Preppernet 2.0 krypterat nät för oss i Sverige?

Radio, kameror, larm och liknande.
Johan
Inlägg: 3
Blev medlem: 09 maj 2019 18:22

Preppernet 2.0 krypterat nät för oss i Sverige?

Inlägg av Johan »

Hej!

Vad tror ni om ett nytt försök att dra igång ett preppernet? Jag hade tänkt mig digital trafik på 80m bandet. Hur många här har radioutrustning för att kunna sända digitalt på 80m?

För att hålla OpSec är korta meddelanden utan riktig anropssignal att föredra, jag tittar även på lite möjligheter att kryptera innehållet med ett enklare skiffer av Enigma modell.

Någon som är intresserad?
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10596
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Preppernet 2.0 krypterat nät för oss i Sverige?

Inlägg av bastard »

det vore hm, olagligt :notme:

men rent hypotetiskt
säg att ett gäng radioamatörer skulle göra ett nätverk med sina egna anropssignaler

vad skulle man annvända?
du säger 80m, för och nackdelar mot högre frekvenser? tänker mest på 40 och 20m
utrusting och effekt?

vilken digital mode?
krypteringen är en helt annan sak som är lätt ordnad

vad vore smidigt sätt att automatiskt hantera ett sådant nät?
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Johan
Inlägg: 3
Blev medlem: 09 maj 2019 18:22

Re: Preppernet 2.0 krypterat nät för oss i Sverige?

Inlägg av Johan »

Jag tror att 80m är helt klart bäst, dels når markvågen hyfsat långt, dels är dödzonen liten i förhållande till dom högre banden. Med 20m och uppåt går det inte att få någon regelbundenhet i kontakterna, utan man måste förlita sig på sporadisk E eller andra fenomen för att kunna upprätta kontakt, vilket kommer hända högst sporadiskt.

Man behöver en transceiver för HF, det kostar en slant. Ny kanske 7.000kr eller begagnad kanske 3-4.000kr om man har tur. Dessutom behöver man lite antennmaterial och kanske en tuner och ett strömaggregat. Totalt tittar vi nog på cirka 10.000kr.

Detta diskvalificerar tyvärr dom flesta som inte är radioamatörer, det är en ganska rejäl slant att lägga ut på ett skoj projekt.

Är det många här som preppar som är radioamatörer?
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10596
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Preppernet 2.0 krypterat nät för oss i Sverige?

Inlägg av bastard »

det är en del som är det, och en del som har prylar och sedan en del som kan lyssna med

om man bortser från grundutrustningen radio och antenn och kollar på vilka saker man behöver ha för att köra digitalt, vad behövs då?

skulle mankunna lyssna på det som sänds med en scanner?
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2819
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Preppernet 2.0 krypterat nät för oss i Sverige?

Inlägg av Marie »

Vi som inte är radioamatörer, kan vi nyttja det oxå?
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
Skymning
Inlägg: 488
Blev medlem: 08 maj 2019 14:48

Re: Preppernet 2.0 krypterat nät för oss i Sverige?

Inlägg av Skymning »

Jag är mer intresserad att veta varför? Social media ångest vid SHTF eller?
слава україні - на хуй путін!
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2819
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Preppernet 2.0 krypterat nät för oss i Sverige?

Inlägg av Marie »

Tanken är nog bra, att det finns ett backupnät.. för internet är väldigt sårbart vid flera olika SHTF scenarion.
Men nu i normal läge, så är ju frågan om vi utan cert kan använda oss av det för att veta hur det fungerar den dagen internet är utslaget..
Och hur lång är räckvidden för de som bor lite längre ifrån varandra?
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
jr_36
Inlägg: 1436
Blev medlem: 23 apr 2019 20:29

Re: Preppernet 2.0 krypterat nät för oss i Sverige?

Inlägg av jr_36 »

Jag är på för radiotester. Tror dock det är fler som är med/lägre tröskel om man kör röst istället för digitalt. Och andra med scanners/världsradio kan också enkelt lyssna (givet de har SSB).

Föreslår dock att man provar mer än en frekvens, vissa kommer bara ha möjligheter/bättre möjligheter för vissa band.

Syftet är så klart att öva radio för ett läge där internet inte fungerar som det borde. Ta del av förstahandsinfo om hur läget är runt i Sverige/världen kan då var guld värt.
Din säkerhet & opsec är viktig, läs: viewtopic.php?t=202
Vi har en larmfunktion för allvarliga händelser, se: viewtopic.php?t=2283
Johan
Inlägg: 3
Blev medlem: 09 maj 2019 18:22

Re: Preppernet 2.0 krypterat nät för oss i Sverige?

Inlägg av Johan »

Man kan lyssna med ganska enkla medel, en världsradio av model TecSun PL660 finns på Ebay från ca 1250kr och från svenska ÅF för ca 1800kr. Denna har SSB, vilket är ett måste. Som antenn kan man koppla in en lång sladd(medföljer tror jag), sedan kopplar man ljudutgången med 3,5mm propp till ljudkortet på datorn. Därefter installerar man FLDIGI och börjar koda av digital trafik. Det finns mängder med guider för detta.

Gällande räckvidden så är det väldigt varierande. Med kortvåg så täcker man en viss radie omkring sig med markvåg(beroende på uteffekt, terräng, antenn, mottagarens antenn, höjd över mark etc...), därefter har man en dödzon som varierar med frekvens och klockslag på dagen. Utanför dödzonen kommer täckningen tillbaka, radiovågorna har då studsat i atmosfärens övre delar, och kommit ner igen. 80 och 40m har kortare dödzon än dom andra banden, och har dessutom högre tillförlitlighet.

Jag utser härmed 2st frekvenser för PreppNet 2.0:

40m: 7152kHz LSB
80m: 3752kHz LSB

Digitala moder är:
Primär: PSK63F(med FEC, felrättning) Inställd frekvens är då 7151kHz USB, sändning på 1000Hz
Sekundär: PSK31 Inställd frekvens är då 3751kHz USB, sändning på 1000Hz

Varför preppernet 2.0? Ja, säg det... Som en förberedelse för en kris där våra mobiltelefoner och datorer med internet inte fungerar tillförlitligt? Eller bara för att det är skoj, alla har sina orsaker :)
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10596
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Preppernet 2.0 krypterat nät för oss i Sverige?

Inlägg av bastard »

har du kört några simuleringar för räckvidd?

nvis är en sak jag skulle vilja prova med

skulle du kunna köra en förklaring för folk hur man kör datordelen?
det är troligen där det blir svårast för folk att hantera
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Skriv svar

Återgå till "Kommunikation, Larm, Övervakning"