Kompasser

Användarvisningsbild
Charlie**
Inlägg: 490
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Kompasser

Inlägg av Charlie** »

En del hävdar att dagens kompasser inte är lika bra som förr, då de ibland blir polvända redan efter några dagar efter man köpt sin svindyra kompass från Suunto/Silva/Brunton men det är våra egna vanor som ställer till det. Vi vill ha kompassen lättillgänglig och stoppar den då ofta i den ficka vi förvarar mobilen i, av samma anledning. Mobilen har en kraftig magnet i sin högtalare och ytterligare en kraftig magnet sitter i magnetlåset på det fina fodralet i skinnimitation. Dessa två magneter kan avmagnetisera/polvända kompassnålen. Förvara alltså inte kompassen i samma ficka som din mobiltelefon.

Vi har fått lärt oss att kompassnålen är en "magnet" men i själva verket är så inte fallet. Magnetnålen är en liten tunn bit rostfritt stål som man på enklaste sätt magnetiserat med hjälp av en kopparspolar och elektricitet. Det som blivit magnetiserat kan också av magnetiserat. Större fordons/fartygskompasser är gjorda av stål med hög andel magnetiti för att dessa inte skall störas av fordonets/fartygets stå. Magnetit är en järnmalm som bara finns långt ner i jordskorpan och där för ganska dyr att bryta och anrika. Skulle Silva/Suunto/Brunton tillverka handhållna orienteringskompasser med nålar av magnetit, så skulle priset bli flera gånger dyrare.

Tappa inte modet om detta skulle hända dig. Kompassnålen går att åtgärda. Lägg kompassen på din mobil. Dra den snabbt fram och tillbaka över mobilen under några sekunder och kolla om den återgått till rätt läge. Har den inte det gör om proceduren. Tänk på att vid varje sådant tillfälle så förlorar magnetiseringen sin styrka och efter upprepade gånger så får kompassnålen en lite slöare reaktion.
"That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat, is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there."
-George Orwell.

Användarvisningsbild
bastard
Inlägg: 2248
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20

Re: Kompasser

Inlägg av bastard »

nu vill jag inte var ohövlig, men

https://sv.wikipedia.org/wiki/Magnetit

finns gott om det

kompassers magnetisering är en sak man ska fundera lite mer på
förr magnetiserades kompassnåler för olika världsdelar, annars har det en tendens att peka åt fel håll, i höjdled

vid ekvatorn är magnetfältet i huvudsak horisontell

, ju närmare polerna man kommer ju mer nedåt pekar det

hur dom löst det med kompasser som funkar överallt har jag inte koll på

detta gäller vanliga handkompasser med liten mån i hur nålen kan hanter att den lutar fel

större fartyg kan först avmagnetiseras, joobbigt, sedan kompenserar man kompassen med ex järn , kolla gamla bilder med järnklot vid kompassen
hur man gör det nu har jag inte heller koll på, men för hadde man folk som kunde kompensera kompasserna, om jag minns rätt hadde man även missvisningstabeller för bå, fartygen
if you listen to fools the mob rules
preppa , deppa eller fårk, välj själv

Användarvisningsbild
Charlie**
Inlägg: 490
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Kompasser

Inlägg av Charlie** »

Jo magnetiten finns det gott om och att den bryts i samband med järnmalm som t ex i Kiruna, då järnmalmen alltid innehåller mer eller mindre magnetit. Det är ju själva järnhalterna i magman som attraherar magnetiten. Men ju närmare markytan ju mindre magnetit som jag förstått det men jag kan ha fel där.

Fartyg börjades väl inte avmagnetiseras tidigare än 2:a vk då britterna kom på metoden för att skydda fartygen mot magnetiskt utlösa sjöminor. Processen görs då fartyget står i hamn för dett kräns en del energi. Fartygets stål återgår sedan till magnetisrrat tillstånd efter en tid till sjöss. Fartyg med järn skrov fanns ju redan 100 år tidigare. Kompassnålen pekar inte mot norr i ordets rätta bemärkelse utan mot magnetiska nordpolen som flyttar sig och ligger i norra Kanada, väster om Grönland. Den har flyttat sig fortare de senaste åren och en del forskare hävdar att det är ett tecken på att jordens magnetfält kommer att polvändas. Så ju längre norr man man befinner sig, ju mer missvisande blir kompassen. Hur man kalibrerar kompasser för södra halvklotet begriper inte jag heller då då norr är norr även där?
"That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat, is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there."
-George Orwell.

Användarvisningsbild
bastard
Inlägg: 2248
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20

Re: Kompasser

Inlägg av bastard »

kompasserna för handbruk förr hadde lite olika vinkel på magnetiseringen för att inte dippa när man är närmare nod eller sydpolen

japp, det var med magnetminorna som man började avmagnetisera båtarna

bara en stor djävla spole som dom körde över, matad med växelström

dom hadde problem förr med båtarna när man behövde lita på kompasserna, det var mycket som behövde stämma för att dom skulle få fungerande kompasskurs
if you listen to fools the mob rules
preppa , deppa eller fårk, välj själv

xsive
Inlägg: 625
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Kompasser

Inlägg av xsive »

Charlie** skrev:
14 maj 2020 21:24
Fartyg börjades väl inte avmagnetiseras tidigare än 2:a vk då britterna kom på metoden för att skydda fartygen mot magnetiskt utlösa sjöminor. Processen görs då fartyget står i hamn för dett kräns en del energi. Fartygets stål återgår sedan till magnetisrrat tillstånd efter en tid till sjöss.
Det finns två avmagnetiseringsstationer för fartyg i Sverige där det ligger kabelslingor på botten där man alstrar ett växlande magnetfält för avmagnetisering och fartyget kör långsamt över den för att avmagnetisera. En i Lysekil och en i Karlshamn
https://www.bohuslaningen.se/nyheter/ly ... l-1.887498
Egentligen sker inte återmagnetisering speciellt mycket så länge dom rör på sig kontinuerligt.
Mer problem om fartyget ligger stilla tex i hamn under lång period förtöjd i samma riktning

Alla kommersiella fartyg skall ha en magnetisk kompass. Ser fortfarande i grunden ut som den gjorde för hundra år sen.
och kalibreras ännu genom att flytta järnvikter vid sidan av den.
Men denna är bara ett sista backupsytem och inget man tittar på dagligdags,
Sjökorten anger magnetisk deviation och delkination (missvisning).
Deklinationen är skillnaden mellan magnetiska och geografiska nordpolen och deviationen ån lokala avvikeler på grund av till exempel
järnmalm i botten.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Magnetisk_deklination
Normalt använder man idag gyrokompasser som input till styrning. Kursen ser man bara som en siffra på en display
Gyrokompassen har en snabbt roterade fritt hängande kropp där rotationsaxeln alltid står i nord-sydlig riktning och är oberoende av
magnetiska störningar.

Strångsjö
Inlägg: 264
Blev medlem: 02 mar 2020 23:09

Re: Kompasser

Inlägg av Strångsjö »

Den i Lysekil används inom minkrig, fartygens magnetsignatur ska vara så liten som möjligt,
alt. förvrängd för att luras, men viktigast är att man vet exakt vilken signatur man har
för stunden.

Finns smarta minor, ofta i plast, kompositmtrl, förprogrammerade, ibland med egen framdrift,
fjärrstyrning.

En hel vetenskap, nästan, inom försvaret

Skriv svar