ginger beer

Matlagning i praktiken
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1479
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

ginger beer

Inlägg av entropi »

Jag gillar ginger ale, och testade göra egen ginger beer.
Otroligt enkelt!

Ingefära
Sockerlag
Vatten
Champagnejäst


Skaka ihop jästpulvret i lite vatten (30-35 grader)
Finhacka ingefära, sockret och vattnet, koka några minuter för att få ut smaker ur ingefäran
Sila bort ingefäran och häll ned i en flaska. I med jästen när det svalnat till typ 30 grader, kräng en ballong runt flaskhalsen och låt stå i ca 3 dagar.

Nu har du en något alkoholhaltig dryck. I med en tesked socker, stäng korken och in i kylen så blir den kolsyrad. Men håll koll på trycket (jag har såna apoteksflaskor som inte sprängs)

Det går hyfsat med brödjäst också, luktar lite mer jäst och är inte riktigt lika gott.
Man kan säkert spontanjäsa om man inte kokar all ingefära och ger det några extra dagar.

Jag höftade mängderna, men man kan söka på Ginger Beer på nätet!

Har börjat odla ingefära, och socker är ju externt enkelt att lagra. God, läskande, billigt och enkelt att göra.
Survival
Honor
Liberty
Strångsjö
Inlägg: 519
Blev medlem: 02 mar 2020 23:09
Ort: Söder om Svealand

Re: ginger beer

Inlägg av Strångsjö »

EC-1118 ?
bokmalen
Inlägg: 760
Blev medlem: 06 aug 2019 09:39

Re: ginger beer

Inlägg av bokmalen »

Jag gjorde en 5-liters omgång i höstas enligt 1700-tals recept. Länkat nedan
https://www.youtube.com/watch?v=mfnHCdc3BgA

Jag använde "normal" öljäst som jag använder för min hembrygda öl, brödsirap istället för melass.
Men det blev riktigt bra, dock eftersom jag följde receptet och lät det jäsa klart på flaska istället för att göra som med öl och låta det jäsa klart först och sedan toppa av med lite socker vid buteljeringen för att få en andra jäsning, så blev det lite väl högt tryck i flaskorna.

Ingen som exploderade eller så, men jävlar vad det small när man öppnade dem.
I intend to live forever, or die trying to
Skriv svar

Återgå till "Matlagning"