Preppernet 2.0 krypterat nät för oss i Sverige?

Radio, kameror, larm och liknande.
Tank
Inlägg: 1698
Blev medlem: 05 maj 2019 20:15

Re: Preppernet 2.0 krypterat nät för oss i Sverige?

Inlägg av Tank »

bastard skrev: 24 sep 2023 21:22 27 Mhz är inte optimalt för att komma långt, det kan gå långt med studs, och det är fritt

men för komma mer än mil behövs stora slutsteg, och bra antennplaceringar
läs 100-500w och högt upp på kulle berg och ändå hög antennmast


jag önskar det skulle finnas ngåt mer rimligt sätt att göra saker på, men naturlagarna är svåra att bryta
Tror det var just räckvidden-kostnad som gjorde att jag (just nu i alla fall) la ner detta för min del. Tyvärr
Annars gillar jag iden. :D :up:

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
Användarens profilbild
Prepsson
Inlägg: 382
Blev medlem: 26 feb 2022 21:27
Kontakt:

Re: Preppernet 2.0 krypterat nät för oss i Sverige?

Inlägg av Prepsson »

156Mhz är väl slaskfrekvensen där man kan sända fritt? Minns dock inte vad den tillåtna effekten var..
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10598
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Preppernet 2.0 krypterat nät för oss i Sverige?

Inlägg av bastard »

5w och enbart tal som modulation
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
Urban
Inlägg: 55
Blev medlem: 06 maj 2023 19:04

Re: Preppernet 2.0 krypterat nät för oss i Sverige?

Inlägg av Urban »

Kollade lite snabbt på instruktionerna som det länkades till och dom var från 2011 om jag läste rätt. Det är ju ett tag sedan och allt med SDR (Software Defined Radio) har ju hänt på bred front sedan dess med enkel anslutning i form av USB. Har bara nosat på delen med SDR för att lyssna men går det att även sända för en vettig summa pengar med SDR? För att lyssna kommer man ju undan, relativt sett, billigt kan jag tycka.

Förvisso räknar jag inte med datorn då. Och den ska ju dessutom ha ström vilket för vissa med eget dieselverk inte är några problem men för oss andra skulle något enklare handhållet vara mer realistiskt (och mobilt).

Och såg i tidigare svar att Tecsun nämndes (för att lyssna) och kan rekommendera https://www.anon-co-eu.com om man är intresserad av deras apparater. Men då inte för att koppla upp mot dator, det känns som en väldig omväg numera.
- - = = :D = = - -
Skriv svar

Återgå till "Kommunikation, Larm, Övervakning"