Hur mycket krävs det för att hjälpa vänner?

Dom finns där, även efter det blir oroliga tider, men hur ska man hantera dom ?
Användarens profilbild
Daltorpet
Inlägg: 813
Blev medlem: 06 maj 2019 01:40

Hur mycket krävs det för att hjälpa vänner?

Inlägg av Daltorpet »

Jag tänker så här att i en sthf-situation så blir man ju mer restriktiv med vilka man hjälper med sina egna prepp. Jag brukar tänka att folk som tycker jag är överdriven och foliehatt samtidigt som de spenderar var krona på kläder/krogen och nöjen får allt stå sitt kast och klara sig själv.

Men vänner som preppar och har tänket men kanske inte riktigt ekonomin. Tex preppar kunskap och vilja. De kan jag hjälpa vid en sådan situation dock genom att hjälpa till så mycket de kan.

Vart går er gräns för personer som är nära men inte den riktiga familjen?
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10523
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Hur mycket krävs det för att hjälpa vänner?

Inlägg av bastard »

beror väldigt mycket på vad som händer
men jag kan hjälpa om jag får hjälp tillbaka
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Abbe
Inlägg: 116
Blev medlem: 06 maj 2019 01:42

Re: Hur mycket krävs det för att hjälpa vänner?

Inlägg av Abbe »

Svårt att svara på. Och samtidigt viktigt att tänka igenom. Vid en samhällskollaps förstår jag att många här tänker på att först kunna försvara sig mot beväpnade banditgäng, men jag tror att den största delen av eventuella människor i krokarna är totalt oförberedda nödlidande som nu lyckats ta sig till ens närhet.
Slava Ukraini! Jag är inte prepper för att jag fruktar döden, utan för att jag älskar livet.
Användarens profilbild
Skymning
Inlägg: 488
Blev medlem: 08 maj 2019 14:48

Re: Hur mycket krävs det för att hjälpa vänner?

Inlägg av Skymning »

Nära vänner: Kanske. Beror på vad de kan tillföra.
Bekantskaper: Nej.
Grannar: Nej.
Folk på jobbet: Nej.

Även om vänner skulle få förtur så handlar för mig egentligen mindre om vem du är och att flera kunniga personer går ihop och tillför något till varandra: Någon kan bygga hus, någon kan laga elektronik/fixa solpaneler, någon kan odla mat osv. Tillför du inget så är du inte värd marken du står på.

Men vissa skulle jag aldrig dra in i en grupp som försöker överleva.
слава україні - на хуй путін!
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2514
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Hur mycket krävs det för att hjälpa vänner?

Inlägg av xsive »

Utflyttat barn med familj: Ja. Förberett det redan med att hjälpa till med att skaffa lite bra att ha saker
Nära vänner: Nej
Bekantskaper: Nej.
Grannar: Ev strategiskt placerad granne för skyddsaspekten i närområdet. Kommer kosta arbete
Folk på jobbet: Nej.

Samverkar 10 gånger hellre med aktiva preppers i kontaktnätet än vänner hur nära dom än må vara.
Någon kollega som känner mitt intresse har skämtsamt sagt hen kommer om det blir kris.
Har tydligt klargjort att det kan hen glömma och jag är förberedd att beredd försvara mig och mina ägodelar.
Blev lite halvkonstig stämning men går inte ge en finger
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
Skymning
Inlägg: 488
Blev medlem: 08 maj 2019 14:48

Re: Hur mycket krävs det för att hjälpa vänner?

Inlägg av Skymning »

xsive skrev: 10 maj 2019 16:22 Samverkar 10 gånger hellre med aktiva preppers i kontaktnätet än vänner hur nära dom än må vara.
Beror ju på vilka vännerna är, satt just och pratade vattenfilter i en halvtimma med en vän. Men det är en av de vänner som jag inte skulle tveka en sekund att ta in i en grupp. De andra som fortfarande spelar datorspel eller glor på mello och super bort livet, då får klara sig själva.
слава україні - на хуй путін!
Användarens profilbild
Omnivore
Inlägg: 897
Blev medlem: 30 apr 2019 05:28

Re: Hur mycket krävs det för att hjälpa vänner?

Inlägg av Omnivore »

Vissa människor går helt enkelt inte att välja bort. Om ens ättelägg anser att mamma = Bankomat är det inte mycket att göra. :D
Grannar lägger jag stor vikt vid. Vi umgås inte men det skickas växter och marmeladburkar över tomtgränserna och tonen är vänlig. Om/när det krisar är det bra om man inte är osams med sina grannar utan kan sluta sig samman och hålla garden uppe gemensamt.
What the government wants is control, what the corporate world wants is money, what both of them want is power and what neither of them care about is you.
Tank
Inlägg: 1679
Blev medlem: 05 maj 2019 20:15

Re: Hur mycket krävs det för att hjälpa vänner?

Inlägg av Tank »

Håller lite med Omnivore här i grund.
Jag har bra grannar så de kommer jag nog att försöka hjälpa och samarbeta med där så är möjligt och har ett bra syfte.

Sen finns det så klart snyltare som inte är välkomna, även om någon säkert får komma över tröskeln pga familje eller blodsband.
Och så har vi gruppen nära vänner som alltid har en plats hos oss :)

Resten, tja, man får se vad de verkar kunna bidra med. :hm:

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
Användarens profilbild
TwoSword
Inlägg: 40
Blev medlem: 14 maj 2019 13:51

Re: Hur mycket krävs det för att hjälpa vänner?

Inlägg av TwoSword »

Det svåraste är ju dom som man försökt få att vidta rimliga säkerhetsåtgärder(mat hemma för 10 dagar etc..) men avsiktligt låtit bli att göra det, då tror jag inte att jag hade delat med mig av mina resurser. Kanske om det var någon som visat lite intresse, eller kanske haft en viss beredskap hemma.

Sedan är det ju en annan sak om det är barn involverade, hade inte velat se dessa gå hungriga...
Användarens profilbild
EssBe
Inlägg: 7
Blev medlem: 05 maj 2019 22:33
Kontakt:

Re: Hur mycket krävs det för att hjälpa vänner?

Inlägg av EssBe »

Ett knep kan vara att mycket strikt byta hjälp mot arbete. Kapa och hugga ved i utbyte mot ett mål mat eller en sängplats. Eller dubbelgräva för att utöka odlingar. Eller ogräsrensa. Eller stängsla. Och då ställa rätt höga krav på prestationen. Fysiskt ansträngande och gärna skitigt.

Kanske man rent av kan ställa lite för höga krav för att bli av med personen. Eller så upptäcker man kanske att personen i fråga kan vara bra att få hjälp av.

Kan också vara ett smidigt sätt, före TEOTWAWKI, att hantera semesterfirande släktingar som kommer och hälsar på. :sneaky:
Skriv svar

Återgå till "Familj,vänner, folk man känner och pöbeln."