Rotera maten i frysen

Hur man lagrar föda
Sömnlös
Inlägg: 206
Blev medlem: 01 maj 2019 22:23

Rotera maten i frysen

Inlägg av Sömnlös »

Hur har ni valt att rotera mat som ni har i era frysar, det är ofta inte lika lätt att rotera där som i torrförrådet.
Vi har fler än 1 frysar precis som många av era andra, och det är svårt att få en överblick om man inte väljer att enbart tex. ha bröd i den ena, kött i den andra etc.

Några tankar om det?
EN brun böna
Inlägg: 974
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: Rotera maten i frysen

Inlägg av EN brun böna »

Jag har en frys där det förvaras bär till vinterns saft och syltning, i den frysen förvaras även det som kommer hem fryst från affär som grönsaker mm och den maten jag lagar för att frysa in matlådor av.
Sedan har jag två stora frysar och ett frysskåp till enbart kött. När köttet är nyslaktat och klart för frysen så brer jag ut det i alla frysar så inte uppvärmningen blir för stor och infrysningen tar för lång tid. Brukar få flytta runt lite i frysarna också under tiden. Fileer och entrecot brukar sedan hamna för sig i ett fack. Därefter plockas karre och flintastekar mm grillkött ut och läggs ihop från styckförpackat till större hantagskassar och märks, Sedan delar jag bara ut kokkött, stekkött och köttfärs i olika påsar. I varje sådan större påse lägger jag lappar om vilket djur köttet kommer ifrån och slaktdatum. Då går det snabbt att hitta beroende på vilken middag som ska lagas.
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Rotera maten i frysen

Inlägg av Charlie** »

Det är faktiskt lite bökigt att rotera frysmaten och det tar tid. Jag har två frysboxar och jag försöker tömma den ena under sommaren. Jag märker de infrysta paketen med årstid och år, typ; "Hösten 2019" och stoppar flera sådana paket i påsar eller korgar i frysboxen. Det blir då lättare att lyfta upp äldre mat så att det färskaste hamnar längst ner. Bär vill jag egentligen inte frysa ner, då det tar upp plats i frysboxarna, så jag syltar så mycket som möjligt. Även syltburkar kräver sitt utrymme men de är ändå enklare att hantera dessa.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Sömnlös
Inlägg: 206
Blev medlem: 01 maj 2019 22:23

Re: Rotera maten i frysen

Inlägg av Sömnlös »

Tack för svaren, verkar ju som ni finner det enklare med kassar/korgar i frysen.
Så den ideen skall jag ta med mig.

Försöker själv dela av frysarna, men svårt med först in först ut.
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3010
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Rotera maten i frysen

Inlägg av maskros »

Har inte så mkt vilt i frysen. Lite hjort och älg bara. Det brukar gå åt under året.

Köpeskinka (pålägg), bacon, grillkorvar m.m. hittar jag ibland sånt som gått ut för några år sedan, inga problem att äta det. Räkor som gick ut våren 2018 kändes lite tveksamma men gick ned på macka utan konstiga efterverkningar. Så jag oroar mig inte så mycket.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Skriv svar

Återgå till "Lagring"