Elcykel som BOV

Allt från tung attackcykel till egen rymdfärja
halo
Inlägg: 55
Blev medlem: 14 apr 2020 09:25

Elcykel som BOV

Inlägg av halo »

Hej,
Nån mer som har elcykel som tilltänkt BOV? Bra för stadsmiljö iom framkomligheten, kan köras även utan el, räcker för att ta sig ut ur staden och mer därtill. Kanske till annat fordon eller BOL. Fördelen mot en vanlig cykel är att man kan ta mer packning och snabbt komma upp i 30-40 kmh om det skulle behövas.

Laddning kan lösas antingen via solpaneler som tas med (väskmodell med inbyggd mppt) eller att koppla ur motorn med en strömbrytare som man satt på ramen och istället ladda batteriet via motorn som nu är generator, med hjälp av buck converter.

Fler som har idéer och tips om bovelcyklar?
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Elcykel som BOV

Inlägg av Charlie** »

Ja en elcykel finns på önskelistan. Gärna en med 500 w motor (Olagligt jag vet) 2 st batteriackar och en lastad cykelkärra. Att ladda dessa med solceller under färd tror jag däremot inte är speciellt realistiskt, då bärbara solcellerna inte ger så mycket effekt och med tanke på att solen inte kommer att lysa under en SHTF-situation, enligt "Murphy"
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Användarens profilbild
Jakob
Inlägg: 622
Blev medlem: 11 maj 2019 18:29
Ort: KP

Re: Elcykel som BOV

Inlägg av Jakob »

Fördelar/nackdelar jämfört med moped/scooter klass1 med bensinmotor?
Priset är ungefär det samma eller så är en scooter aningen dyrare.
En scooter har en räckvidd på 300km. Med 6 liter reservsoppa under sätet får man det dubbla.
BOB kan placeras vid fotutrymmet utan att den behöver packas om. Man kan ta en passagerare. Passageraren kan ha sin BOB på ryggen.
Man kan använda den till att ladda diverse apparater under färden utan att det minskar räckvidden.
Den går inte att trampa, det är väl en nackdel.
Winter is coming
Non semper erit aestas.
3-3-3 Radio Plan
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10344
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Elcykel som BOV

Inlägg av bastard »

inget jag kan tänka mig som primär bov
men som fordon , utan tvekan

fördel är smidig, tar sig fram bra, tyst, kan man ha det för jakt med , efter skiten i fläkten
vanlig cykel och jakt är ok, och man kan spana av ganska stora områden på cykel

nackdel, inte bra i snö och is, man får inte med sig särskillt mycket, och svårt att ha med sig mera energi
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
mopar340
Inlägg: 424
Blev medlem: 19 maj 2019 00:29

Re: Elcykel som BOV

Inlägg av mopar340 »

Har en hemma fixad elcykel, inte som primär BOV utan nått slags komplement.
man är mycket mera "grå" på en cykel än en moppe som tenderar att reta upp folk, speciellt om man kör på stigar och skogsvägar.

saxat från den här tråden
https://preppad.se/viewtopic.php?f=36&t=544


"Byggde en kul och bra cykel här om året.

Utgick från en "hybrid" cykel, DVS rejäl Mountanbike ram och stora kraftiga MTB fälgar med gatdäck och skärmar, pakethållare mm.
Hydrauliska skivbromsar och 30 växlar. Allt på cykeln är av rätt hög kvalitet och har potential att hålla länge med rätt underhåll.

Körde den två år som den var innan jag kom på att jag vill ha en motor på den.

Köpte ett kina kit, en BBS02 från Bafang, ger 750W kontinuerligt och 1000W momentant, vart en jäkla fart på cykeln.
Den gör 57km/h på plan mark, går 7 mil på motor i 25-30 km/h
Har en USB utvecklar kabel så den går lätt att strypa till lämplig effekt och fart om man nu vill bry sig om lagen....
Köpte även ett gashandtag som går att använda när man inte orkar trampa.

Har fäste för en cykelkärra som man drar lekande lätt.

En bra sak med mittmotorn, är att den gör inte specellt mycket motstånd när man kör utan el hjälp, bara ett backlager som ska dras runt.

Batteriet är på 48V 14Ah, och har en USB port så man kan använda det som en enorm power pack.

Har kört den i några 100 mil nu och är sjukt nöjd.

Har testat att ladda med 12V batteri, man laddar ungefär halva batteriet med ett vanligt 56Ah bilbatteri och en inverter kopplad till laddaren.

Enda som jag ångrar är att jag inte tog 52V custom batteri för ännu mera klipp"

ska komplettera med ett extra batteri, på 52v samt köpa ett extra drivsteg i reserv.

Har gashandtaget på vänster sida så jag har min "primära" högra hand fri till att fippla med utrustning eller annat medans man kör.
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Elcykel som BOV

Inlägg av Charlie** »

Bor man i staden eller strax utanför och cyklar till till jobb, studier och köpcenter, så är en elcykel en god investering ur preppingsynpunkt. Vid en BO så är bilen prio ett och första handsval (om man har en bil vill sägas) men cykleln kan och bör tas med som back up anser jag. Möjligheterna att göra en BO med bil kan bli begränsad pga trafikkaos osv och då kommer cykeln väl till pass. Jag ser inga egentliga nackdelar med en moppe. Den är snabb och smidig men den går ej att transporteras med bil och den behöver tankas. Det blir antingen bil eller moppe men cykeln kan kombineras med bil. I en SHTF-situation kan det bli bränslebrist och då är cykeln det enda möjliga transportmedlet. Jag tror också att det kan finnas möjligheter att ladda ett batteri i en sådan situation, än att tanka moppen med bensin.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Elcykel som BOV

Inlägg av Charlie** »

Dags att skrämma liv i den här tråden igen med tanke på de nuvarande drivmedelspriserna.
mopar340 skrev: 13 jul 2020 12:10 Har en hemma fixad elcykel, inte som primär BOV utan nått slags komplement.
man är mycket mera "grå" på en cykel än en moppe som tenderar att reta upp folk, speciellt om man kör på stigar och skogsvägar.

saxat från den här tråden
viewtopic.php?f=36&t=544


"Byggde en kul och bra cykel här om året.

Utgick från en "hybrid" cykel, DVS rejäl Mountanbike ram och stora kraftiga MTB fälgar med gatdäck och skärmar, pakethållare mm.
Hydrauliska skivbromsar och 30 växlar. Allt på cykeln är av rätt hög kvalitet och har potential att hålla länge med rätt underhåll.

Körde den två år som den var innan jag kom på att jag vill ha en motor på den.

Köpte ett kina kit, en BBS02 från Bafang, ger 750W kontinuerligt och 1000W momentant, vart en jäkla fart på cykeln.
Den gör 57km/h på plan mark, går 7 mil på motor i 25-30 km/h
Har en USB utvecklar kabel så den går lätt att strypa till lämplig effekt och fart om man nu vill bry sig om lagen....
Köpte även ett gashandtag som går att använda när man inte orkar trampa.

Har fäste för en cykelkärra som man drar lekande lätt.

En bra sak med mittmotorn, är att den gör inte specellt mycket motstånd när man kör utan el hjälp, bara ett backlager som ska dras runt.

Batteriet är på 48V 14Ah, och har en USB port så man kan använda det som en enorm power pack.

Har kört den i några 100 mil nu och är sjukt nöjd.

Har testat att ladda med 12V batteri, man laddar ungefär halva batteriet med ett vanligt 56Ah bilbatteri och en inverter kopplad till laddaren.

Enda som jag ångrar är att jag inte tog 52V custom batteri för ännu mera klipp"

ska komplettera med ett extra batteri, på 52v samt köpa ett extra drivsteg i reserv.

Har gashandtaget på vänster sida så jag har min "primära" högra hand fri till att fippla med utrustning eller annat medans man kör.
Detta är precis det koncept jag är ute efter och med en cykelkärra efter. 500 - 750W motor och 2 kraftfulla batterier. Jag har en mountainbike och en cykelkärra. Jag vill nu bygga om cykeln. Var det svårt att meckatill det? Vilka förkunskaper bör man ha.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
mopar340
Inlägg: 424
Blev medlem: 19 maj 2019 00:29

Re: Elcykel som BOV

Inlägg av mopar340 »

Om man kan skruva lite i cyklar är det inte svårt, all el går i princip bara att sätta på ett sätt med moderna kontakter.
Finns massa videos på nätet och forum där de håller på med sånt.
Det följer med verktyg för att ta bort vevpartiet och ersätta med mittmotorn.
Borde gå utmärkt att ha ett batteri å cykeln och ett extra som reserv på kärran.

Köpte till en pedalnyckel och pedalarmsavdragare för att enkelt kunna fippla med dem.

Funderar på att bygga en till på en Fatbike och minst 1500W motor för att ha som "elmoppe"
Skriv svar

Återgå till "Fordon"