Bygg din egna IR kamera / IR sökare / IR detektor för 150kr!

Radio, kameror, larm och liknande.
Användarens profilbild
jr_36
Inlägg: 1409
Blev medlem: 23 apr 2019 20:29

Re: Bygg din egna IR kamera / IR sökare / IR detektor för 150kr!

Inlägg av jr_36 »

Någon som känner igen dessa :evil: ?
Deras IR-belysning är extremt riktad (se den högersta boxen på bommen), den syns bara på två frames när jag filmade och körde förbi (filmat med denna billiga 150kr kamera).
Är dock första gången jag spelar in på ett microSDkort med de, och de fular sig lite i videon, så alla program kan inte öppna de, men funkar i VLC tex (kan vara en av anledningarna till priset, de kanske ska sluta sälja de)
5f19efd003511693715510.jpg
5f19efd003511693715510.jpg (11.96 KiB) Visad 2716 gånger
Din säkerhet & opsec är viktig, läs: viewtopic.php?t=202
Vi har en larmfunktion för allvarliga händelser, se: viewtopic.php?t=2283
Användarens profilbild
jr_36
Inlägg: 1409
Blev medlem: 23 apr 2019 20:29

Re: Bygg din egna IR kamera / IR sökare / IR detektor för 150kr!

Inlägg av jr_36 »

Kjell har förlängt priset på 150kr till slutet på augusti, så går fortfarande att få tag på till bra pris!
Kolla om finns på din butik: https://www.kjell.com/se/produkter/ljud ... era-p50880
Din säkerhet & opsec är viktig, läs: viewtopic.php?t=202
Vi har en larmfunktion för allvarliga händelser, se: viewtopic.php?t=2283
Användarens profilbild
Parabellum
Inlägg: 3170
Blev medlem: 23 apr 2019 21:16

Re: Bygg din egna IR kamera / IR sökare / IR detektor för 150kr!

Inlägg av Parabellum »

Modifierad och klar, nu skall man bara leta upp en IR källa! :up: :) ;)
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Användarens profilbild
Parabellum
Inlägg: 3170
Blev medlem: 23 apr 2019 21:16

Re: Bygg din egna IR kamera / IR sökare / IR detektor för 150kr!

Inlägg av Parabellum »

Källa hittad och JR36 talade sanning, det fungerarar. :smack: :D
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Användarens profilbild
jr_36
Inlägg: 1409
Blev medlem: 23 apr 2019 20:29

Re: Bygg din egna IR kamera / IR sökare / IR detektor för 150kr!

Inlägg av jr_36 »

Parabellum skrev: 30 aug 2020 18:39 Källa hittad och JR36 talade sanning, det fungerarar. :smack: :D
Gött! Glöm inte att man kan ändra inställningarna så att den "alltid är på" (inget batterisparande), då kan man mata den med enbart 5v (USB) (med eller utan batteri) så är den ett "fönster" till IR-världen! Skulle kunna användas som ett tittöga på dörren tex...

Också värt att skaffa ett IR-pass filter att kolla sina kläder/camo med osv... Eller en IR källa (en IP kamera t.ex.) i ett nedsläkt rum.
Din säkerhet & opsec är viktig, läs: viewtopic.php?t=202
Vi har en larmfunktion för allvarliga händelser, se: viewtopic.php?t=2283
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2507
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Bygg din egna IR kamera / IR sökare / IR detektor för 150kr!

Inlägg av xsive »

jr_36 skrev: 19 jul 2020 20:18 Är det en systemkamera med utbytbar lins så går det absolut att plocka ut, och är en ganska vanlig modifikation. Dock måste man antingen kalibrera om sensorns position på grund av att glaset saknas (vilket förskjuter vart fokus hamnar pga brytningen i glas) eller ersätta glaset med något nytt som har samma tjocklek (och helst antireflexbehandlad). Jag har alltid tagit bort filtret och kalibrerat om fokus. I en systemkamera kan olika mekanismer för autofokus finnas (kontrast eller fasdetektering) och vad man behöver göra kan bero på det. Kör man enbart manuell så spelar det ingen roll.

Så för att besvara frågan så kommer det nog bero på kameran helt enkelt... Men fullt görbart, och roligt att göra med överblivna kameror.
Funderar på att IR modda en Canon EOS 5D Mk 2. Den har Live View funktion så man kan se fokuseringen direkt på sensorn vilket jag
förstått skall vara en väsentlig fördel. Fullformat och 21Mpix
Men sen finns ju olika moddningar man kan göra Full spectrum osv.
I första hand överväger jag nog att skicka iväg den för moddning och kalibrering men inte bestämt mig.
Jag hade nog gärna gjort en moddning så man släpper in IR men samtidigt kan välja bort genom att sätta ett IR filter på objektivet
Några råd att ge?
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
jr_36
Inlägg: 1409
Blev medlem: 23 apr 2019 20:29

Re: Bygg din egna IR kamera / IR sökare / IR detektor för 150kr!

Inlägg av jr_36 »

xsive skrev: 31 jan 2021 17:28 Funderar på att IR modda en Canon EOS 5D Mk 2. Den har Live View funktion så man kan se fokuseringen direkt på sensorn vilket jag
förstått skall vara en väsentlig fördel. Fullformat och 21Mpix
Men sen finns ju olika moddningar man kan göra Full spectrum osv.
I första hand överväger jag nog att skicka iväg den för moddning och kalibrering men inte bestämt mig.
Jag hade nog gärna gjort en moddning så man släpper in IR men samtidigt kan välja bort genom att sätta ett IR filter på objektivet
Några råd att ge?
Hade börjat med att se om det finns videoguide på att modda just den på youtube. Om inte så kolla någon liknande generation. Är smidigt i de fall där man kan flytta fram sensorn tillräckligt för att slippa sätta in nytt glas för att få autofokuseringen att funka (då den inte går via sensorn). Live view skulle jag så klart se som krav, för att annars måste man knäppa av bilder hela tiden och kolla hur de blev. Skulle gissa att den också har elektrostatisk sensorrengöring, vilket i så fall kan vara ytterligare en glasskiva som sitter framför IR-filtret (och tas ut tillsammans med ir-filter). Jag har också tagit bort de för att få minimal på påverkning av ljuset, men vet inte om de påverkar eller inte. Vad kostar det att skicka iväg för mod?

Går bra att sätta på ett IR-block filter framför objektivet sen, dock blir det aldrig som innan då de har lite annan vitbalans, och man kan nog inte använda vidvinkliga linser med de då infallsvinkeln påverkar färggenomsläppligheten på IR-block filtret (blir mer blått vid större vinkel).
Din säkerhet & opsec är viktig, läs: viewtopic.php?t=202
Vi har en larmfunktion för allvarliga händelser, se: viewtopic.php?t=2283
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2507
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Bygg din egna IR kamera / IR sökare / IR detektor för 150kr!

Inlägg av xsive »

jr_36 skrev: 31 jan 2021 20:38 Hade börjat med att se om det finns videoguide på att modda just den på youtube. Om inte så kolla någon liknande generation. Är smidigt i de fall där man kan flytta fram sensorn tillräckligt för att slippa sätta in nytt glas för att få autofokuseringen att funka (då den inte går via sensorn). Live view skulle jag så klart se som krav, för att annars måste man knäppa av bilder hela tiden och kolla hur de blev. Skulle gissa att den också har elektrostatisk sensorrengöring, vilket i så fall kan vara ytterligare en glasskiva som sitter framför IR-filtret (och tas ut tillsammans med ir-filter). Jag har också tagit bort de för att få minimal på påverkning av ljuset, men vet inte om de påverkar eller inte. Vad kostar det att skicka iväg för mod?

Går bra att sätta på ett IR-block filter framför objektivet sen, dock blir det aldrig som innan då de har lite annan vitbalans, och man kan nog inte använda vidvinkliga linser med de då infallsvinkeln påverkar färggenomsläppligheten på IR-block filtret (blir mer blått vid större vinkel).
Finns några förtag i Tyskland och Uk jag hittat som gör olika konverteringar
Pris beror på kameramodell och vilken modifiering man önskar men typiskt 250-300 Euro
Flera säljer även färdigmodifierade men mest dyra spegellösa
Exempel på priser
http://www.dslr-astrotec.de/anfrage-eng.html
Inget jag skulle göra på ett hus om det var enda kameran. Mer ha som alternativt specialhus
I started out with nothing, and still have most of it left
Skriv svar

Återgå till "Kommunikation, Larm, Övervakning"