris i spåren av viruset

Funderingar på ekonomi, från din egen plånbok till den stora börskrachen
Användarvisningsbild
Aftersearch

Finanskris i spåren av viruset

Inlägg av Aftersearch »

BNP prognoserna pekar på den djupaste recessionen sedan andra världskriget och medelhavsländerna ligger sämst till, man pratar relativt öppet om möjlig kollaps av både EU och euron.

Italien och Spanien vill ha mer ekonomisk hjälp av grannarna i norr som är skeptiska. Samtidigt flaggar USA mfl för att man tänker hålla Kina ansvarigt både för att ha försökt dölja viruset och för att sedan ha försökt tjäna på det.

Detta kan snabbt bli riktigt obehagligt beroende på vart vägen bär.

Hur förhåller ni andra er till detta som skulle kunna bli den totala kollapsen av det nuvarande ekonomiska systemet? Flyttar ni om sparande från valuta till hårdvara eller tvärtom kanske tillochmed?

Hur lång tid tror ni att vi får på oss... är det en "över-natten" kollaps liknande 2008 men i global och värre skala eller är det en kokande groda?

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/eu-v ... n-hittills
:smack:

bokmalen

Re: Finanskris i spåren av viruset

Inlägg av bokmalen »

Tja, jag har väldigt lite sparande att flytta. Hade jag haft något hade jag gått till pantbanken och köpt guld. Fysiskt riktigt guld, ringar och sånt.

Sedan har jag tur i det att jag jobbar statligt, så jag kommer inte att vara bland de första som förlorar jobbet. Utan kommer nog att ha kvar en anställning tämligen länge även under en ekonomisk nedgång.
I intend to live forever, or die trying to

Användarvisningsbild
Charlie**

Inlägg av Charlie** »

Samtliga av mina lån är avbetalda sedan ett par år tillbaka och jag har en del sparat på fonder, isk och ett sparkonto. Besparingarna har än så länge inte påverkats nämnvärt men man vet aldrig. Jag har länge funderat på att flytta om mitt sparand men inte fått tummen ur. Risken finns att det kan bli bråttom det närmaste halvåret, å andra sidan så kan vissa delar av mitt sparande vara fördelaktigt. Jag är väldigt ambivalent i frågan. Jag har en tjänst på kommunen så jag sitter ganska stadigt. Det jag arbetar med är just nu väldigt lågprioriterat så det är mycket troligt att jag kommer att få byta till någon annan tjänst inom kommunen men jag kommer att få behålla min anställning även om det blir ännu sämre tider. Jag tror att det blir en ganska svår och djup lågkonjunktur. Alla länder jobbar nu för högtryck för att stimulera ekonomin på alla fronter så förhoppningsvis blir lågkonjunkturen inte långvarig. Huvudsaken är att det inte följer mer jävelskap i coronakrisens bakvatten som handelskrig eller att ett omfattande och större krig bryter ut. Jag litar inte på att kineserna håller sig i skinnet. De har mycket att förlora och kanske försöker de att kompensera detta med vapenskrammel.
"That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat, is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there."
-George Orwell.

Dancecommander

Inlägg av Dancecommander »

Vi har levt i kollapsen i årtionden, enda skillnaden nu är att fler riskerar att bli arbetslösa. Så, det lär fortsätta i samma anda som tidigare; högre skatter för de produktiva som ska betala bröd och skådespel, ökad skuldsättning i hushållen, sämre standard i välfärden, ökad repression. Hur vi lagligt ska kunna försvara oss från den ökande brottsligheten är något som få verkar ta upp.
”It is not the evil itself which is horrifying about our times - it is the way we not only tolerate evil, but have made a cult of positively worshiping weakness, depravity, rottenness and evil itself”. George Lincoln Rockwell

Användarvisningsbild
Charlie**

Inlägg av Charlie** »

Dancecommander skrev:
07 maj 2020 09:13
Vi har levt i kollapsen i årtionden, enda skillnaden nu är att fler riskerar att bli arbetslösa. Så, det lär fortsätta i samma anda som tidigare; högre skatter för de produktiva som ska betala bröd och skådespel, ökad skuldsättning i hushållen, sämre standard i välfärden, ökad repression. Hur vi lagligt ska kunna försvara oss från den ökande brottsligheten är något som få verkar ta upp.
+1
:up:
"That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat, is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there."
-George Orwell.

xsive

Inlägg av xsive »

Inga lån och låga utgifter så klarar nog arbetslöshet ok om det nu skulle ske.
Inget jag bekymrar mig för.
Arbetar inom branch som egentligen bara är konjunkturpåverkad på ganska lång sikt och fullt i orderböckerna närmaste åren
Min bättre hälft kanske drabbas men det ser jag inte som någon hård smäll.

Sen verkar folk leva som det fortfarande inte finns några bekymmer i världen. Arbetslöshet? Nä det drabbar nog inte mig :smack:
tex är det hög efterfrågan på husbilar. ok framförallt begagnade men ändå dyra investeringar.
Höj lånet på huset och köp husbil så man kan Coronasemestra i Sverige i sommar. Kostar ju så lite att låna ännu en halvmiljon...

Hade hoppats på nedgång på fastigheter men det är nog mest på dyra i storstad.
Sommarstugor och liknande är det absolut ingen avmattning att se på priserna

För besparingar har jag precis flyttat en del fonder från högrisk till lågrisk ett tag framöver då allt är så osäkert

Användarvisningsbild
rödluvan

Inlägg av rödluvan »

Kommer inte att påverkas så mycket själv tror jag då jag inte är beroende av varesig nationell arbetsmarknad eller konjunktursvängingar i egentlig mening, få ändå till så det åtminstone går runt och kan behålla gården, och det är ju bra så, sedan kan man ju skita i extravaganser om det sk*ter sig på riktigt, men har varit med om det förr, värre om det skiter sig kapitalt på det personliga planet för någon och man blir skyldig massor med pengar till någon annan, osv, oavsett om det är hög eller lågkonjunktur, bättre då leva fattigt och bo billigt i perioder om man kan i förebyggande syfte om man frågar mig än att binda upp sig på en massa skit som medför risker att man drabbas seriöst personligen.

Är ju lätt för mig att sitta och säga att man inte bör ha några lån, men det är ju inte alltid en option om man väl hakat på ekorrhjulet och gjort som alla andra, vanligt lönejobb, lånat, bor dyrt, investerat i en massa som är konjunkturkänsligt för att man inbillar sig att det ger högre utdelning på kort sikt, är beroende av att köpa allt, osv.

Blir det lågkonjunktur på riktigt är det tvärtom köpläge för långtidsinvesteringar, men det måste man sköta själv, inte bara slänga ut till andra där man har noll koll på vad de gör.

Om man vill ha någonting gjort så får man göra det själv och inte parasitera på luftpengar, ingen annan kommer att göra det åt en!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.

But who's that stranger in the dark? his vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death

Obstinat

Inlägg av Obstinat »

Dancecommander skrev:
07 maj 2020 09:13
:up: Tyvärr tycks fortfarande många leva vidare på gamla meriter.... Hörde senast idag att IOM brist på att kunna bränna pengar på utlandsresor så har priser på fritidsbåtar ökat. I ett fall så var det någon som hade en större båt nere i Italien. Men på grund av rådande omständigheter så var det svårt att nyttja den. Därför letade personen ifråga efter en liknande 50 fotare här i Sverige :notme: :smack: för att kunna leka kung häromkring......

Apropå brottslighet så känns det som det är minerat område som verkar vara något som inte bör belysas allt för mkt :notme:
Men rätt spontant så bör iaf inflödet av aspiranter minskat en aning? Iaf vad det gäller stöldbrott!

Användarvisningsbild
rödluvan

Inlägg av rödluvan »

Jo, en del av orsakerna till att det skriv litet om just det här har nog att göra med att man inte vill riskera att dra till sig onödig uppmärksamhet från myndigheter och liknande, även om man inte har någonting att dölja i egentlig mening (jag har iaf ingenting jag inte skulle kunna deklarera för snuten hemma, men jag vill ogärna potentiellt sett hamna på någon dold lista om det går att undvika, om förstås vad jag vill komma åt... ), samt att man inte kan skriva så mycket om saker som inte är 100% lagliga i Sverige, även om det kan vara det i andra europeiska länder, tex.
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.

But who's that stranger in the dark? his vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death

Användarvisningsbild
Skymning

Inlägg av Skymning »

Blir ingen "kollaps" och vi har inte levt i någon heller, det är bara nasse/rysk propaganda. Jag är 100% på att ekonomin kommer att gå upp i höst eller senare, inte till före pandemi nivåer, men rejält upp.

Några småföretag har gått omkull redan och en flera kommer att göra det under sommaren, det är oundvikligt då en del krögare har små marginaler och lever från dagskassa till dagskassa, företagare är inte alltid rika som troll med miljoner på kontot. Hur stor den här effekten blir får vi facit på i höst.

Stora förändringar med följdeffekter kommer att ske, hörde att flyg kan bli dyrare efter det här. Då kan de lika väl redan nu minska sin flygflotta och sparka besättningar för då kommer vi inte tillbaka till massturism som vi hade, vilket också ger effekter på hotellnäringen då t.ex. inga Svenskar, Tyskar och Britter åker till Thailand och super, äter pad-thai och knullar.

Det kommer att resas, men inte i samma skala. Produktionsindustrin kommer att gå tillbaka över tid, den är inte beroende av något annat än orderingång.

Skriv svar