Allemansrätten

Vad har ni för erfarenheter ni vill dela med er av?
Strångsjö
Inlägg: 519
Blev medlem: 02 mar 2020 23:09
Ort: Söder om Svealand

Allemansrätten

Inlägg av Strångsjö »

Erfarenheten jag vill dela av mig gäller egenmäktigheten en del har ang.
äganderätt.
Strångsjö
Inlägg: 519
Blev medlem: 02 mar 2020 23:09
Ort: Söder om Svealand

Re: Allemansrätten

Inlägg av Strångsjö »

Gällande att svensk lag upphör att gälla i den stund man åberopar allemansrätten

Blir förbannad när folk tar min brygga i anspråk, lämna mig och
min brygga ifred.
Ursus

Re: Allemansrätten

Inlägg av Ursus »

5f40bb7070a56401803286.jpg
5f40bb7070a56401803286.jpg (22.09 KiB) Visad 3354 gånger
pelleprepper
Inlägg: 203
Blev medlem: 12 jun 2019 09:12

Re: Allemansrätten

Inlägg av pelleprepper »

Strångsjö skrev: 22 aug 2020 00:00 Gällande att svensk lag upphör att gälla i den stund man åberopar allemansrätten

Blir förbannad när folk tar min brygga i anspråk, lämna mig och
min brygga ifred.
Fast bryggor faller väl under allemansrätten? Att vistas på inte förvara en båt.
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3014
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Allemansrätten

Inlägg av maskros »

BrB, 4 kap, 6 §:
6 § Den som olovligen intränger eller kvarstannar där annan har sin bostad, vare sig det är rum, hus, gård eller fartyg, dömes för hemfridsbrott till böter.

Intränger eller kvarstannar någon eljest obehörigen i kontor, fabrik, annan byggnad eller fartyg, på upplagsplats eller på annat dylikt ställe, dömes för olaga intrång till böter.

Är brott som i första eller andra stycket sägs grovt, dömes till fängelse i högst två år.
Om din brygga sitter på din tomt gäller hemfridszon på bryggan, annars inte.
Med gård avses även tomt men inte hela tomten om du har en jättetomt utan den del som utgörs av din trädgård, är det oklart vad som är din trädgård gäller att andra inte ska anses störa dig där de vistas, där anses inte nödvändigtvis stämmer med vad du tycker.

Har du upplyst en person om att den inte är önskvärd på platsen kan ett kvarstannande utgöra hemfridsbrott. Vid hemfridsbrott kan du under vissa förutsättningar avhysa personen genom att nyttja din nödvärnsrätt.

BrB, 24 kap, 1 §
24 kap. Om allmänna grunder för ansvarsfrihet
1 § En gärning som någon begår i nödvärn utgör brott endast om den med hänsyn till angreppets beskaffenhet, det angripnas betydelse och omständigheterna i övrigt är uppenbart oförsvarlig.

Rätt till nödvärn föreligger mot
1. ett påbörjat eller överhängande brottsligt angrepp på person eller egendom,
2. den som med våld eller hot om våld eller på annat sätt hindrar att egendom återtas på bar gärning,
3. den som olovligen trängt in i eller försöker tränga in i rum, hus, gård eller fartyg, eller
4. den som vägrar att lämna en bostad efter tillsägelse. Lag (1994:458).
Länk till brottsbalken https://www.riksdagen.se/sv/dokument-la ... s-1962-700
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Protect
Inlägg: 441
Blev medlem: 09 feb 2020 21:53

Re: Allemansrätten

Inlägg av Protect »

Jag får lägga till vid din brygga och tex. bada om den ligger utom synhåll från ditt hus annars inte. Kommer du och ska använda bryggan är jag skyldig att lämna densamma, jag får inte inkräkta på ditt nyttjande av bryggan.

Jag vet markägare som själva blivit stämda och fått betala kalaset just för att ägarna åberopat att det var deras brygga men fanns i en kohage långt från fastigheten, den som markägaren anmälde var jurist så bråka inte med fel människa bara för det kan bli dyrt.


En anekdot härifrån, jag kom hem efter att jag varit i stan hela dan och fick se ett tält uppslaget bakom ladugården, dom som tältade var ett ungt par på cykelsemester från Holland som tyckte stället såg öde ut men att mota bort dom fanns inte på kartan så dom fick låna både toa och dusch och var kvar nästan en vecka och gjorde utflykter i omgivningarna. Vi har fortfarande kontakt med varann. Är man ärlig och äkta lönar det sig och jag tar också fikapauser vid andras bryggor och är ägarna hemma så kräver dom att jag ska fika hos dom och inte tulla på matsäcken.

Det gagnar ingen att bråka med folk, jag har en bekant som bråkar med folk ständigt om precis allting, hon MÅSTE bråka och peta i det mesta som jag bara rycker på axlarna åt, bråk och att anmäla är hennes livsluft. Tragisk människa.
Innanför den kalla ytan klappar ett hjärta av sten,,,,,
pelleprepper
Inlägg: 203
Blev medlem: 12 jun 2019 09:12

Re: Allemansrätten

Inlägg av pelleprepper »

Protect skrev: 22 aug 2020 11:37 Jag får lägga till vid din brygga och tex. bada om den ligger utom synhåll från ditt hus annars inte. Kommer du och ska använda bryggan är jag skyldig att lämna densamma, jag får inte inkräkta på ditt nyttjande av bryggan.

Jag vet markägare som själva blivit stämda och fått betala kalaset just för att ägarna åberopat att det var deras brygga men fanns i en kohage långt från fastigheten, den som markägaren anmälde var jurist så bråka inte med fel människa bara för det kan bli dyrt.


En anekdot härifrån, jag kom hem efter att jag varit i stan hela dan och fick se ett tält uppslaget bakom ladugården, dom som tältade var ett ungt par på cykelsemester från Holland som tyckte stället såg öde ut men att mota bort dom fanns inte på kartan så dom fick låna både toa och dusch och var kvar nästan en vecka och gjorde utflykter i omgivningarna. Vi har fortfarande kontakt med varann. Är man ärlig och äkta lönar det sig och jag tar också fikapauser vid andras bryggor och är ägarna hemma så kräver dom att jag ska fika hos dom och inte tulla på matsäcken.

Det gagnar ingen att bråka med folk, jag har en bekant som bråkar med folk ständigt om precis allting, hon MÅSTE bråka och peta i det mesta som jag bara rycker på axlarna åt, bråk och att anmäla är hennes livsluft. Tragisk människa.
Utom synhåll är väl en skröna om allemansrätten. Kan lätt se 400 meter så de blir vanskligt.
Allemansrätten går vad jag vet långt över all strandrätt.
Beå
Inlägg: 35
Blev medlem: 10 aug 2020 12:14

Re: Allemansrätten

Inlägg av Beå »

pelleprepper skrev: 22 aug 2020 21:37
Protect skrev: 22 aug 2020 11:37 Jag får lägga till vid din brygga och tex. bada om den ligger utom synhåll från ditt hus annars inte. Kommer du och ska använda bryggan är jag skyldig att lämna densamma, jag får inte inkräkta på ditt nyttjande av bryggan.

Jag vet markägare som själva blivit stämda och fått betala kalaset just för att ägarna åberopat att det var deras brygga men fanns i en kohage långt från fastigheten, den som markägaren anmälde var jurist så bråka inte med fel människa bara för det kan bli dyrt.


En anekdot härifrån, jag kom hem efter att jag varit i stan hela dan och fick se ett tält uppslaget bakom ladugården, dom som tältade var ett ungt par på cykelsemester från Holland som tyckte stället såg öde ut men att mota bort dom fanns inte på kartan så dom fick låna både toa och dusch och var kvar nästan en vecka och gjorde utflykter i omgivningarna. Vi har fortfarande kontakt med varann. Är man ärlig och äkta lönar det sig och jag tar också fikapauser vid andras bryggor och är ägarna hemma så kräver dom att jag ska fika hos dom och inte tulla på matsäcken.

Det gagnar ingen att bråka med folk, jag har en bekant som bråkar med folk ständigt om precis allting, hon MÅSTE bråka och peta i det mesta som jag bara rycker på axlarna åt, bråk och att anmäla är hennes livsluft. Tragisk människa.
Utom synhåll är väl en skröna om allemansrätten. Kan lätt se 400 meter så de blir vanskligt.
Allemansrätten går vad jag vet långt över all strandrätt.
Tomtmark är skyddad. Gränsen för när tomtmark ändå inte är skyddad torde gå vid tomter någonstans över en hektar.
Vi sålde vår sommarstuga i vintras med strandrätt och 5000m2 tomt. Vi hade en del problem med folk som gick in på vår tomt för att bada (badplats 70 meter åt andra hållet) eller ha picknick. Detta i bägge fallen ca 15 meter från vår stuga och på tydligt hävdad tomtmark.

Man hänvisade till att det inte finns någon strandrätt vilket är fel. Äldre tomter har ofta strandrätt och då ska man respektera dem.
Detta kompliceras naturligtvis av att många som inte alls har strandrätt söker hävda allmänning längs vattnet som del av sin tomt. Skulle någon slagit upp ett tält för en natt i andra änden av vår tomt i skogsdelen av tomten och utom synhåll från stugan så hade vi haft rätt att avvisa dem (hävdad tomt som inte är jättestor) men förmodligen hade vi låtit dem stanna då de inte stört oss.
One is none, two is one, a bunch is a few.
Strix
Inlägg: 100
Blev medlem: 08 maj 2019 07:39

Re: Allemansrätten

Inlägg av Strix »

Något som jag kan störa mig på, som gränsar till detta är stadsbor som kommer ut på "landet" och släpper sin hund. Jag sällskapshund eller vad man vill kalla det.

Vid varje möte med dylika personer hävdar de att det har rätt att ha hunden lös så att de får springa av sig lite eftersom det inte är "löshundsförbud".

Senast häromdagen när jag var ute en kväll och lockade på en bock. Han var måttligt intresserad, men enade sig sakta men säkert, när han var på 150 meter kommer det en lös omärkt hund och tar upp jakt på bocken som drar iväg förstådd. 5 minuter senare är hunden tillbaka och jag hör någon ropa på hunden.

Döm om min förvåning när hundägarna menar att de har stöd i allemansrätten till detta...
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Allemansrätten

Inlägg av Charlie** »

Strix skrev: 23 aug 2020 16:48 Döm om min förvåning när hundägarna menar att de har stöd i allemansrätten till detta...
Alla okunniga hävdar att de har rättigheter enligt allemansrätten, utan att begripa att allemansrätten inte är en rättighet utan ett ansvar Allemansrätten ger ingen rätt att släppa hunden vind för våg. Allemansrätten säger i sig, inget om koppeltvång men där emot så hänvisar man till § 16 i lagen (2007:1150) Koppeltvånget gäller generellt året om och inte bara fr om 1 mars tom 20 augusti. Lösa hundar får inte jaga vilt så länge det inte handlar om jakt!
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Skriv svar

Återgå till "Erfarenheter"