Bästa BOBen

Alla typer av säckar och väskor är välkomna här.
Användarens profilbild
somvanligt
Inlägg: 264
Blev medlem: 13 maj 2019 22:11

Re: Bästa BOBen

Inlägg av somvanligt »

Visst, så kan det vara men hur många scenarion gör att man måste knata iväg NU med ryggsäck? Har man ingen familj man måste vänta in? För då har man ändå tid att packa ryggsäck för färden om det inte skulle gå att ta sig fram på annat vis.
Vänligen observera: Misshandeln kommer fortsätta tills moralen förbättras.
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Bästa BOBen

Inlägg av Charlie** »

somvanligt skrev: 06 feb 2020 10:53Visst, så kan det vara men hur många scenarion gör att man måste knata iväg NU med ryggsäck? Har man ingen familj man måste vänta in? För då har man ändå tid att packa ryggsäck för färden om det inte skulle gå att ta sig fram på annat vis.

Det är väldigt få scenarion där man måste ge sig i väg hals över huvud. Men det har varit och är fortfarande en tragisk verklighet för miljoner människor runt om i världen. Se bara på Balkan under 90-talet och Syrien sedan 2011. Situationer kan vända oerhört snabbt och med tanke på säkerhetsläget kring Östersjöområdet ska vi inte ta vårt välfungerande samhälle för givet. Evakuering av människor skedde under skogsbanden i Sala 2014 och under bränderna i Härjedalen 2018. I båda fallen kom besluten väldigt snabbt och för många överraskande. De boende i Kårböle hade inte många minuter på sig att packa det nödvändigaste när räddningsledningen fattade beslutet. Jag har själv ingen BOB färdigpackad men jag vet vad jag kommer att behöva och jag kan färdigställa BOB:en och vara marschfärdig på mindre än en timma. Genom att "tänka" i banor kring en BOB, dess syfte och mål, samt prova sig fram genom övning, lär man sig vad som kan vara gångbart i en skarp situation. Den kunskapen kan också implementeras i andra former av preppersyfte. Börjar huset brinna vill jag gärna få med mig fotografier, laptopen, familjeklenoder och andra ovärderliga saker. samt en tandborste och kontokortet. För att detta skall lyckas bör det finnas en plan och någon form av BOB/GHB/panikpåse att stoppa prylarna i. Kunskaper är lätt att bära även om man inte har en packad BOB 24/7 eller om man aldrig kommer att behöva ge sig i väg. Nu handlade TS frågeställning om BOB:en i sig, inte om vilka scenarier TS skall använda sin BOB i. Scenarierna får TS själv stå för.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Användarens profilbild
somvanligt
Inlägg: 264
Blev medlem: 13 maj 2019 22:11

Re: Bästa BOBen

Inlägg av somvanligt »

Jag har inget mot kunskap eller packlistor.

De som evakuerade pga bränder, sprang de med ryggsäck eller åkte de bil?
Vänligen observera: Misshandeln kommer fortsätta tills moralen förbättras.
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Bästa BOBen

Inlägg av Charlie** »

somvanligt skrev: 06 feb 2020 21:03 Jag har inget mot kunskap eller packlistor. De som evakuerade pga bränder, sprang de med ryggsäck eller åkte de bil?
De åkte bil och de som inte hade möjlighet att köra själva blev skjutsade av räddningstjänst och polis. Oavsett vilket så önskade de nog att de hade fått med sig något mer, kanske snabbt ned packat i en ryggsäck.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Användarens profilbild
somvanligt
Inlägg: 264
Blev medlem: 13 maj 2019 22:11

Re: Bästa BOBen

Inlägg av somvanligt »

Absolut men om jag visste att jag skulle evakueras i bil mot ett i övrigt fungerande samhälle så skulle jag packa väskan full med silverskedar, smycken och andra värdeföremål/papper. Inte ett fältkök och MRE:s. Så inget klockrent case för BOB (med allt vad det innebär, alltså inte packlistor).
Så då återstår av kända fall invasion kanske om man inte blir inkallad och man bor vid fronten.
BOB-filosofin förutsätter
1) delvis eller helt utslaget samhälle
2) livshotande fara eller fara för allvarlig personskada
3) nära noll tid att reagera

Har man tänkt på/åtgärdat allt annat inom prepping så kan man jobba på en BOB menar jag. Innan dess kan det svårligen anses prioriterat.
Vänligen observera: Misshandeln kommer fortsätta tills moralen förbättras.
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Bästa BOBen

Inlägg av Charlie** »

somvanligt skrev: 06 feb 2020 22:32 BOB-filosofin förutsätter
1) delvis eller helt utslaget samhälle
2) livshotande fara
3) nära noll tid att reagera

Har man tänkt på/åtgärdat allt annat inom prepping så kan man jobba på en BOB menar jag. Innan dess kan det svårligen anses prioriterat.
Håller fullständigt med om detta och hur långt TS kommit i sin övriga prepping vet bara han och oavsett, så är det ganska ointressant för dig och mig, då vi preppar för olika scenarier. Nu tycker jag att vi fortsätter tråden utifrån TS frågeställning och hjälper honom med den input på en BOB som han frågade efter.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Användarens profilbild
Daltorpet
Inlägg: 813
Blev medlem: 06 maj 2019 01:40

Re: Bästa BOBen

Inlägg av Daltorpet »

Jag håller inte riktigt med om att en bob måste vara ett nu, nu-scenario. Fördelen med att ha en bob packad är att man slipper bekymra sig om det när det väl gäller. Kanske att man inte missar något viktigt även om man skulle ha ett dygn på sig.

Jag vet att när jag planerar vandrings, jakt, fisketurer så kan jag gå och plocka med dem i veckor innan. Plocka ur och lägga till saker tex.

En bob kan också fungera som en krislåda light. Låt oss säga att ett scenario skulle hända då vi skulle behöva använda oss av krislådan 1 vecka. En vecka kan man klara med en bob+ vatten då. Jag vet inte, men jag skulle då mycket hellre bo under en gran än i en lägenhet om elen gått?

Jag har ingen ren bob men jag har otaliga fiske/jakt och vandringsväskor för olika behov och jag är hyffsat säker på att var och en av dem fyller funktionen 72timmar till en vecka.

Sen är jag inte helt säker på att bob måste vara helt färdigpackad hela tiden utan jag tänker mig en bob som en ryggsäck/väska man har när man buggar ut. Om det händer på en gång eller vid en given tid spelar mindre roll. Har man det basala+ småsaker man riskerar ett glömma så kan man nog slänga i övrigt när det väl händer något.

Har man familj så kan det vara ännu bättre med en bob. Nu vill ju inte jag uttala mig som en expert på packning och så där men jag har lett ett antal turer och varje gång är några som glömmer något fast än det är veckors tid att planera. Tänk då scenarion där det är superviktigt och man glömmer tex förbandslådan? Kanske astmamedicinen till dottern? Det är ju lite som en semesterresa det är lätt att glömma något särskilt om man har familj och egentligen har ansvaret över fler personer.

Jag är för bobar helt klart. De har för mig lika "viktig" plats som en bov eller bol för ska man vara sån så behöver man egentligen inte bovar eller bolar försen världen går åt pipan heller. Knappt ens en krislåda för den delen.

Sorry för ot.
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
Skriv svar

Återgå till "Ryggsäcken (BOB)"