3D skrivare

Och valfri annan tillverkning med styrda maskiner
Användarens profilbild
Parabellum
Inlägg: 3170
Blev medlem: 23 apr 2019 21:16

3D skrivare

Inlägg av Parabellum »

Har funderat på att köpa en 3D skrivare i omgångar men aldrig kommit till skott när det kommer till detta.
Ser intressant och roligt ut och att kunna ta fram enstaka detaljer efter behov har onekligen en nytta.
Men finns där ett prepping perspektiv i att kunna printa ut saker och håller dessa måttet för en prepper?
Det finns ett otal olika filament att tillgå med olika egenskaper, men håller de printade sakerna över tid trots rätt filament val.
Detaljerna är trots allt printade i lager på lager och detta borde vilja separera efter en tid eller på grund av oöm behandling.
Och hur länge kan man ha filament liggandes på hyllan utan att det blir problem med extruder och munstycke?
Och vad printar du ut eller skulle vilja printa ut som har praktisk nytta?
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10344
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: 3D skrivare

Inlägg av bastard »

finns även kolfiberarmerat filiament (kräver hårt munstycke, stål eller rubin)
och en del annat med

pla är billigast men inte så bra, tål inte värme, kyla uvljus och dålig hållfastighet

perfekt att kunna tillverka småsaker som kan behövas, större saker tar tid,

det är inget underverk, men bra att ha
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Fotogenmannen
Inlägg: 84
Blev medlem: 18 maj 2019 18:39

Re: 3D skrivare

Inlägg av Fotogenmannen »

Jag anser definitvt att en 3D-skrivare (och framför allt det mindset man får när man har vant sig att kunna ta fram reservdelar och lösningar själv) har sin plats hos en prepper.

Idag printade jag en adapter som tillåter min körsbärsurkärnare att hantera de mindre bär som växer på kommunens träd häromkring.

Det största problemet jag ser med mitt 3D-printeranvändande i ett brunt läge är att det 3D-CADsystem jag kan bäst, Onshape, är helt online och omöjligt att använda utan uppkoppling. Fusion360 verkar vara bättre på det, men jag är inte 100% på att det går att köra helt utan uppkoppling.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10344
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: 3D skrivare

Inlägg av bastard »

fusion 360 kräver uppkoppling vid omvanlig av filer, ex till stl som brukar annvändas för 3d skrivares cam

så kört där med

kan vara annurlunda i köpt version, , men denär bara en prenumeration, som ändå förfaller utannätet, kan kanske funka med en dator där tiden står stilla på...
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10344
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: 3D skrivare

Inlägg av bastard »

har skrivit ut hållare av olika slag, adaptrar och en del småsaker

jag håller fortfarande på att lära mig så jag får funktion på det
när det gäller 3d skrivare så är det hela vägen som gäller

3d cad cam och skrivare , med fungerande profiler för skrivare och material

det jag gjort kunde jag även svarvat och fräst, men ska man lära sig så...

jag tycker att det inte är superverktyget
den kan göra en del som man inte har så lätt att göra i svarv och fräs, men saknar precision

jag hadde hellre haft vettig fräs och svarv först, mycket mer annvändbart, och 3d skrivare som komplement

om, inte, en 3d skrivare för stål :notme: ;)

verkar som dom flesta som har 3d skrivare bara leker med dom, laddar filer från nätet och skriver ut, få verkar kunna skapa funktionabla cad ritningar


det jag verkligen saknar är en fungerande 3d scanner , ihop med 3dskrivare och en liten högvarvig cncfräs som klarar lite mer än leksakerna, men dit är det inte lätt att komma
det finns en del, men mest för icke tekniskt bruk, ex kunna göra saker som ser någurlunda lika ut, men som inte kan kan hantera korrekta mått
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2507
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: 3D skrivare

Inlägg av xsive »

bastard skrev: 20 jul 2020 09:42 jag hadde hellre haft vettig fräs och svarv först, mycket mer annvändbart, och 3d skrivare som komplement
Faaasiken också skall man behöva bygga ut för att få plats med alla bra-att-ha maskiner för att preppa nu? :shock:
Känns som både 3D printer och maskinverkstad är överkurs delux för mina prepps. Nöjer mig med en svets
och lite plåt att bocka. CAM? Nä för gå med ett kollegieblock och en penna att skissa fram något
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10344
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: 3D skrivare

Inlägg av bastard »

hur kan man ens tänka på att leva utan fräs och svarv?

behövs bara tio kvadrat för att hysa vettiga saker
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10344
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: 3D skrivare

Inlägg av bastard »

xsive skrev: 20 jul 2020 15:56
bastard skrev: 20 jul 2020 09:42 jag hadde hellre haft vettig fräs och svarv först, mycket mer annvändbart, och 3d skrivare som komplement
Faaasiken också skall man behöva bygga ut för att få plats med alla bra-att-ha maskiner för att preppa nu? :shock:
Känns som både 3D printer och maskinverkstad är överkurs delux för mina prepps. Nöjer mig med en svets
och lite plåt att bocka. CAM? Nä för gå med ett kollegieblock och en penna att skissa fram något
3d skrivare kräver i praktiken cad ocg cam för att du ska kunna få något eget gjort

ska du bara ladda ner filer från nätet så räcker cam, men du kan i praktiken inte köra dom på frihand
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
Parabellum
Inlägg: 3170
Blev medlem: 23 apr 2019 21:16

Re: 3D skrivare

Inlägg av Parabellum »

Känner ett starkt behov av att köpa 3D skrivare NU!! :)
Men det får vänta till hösten när mer tid finns för att sitta på röven och fippla.
Just nu kan man titta runt lite på olika skrivare, filament typer och vad för grejer det finns färdiga för att skriva ut.
Vad har ni för skrivare?
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10344
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: 3D skrivare

Inlägg av bastard »

börja nu, du måste traggla igenom cad cam och en del till, inget kul men tar tid
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Skriv svar

Återgå till "3D-Skrivare, fräsning, svarvning, CAD"