Baggar, tackor, äldre mjölkkor?

Om uppfödning av djur
Strångsjö
Inlägg: 519
Blev medlem: 02 mar 2020 23:09
Ort: Söder om Svealand

Baggar, tackor, äldre mjölkkor?

Inlägg av Strångsjö »

Ni som har de på er gård, vad görs med dem efter slakt?

Menar, köttet är knappt ätbart och duger ej i matbutik, så
var tar sekunda kött vägen?
Användarens profilbild
Daltorpet
Inlägg: 813
Blev medlem: 06 maj 2019 01:40

Re: Baggar, tackor, äldre mjölkkor?

Inlägg av Daltorpet »

Strångsjö skrev: 20 sep 2020 01:02 Ni som har de på er gård, vad görs med dem efter slakt?

Menar, köttet är knappt ätbart och duger ej i matbutik, så
var tar sekunda kött vägen?
Jag brukar kallröka och torka det mesta av det köttet. Gamla getbockar då. Jag tycker inte att det är alltför dåligt för privat bruk. Kanske annat om man säljer till butik.
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
Strångsjö
Inlägg: 519
Blev medlem: 02 mar 2020 23:09
Ort: Söder om Svealand

Re: Baggar, tackor, äldre mjölkkor?

Inlägg av Strångsjö »

Kallrökning och torkning, låter gott.

:up:
Användarens profilbild
BarbaryanKvlt
Inlägg: 136
Blev medlem: 11 jan 2020 23:00

Re: Baggar, tackor, äldre mjölkkor?

Inlägg av BarbaryanKvlt »

Absolut inget fel på kött av en gammal mjölkko. Snarare tvärtom.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10598
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Baggar, tackor, äldre mjölkkor?

Inlägg av bastard »

hundmat

men köttet är ok, men kan kräva annan tillagning
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
EN brun böna
Inlägg: 975
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: Baggar, tackor, äldre mjölkkor?

Inlägg av EN brun böna »

gamla mjölkkor har ett moget och marmorerat kött liknande fint köttraskött så de är uppskattat av många. Ger grillkött som håller formen och som smakar nötkött.

Gamla baggar blir hundmat då de likt gamla galtar kan ha dålig smak. Gamla tackor perfekt för kryddiga grytor eller som redan sagts torkat och rökt tex fårfiol. Tackornas kött är godare om tackan har bra hull vid slakten och inte är mager som ett staket, de om något ger dålig smak. Förr i tiden hörde det till att alla djur skulle gödas innan slakt för att få ut mer fett samt bättra på smaken, finns utfodringsrekommendationer hur och med vad i äldre husdjursböcker

Getter har en annan fettansättning, de samlar fettet runt inre organ och inte i köttet så de tenderar att bli torrare när de blir äldre och passar bättre i goda grytor än som stekar. Går ju även att mala och blanda i andra färser eller till korv.
Getter som hålls med bocken innan slakt kan ta smak så håll dem i olika hus väl åtskilda, gäller även om geten bor med andra djur som luktar illa eller i en ladugård som stinker lagård.
mango
Inlägg: 392
Blev medlem: 30 aug 2019 22:24

Re: Baggar, tackor, äldre mjölkkor?

Inlägg av mango »

EN brun böna skrev: 20 sep 2020 09:22 gamla mjölkkor har ett moget och marmorerat kött liknande fint köttraskött så de är uppskattat av många. Ger grillkött som håller formen och som smakar nötkött.
Precis den uppfattningen jag också har fått, verkar vara fler som fått upp ögonen för mjölkdjur som köttdjur.
Protect
Inlägg: 441
Blev medlem: 09 feb 2020 21:53

Re: Baggar, tackor, äldre mjölkkor?

Inlägg av Protect »

Skulle jag ha mjölkkor skulle jag betäcka SLB/SRB med Hereford, mjölkar fortfarande bra, bra med kött och urtrevliga, lugna och snälla. Fast trevliga och lugna och snälla kan alla kossor bli, det beror bara på hur man behandlar dom men just att korsa in Hereford, då har man tagit steget en bra bit längre ang. snällheten och lugnet.
Innanför den kalla ytan klappar ett hjärta av sten,,,,,
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Baggar, tackor, äldre mjölkkor?

Inlägg av Charlie** »

mango skrev: 20 sep 2020 14:41
EN brun böna skrev: 20 sep 2020 09:22 gamla mjölkkor har ett moget och marmorerat kött liknande fint köttraskött så de är uppskattat av många. Ger grillkött som håller formen och som smakar nötkött.
Precis den uppfattningen jag också har fått, verkar vara fler som fått upp ögonen för mjölkdjur som köttdjur.
Helt rätt enligt mig också. Fjällkor (SKB) är en mjölkras vars kött är en delikatess. Det är inte mycket kött på den lilla fjällkon men ack så utsökt det är.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Strångsjö
Inlägg: 519
Blev medlem: 02 mar 2020 23:09
Ort: Söder om Svealand

Re: Baggar, tackor, äldre mjölkkor?

Inlägg av Strångsjö »

tackar brun böna för kloka ord, nu vet jag mer om kött. Borde ha
tagit med galt, sugga i trådstarten, utelämnat nöt.

:up:
Skriv svar

Återgå till "Djurhushållning"