Stomimaterial när förråden tryter - hur tänka?

Saltarv
Inlägg: 16
Blev medlem: 16 jul 2020 18:03

Stomimaterial när förråden tryter - hur tänka?

Inlägg av Saltarv »

Hej,
Jag har stomi sen många år tillbaka. I händelse av att TSHTF :shtf: är det ju stor risk att sjukvårdsmateriel tar slut inkl handikappmedel och bandage. Så jag har googlat runt för att hitta lösningar på problemet, inriktad på vad man använde förr som stomibandage, utan att hitta något bra. :cry:
Jag tänker lösningar pre-plast som går att desinficera, håller tätt (otätt = :-g ) och skyddar huden. Finns det t ex militära fältsjukvårdsöverskottslager där man kan hitta post-operations lösningar? Skottskador i buk förr kunde resultera i stomi. Så det borde ha funnits icke-engångs-lösningar.
Jag har själv funderingar på lösningar med saknar tekniken för att tillverka prototyper i t ex rostfritt stål och silikonmaterial.
Några idéer? :hm:
Användarens profilbild
reboot
Inlägg: 1280
Blev medlem: 08 maj 2019 00:08

Re: Stomimaterial när förråden tryter - hur tänka?

Inlägg av reboot »

Välkommen till forumet!
Jag och de flesta andra här har ingen erfarenhet av ditt problem, men är det nån så hör denne nog av sig här.

Försvaret har högst troligen inga såna artiklar i lager. Allt gammalt är ju utrangerat och uppbränt.
Gammalt materiel är inte heller sterilt hanterat, även om någon överskottsaffär skulle ha.

Det finns ju mängder av modernt materiel på marknaden och vill du ha ett lager, så får du köpa själv och lagra.
Det mesta får du väl på recept nu, men du får också vara beredd att lägga ut själv.

https://www.apotea.se/stomi

Prata med din läkare och ta kontakt med stomiförbunden som finns angående dina idéer och konstruktioner.
Har du ritningar till dina konstruktioner, kan dom ju skrivas ut på 3-D-skrivare.
”There is always more than one cockroach in the kitchen” - David Rosenberg

“The best way to predict your future is to create it.” - Dan Miller.
Användarens profilbild
Parabellum
Inlägg: 3170
Blev medlem: 23 apr 2019 21:16

Re: Stomimaterial när förråden tryter - hur tänka?

Inlägg av Parabellum »

Gummiduk för dammar skulle kunna vara ett alternativ och den har god åldersbeständighet.
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Saltarv
Inlägg: 16
Blev medlem: 16 jul 2020 18:03

Re: Stomimaterial när förråden tryter - hur tänka?

Inlägg av Saltarv »

EN brun böna skrev: 16 jul 2020 22:08 Kan det här vara nåt https://www.youtube.com/watch?v=88pkPpzr-kw
Suveränt! Sånt här ger hopp. :up: :)
Saltarv
Inlägg: 16
Blev medlem: 16 jul 2020 18:03

Re: Stomimaterial när förråden tryter - hur tänka?

Inlägg av Saltarv »

Tack för svar och idéer. Skall kontakta ILCO och Mag-tarmsjukas via deras forum. Gummiduk skall jag kolla upp. En fråga om hudvänlighet. En del gummimaterial kan vara hudretande. 3D-lösningen kan jag nog faktiskt realisera. Har kontakter på teknisk högskola med bra utrustning. Prototyper kan ju vara i plast i teststadiet. EN brun hönas länk gjorde att jag sökte vidare på YT. Missade det när jag googlade. Där finns massor. Inser att det jag ser som krishantering är vardag för många i 3e världen. ❤
Saltarv
Inlägg: 16
Blev medlem: 16 jul 2020 18:03

Re: Stomimaterial när förråden tryter - hur tänka?

Inlägg av Saltarv »

Parabellum skrev: 16 jul 2020 22:00 Gummiduk för dammar skulle kunna vara ett alternativ och den har god åldersbeständighet.
EPDM-gummi är faktiskt ett riktigt bra material. Hittade dessutom ECO-tillverkade som garanterat inte stör t ex fisk- och växtliv. Bör vara medicinskt safe med. Värt att testa.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10336
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Stomimaterial när förråden tryter - hur tänka?

Inlägg av bastard »

rostfritt kan man få gjort , ex fräsa
bara lära sig cad och cam

silikon kan man gjuta, ganska lätt
borde gå att 3d skriva formarna, cad och cam där med

kolla fusion 360, relativt lätt att leka med, gratis om du icke kör kommerisellt

kolla även vilka mjuka material det finns för 3d skrivare, kommer nytt relativt ofta
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Protect
Inlägg: 441
Blev medlem: 09 feb 2020 21:53

Re: Stomimaterial när förråden tryter - hur tänka?

Inlägg av Protect »

bastard skrev: 16 jul 2020 22:56 rostfritt kan man få gjort , ex fräsa
bara lära sig cad och cam
Det går utmärkt att köra utan att kunna ett uns cad-cam, mina maskiner är alla antika "pre cad-cam" och går att ta fram det mesta i ändå. Jag brukar aldrig ens ha ritningar utan freestylar och ännu har ingen blivit missnöjd.
Innanför den kalla ytan klappar ett hjärta av sten,,,,,
Användarens profilbild
FCR2
Inlägg: 763
Blev medlem: 07 maj 2019 13:39

Re: Stomimaterial när förråden tryter - hur tänka?

Inlägg av FCR2 »

Bäckenreservoar? Då slipper man extra hål i kroppen. Funkar dock inte för alla har jag hört. Kompis som provat. Och det funkade bara under ett par år.
"Det kan gå bra"
Radioplan 3-3-3, 27Mhz
Skriv svar

Återgå till "Sjukvårdsmaterial"