många ställen har plötsligt blivit kontantfria
ovh det verkar som om många undviker kontanter nu, även äldre har gått över till icke kontanter
är detta en stor nedgång i kontanthantering nu?
kontanter efter corona
kontanter efter corona
kiss, keep it simple stupid
If you listen to fools, the mob rules
-
Re: kontanter efter corona
Här var det stängt för kontantbetalning, men nu har det öppnats upp igen. Precis som blandasjälv salladsbarerna som också varit tomma. Ändå är vi det län som har störst ökning av corona just nu. Men när stockholm är fritt och öppnar upp så är det som om coronan aldrig fanns/finns.
Såg första munskyddet igår i matbutiken
Såg första munskyddet igår i matbutiken
Fick för mig att jag hörde att där var korttidspermitteringar från nokas värde och lomis.bastard skrev: 11 jun 2020 08:41 många ställen har plötsligt blivit kontantfria
ovh det verkar som om många undviker kontanter nu, även äldre har gått över till icke kontanter
är detta en stor nedgång i kontanthantering nu?
Sett många skyltar om endast kort.
"Det kan gå bra"
Radioplan 3-3-3, 27Mhz
Radioplan 3-3-3, 27Mhz
är en del om förfalskade sedlar på nyheterna idag
känns som om att coronan var en sak som gjorde att kontanter minskade ordentligt, undras om det kommer bli ett uppsving för kontanter om ett år eller två
känns som om att coronan var en sak som gjorde att kontanter minskade ordentligt, undras om det kommer bli ett uppsving för kontanter om ett år eller två
Irriterar mig på de som säger "vi som inget har att dölja", jag har inget
att dölja, inför lagen, men önskar vara anonym, vill inte kartläggas vilket syftet än må
vara.
Rätten till privatliv (olika FN-konventioner) är starkt argument _mot_ avskaffande av kontanter, å andra sidan har ett skatte och bidragstätt-samhälle extraordinärt behov av att beivra fusk med skatt, bidrag, folkbokföring.
Svår avvägning
att dölja, inför lagen, men önskar vara anonym, vill inte kartläggas vilket syftet än må
vara.
Rätten till privatliv (olika FN-konventioner) är starkt argument _mot_ avskaffande av kontanter, å andra sidan har ett skatte och bidragstätt-samhälle extraordinärt behov av att beivra fusk med skatt, bidrag, folkbokföring.
Svår avvägning
De som bor i Hong-Kong hade heller inget att dölja, men att ha yttrat sig positivt om demokrati är numera betraktat som terrorism, och dessutom retroaktivt. Så att Kina kan nu gå igenom 10 år gamla facebookinlägg och använda som "bevisning" för terroristbrott mot Kina. Fast de gjorde vid tillfället var vare sig olagligt eller kontroversiellt.Strångsjö skrev: 20 jul 2020 15:46 Irriterar mig på de som säger "vi som inget har att dölja", jag har inget
att dölja,
Så det där med "rent mjöl i påsen" eller "inget att dölja" beror ju helt på om man litar på att alla politiker för all evighet enbart vill dig gott.
I intend to live forever, or die trying to
Kan inte hända i Sverige

-
Det är nog dödsstöten för kontanter nu tyvärr, jag skulle inte tro att det återhämtar sig efter att Corona är över. För oss preppers kommer det säkert alternativ, euro/dollar eller kanske guldmynt? För vardagligt bruk är det nog värre däremot.
https://www.riksbank.se/imagevault/publ ... ckning.png
https://www.riksbank.se/imagevault/publ ... ckning.png
inte en chans, tänk vad illa det vore...
Konstigt är det. Jag som precis gömt undan ett par tusenlappar (i 200-sedlar) vid BOL. Frågan är om man kommer ha nytta av dem när det behövs.
Visserligen hjälper det inte om nätet ligger nere men jag har säkrat upp med ett par olika debetkort där det också ligger ett par tusingar. Vet inte vad mer man kan göra annat än att ha det mesta man behöver i lager och kanske några grejer att byta med. Silvermynt? Har några såna men kommer man kunna använda dem? Själv skulle jag vara rätt tveksam om nån kom och ville köpa en grej av mig för 5 silvermynt istället för en tusenlapp.
Visserligen hjälper det inte om nätet ligger nere men jag har säkrat upp med ett par olika debetkort där det också ligger ett par tusingar. Vet inte vad mer man kan göra annat än att ha det mesta man behöver i lager och kanske några grejer att byta med. Silvermynt? Har några såna men kommer man kunna använda dem? Själv skulle jag vara rätt tveksam om nån kom och ville köpa en grej av mig för 5 silvermynt istället för en tusenlapp.
Collapse now, and avoid the rush!