liten fällkniv som skulle kunna försvaras i rätten

Alla egg verktyg är välkomna här.
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1479
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: liten fällkniv som skulle kunna försvaras i rätten

Inlägg av entropi »

Ursus skrev: 25 okt 2022 15:45
maskros skrev: 25 okt 2022 15:24 "Schweizisk armekniv" olaglig i bilen https://www.dagensjuridik.se/nyheter/sc ... iad-falls/
Spontant kändes det där som en missbrukare, då han inte hade rätt att framföra fordonet enligt uppgift.

En sådan lösker man skall självklart inte bära kniv, oavsett art.
Nu följer vi väl inte den anglosaxiska varianten där man har rättigheter till olika saker som att bära kniv, och den rättigheten kan förbrukas.
Är det olagligt för pundare så är det olagligt även för dig.
Försvarar inte systemet, men jag tror det är så det fungerar.

Sen sägs det att knivlagen avsiktkigen gjorts luddig och öppen för tolkningar. Men det var ju framtaget för en annan tid kanske.
Survival
Honor
Liberty
Användarens profilbild
vantohal
Inlägg: 232
Blev medlem: 19 jan 2020 20:30

Re: liten fällkniv som skulle kunna försvaras i rätten

Inlägg av vantohal »

Du ska ha ett rimligt syfte till att bära din kniv. Har tyvärr vid två tillfällen i mitt liv blivit varse detta. En gång dömd, en gång friad. Det kunde för tio år sedan kosta 5000. Det handlar enligt rätten inte om storleken på kniven.

Liten fällkniv under promenad, inte ok.
Större fastbladskniv uppenbarligen på väg ut i skogen, ok.
Min advokat berättade om en kille som nästan blev fälld för att han hade en morakniv i en innerficka i sin egen bil på väg hem från en fisketur och om en annan som hade ett skarpt svärd när han var ute på krogen och drack som blev friad efter uppvisande av kvitto för nämnt vapen.
Användarens profilbild
Tothem
Inlägg: 35
Blev medlem: 23 sep 2022 13:56

Re: liten fällkniv som skulle kunna försvaras i rätten

Inlägg av Tothem »

Brukar ha med mig en kniv (Morakniv) när jag tältar, bl.a. om man behöver skära sig snabbt ut ur tältet vid t.ex. brand? Samt ha till lite allmänt friluftsliv?

Det måste väl vara försvarbart?
“I do not know with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.” – Albert Einstein.
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: liten fällkniv som skulle kunna försvaras i rätten

Inlägg av Charlie** »

Tothem skrev: 29 dec 2022 19:07 Brukar ha med mig en kniv (Morakniv) när jag tältar, bl.a. om man behöver skära sig snabbt ut ur tältet vid t.ex. brand? Samt ha till lite allmänt friluftsliv?

Det måste väl vara försvarbart?
Ja, det är det. Knivlagen gäller på sk allmämplats där fler människor samlas. Skulle gissa på något i stil med detaljplanerat område, eller liknande. Men i skogen är det ok.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Användarens profilbild
falken
Inlägg: 180
Blev medlem: 23 dec 2019 20:38

Re: liten fällkniv som skulle kunna försvaras i rätten

Inlägg av falken »

Tank skrev: 25 okt 2022 19:51 Min Gerber dime går iallafall igenom säk checken på flygplatsen internt i Sverige (provade igår i och med att den är del i EDC).

//Tank
Min Leatherman Squirt gick igenom kontrollen inrikes (Bromma & Umeå) fast jag såg att de tittade på den i Umeå och på ägaren (jag) och kom fram till att han inte var terrorist :-)
Pentti.linkola
Inlägg: 53
Blev medlem: 26 apr 2022 08:57

Re: liten fällkniv som skulle kunna försvaras i rätten

Inlägg av Pentti.linkola »

Lurig lag. En kompis fanns skyldig till det men en brödkniv och en limpa i ryggsäcken. Det är dock längesen.
Skriv svar

Återgå till "Klingan"