Kikaren och dess användning.
Kikaren och dess användning.
Jag saknar en tråd om kikaren och dess användning, då jag tycker att kikaren har en ganska given plats i min utrustning. Kikaren används inte ofta, utan tar ofta bara upp plats och väger en del. Buren så uppfattas den som klumpig av många. Med tanke på hur lite den används och hur högt inköpspriset är på en kikare, så tycker många att den är helt onödig, så vidare man inte är en hängiven fågelskådare och dessa kan ju lägga skrattretande summor på en kikare utan att blinka. Har kikaren någon betydelse? Har kikaren en plats i utrustningen eller är den en onödig gadget? När kommer den till användning i ett pepperperspekiv? Vilka "specs" ska kikaren ha och vilken kikare har ni själva? Frågorna är bara vägledande, i övrigt kan man diskutera fritt om optikens varande.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
-George Orwell
-
Re: Kikaren och dess användning.
Jag använder kikaren nästan varje dag. Oumbärligt hjälpmedel på en gård
Samma här!
En kikare i varje bil och ett par riktigt bra i huset. Samt på flera av gevären.
Spanar på djur, vilda och tama och inte minst mnniskor. En del gör väldigt konstiga saker när de tror att ingen ser.
En kikare i varje bil och ett par riktigt bra i huset. Samt på flera av gevären.
Spanar på djur, vilda och tama och inte minst mnniskor. En del gör väldigt konstiga saker när de tror att ingen ser.
Jag har ett par olika Vortex Solo https://www.google.com/search?q=vortex+solo . Den mindre normalt med när jag är på promenad, den större nära till hands hemma. Sen har jag lite andra kikare för specifika uppgifter. Monokikaren tar bort en del av de problem som nämndes i början, den är knappt i vägen, inte alls klumpig och väger inte mycket. Trots sin litenhet är ljusstyrkan inte ett problem och de ger mig möjligheter. Mest har jag dem för att kika på djur.
Collapse now, and avoid the rush!
Jo kikare använder jag också dagligen på gården. Håller koll djuren spec den här årstiden när de går ute dygnet runt. Jag har två stora rejälare rackare jag fick när jag var liten och de håller och fungerar än. Jag använder också kikare i jakten men också på vandringar. Jag har också funderat på termiska sikten till vildsvinen men är lite annat som måste prioriteras först.
Jag fick faktiskt en liten nätt kikare av min brorsdotter i julklapp (från Clas ohlsson) riktigt smidigt format och passar perfekt i bröstfickan på flanellen och väger absolut ingenting om man har den runt halsen. Nu är kvalitén inget vidare på optiken så den får ligga i bilen mestadels.
I preppingsyfte tycker jag helt klart handkikaren har en roll. Dels på gården, jakten men även vid en bol där man kanske håller utkik efter plundrade eller varför inte leta efter skadade eller andra personer helt enkelt. Visst kanske jag inte skulle lägga till den vikten i en redan full bug out bag men helt klart i bol, bov och i hemmet.
Jag fick faktiskt en liten nätt kikare av min brorsdotter i julklapp (från Clas ohlsson) riktigt smidigt format och passar perfekt i bröstfickan på flanellen och väger absolut ingenting om man har den runt halsen. Nu är kvalitén inget vidare på optiken så den får ligga i bilen mestadels.
I preppingsyfte tycker jag helt klart handkikaren har en roll. Dels på gården, jakten men även vid en bol där man kanske håller utkik efter plundrade eller varför inte leta efter skadade eller andra personer helt enkelt. Visst kanske jag inte skulle lägga till den vikten i en redan full bug out bag men helt klart i bol, bov och i hemmet.
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
J.R.R Tolkien
Absolut spelar kikare en roll. Dagens små kompakta inverterade* 8x25 porrokikare eller säg en 8x20 med kantprisma tar inte mycket plats och ger möjlighet att observera omgivningen inklusiva fauna och människor på ett markant bättre sett. TrorHolger Merlitz blev länkad till på på SS forumet: http://www.holgermerlitz.de/wisdoms.html
Skulle jag ha en GHB så skulle jag absolut ha med min Nikon 8x25 (kvittar vilken tillverkare som gjort dem), Vortex har även en prisvärd 8x32 recce HD monokulär som är utrustad med milliradianhårkors och människosiluetter för snabb avståndsbedömning.
*) porrokikare där okulären (de man tittar igenom) blir bredare än objektiven (som samlar in ljus), traditionell kikare har detta omvänt och blir därför rätt så breda, kikare med kantprisma (roof prism) har raka tuber och är allmänt sett mer åt det kompakta hållet.
Skulle jag ha en GHB så skulle jag absolut ha med min Nikon 8x25 (kvittar vilken tillverkare som gjort dem), Vortex har även en prisvärd 8x32 recce HD monokulär som är utrustad med milliradianhårkors och människosiluetter för snabb avståndsbedömning.
*) porrokikare där okulären (de man tittar igenom) blir bredare än objektiven (som samlar in ljus), traditionell kikare har detta omvänt och blir därför rätt så breda, kikare med kantprisma (roof prism) har raka tuber och är allmänt sett mer åt det kompakta hållet.
För mina barns skull
Jag är själv sugen på en Vortex Solo 8x36 men jag vet inte om jag är i behov av den med streckplatta, utan mest troligt den modellen utan streckplatta. Jag är lite tveksam på hur ljusinsläppet blir med ett objektiv på 36 mm? Nu har jag en äldre men grymt bra Zeiss. Gummibeklädnaden har börjat spricka, ögonmusslorna håller på att lösas upp. Trots att det är en ganska kompakt kikare med takprisma, så är den ganska tung.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
-George Orwell
Vortex 8x36 ser jag lika bra, eller möjligen bättre, i skymning än med obeväpnat öga.
Collapse now, and avoid the rush!
Kort svar, ett måste på jakt och spaning, gillar militärzeiss, 7x40 6x30, har pocket leica 6x20 och lite till,
Kolla inte i god optik om du inte har råd med det , är dyrt att byta upp sig....
En tyngre 7x40 kan man annvända i timmar i streck, en lätt 6x20 några minuter åt gången
Ha koll på vad du vill ha ut av optiken innan du skaffar något
Ex om dom funkar med glasögon , i skymning, vatten tätt, motljusegenskaper, och fokusfritt eller ej
Kolla inte i god optik om du inte har råd med det , är dyrt att byta upp sig....
En tyngre 7x40 kan man annvända i timmar i streck, en lätt 6x20 några minuter åt gången
Ha koll på vad du vill ha ut av optiken innan du skaffar något
Ex om dom funkar med glasögon , i skymning, vatten tätt, motljusegenskaper, och fokusfritt eller ej
kiss, keep it simple stupid
If you listen to fools, the mob rules
If you listen to fools, the mob rules
Vad är då optimal förstoring för en allroundkikare 6X-8X-10X?