Vattenrening och besvärliga bug-out-förhållanden

Allt om vatten
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Vattenrening och besvärliga bug-out-förhållanden

Inlägg av Charlie** »

Verkar effektivt och bra men som du själv skriver så är kapaciteten låg i förhållande till priset om man jämför med andra produkter med kolfilter. Allt står ju till proportion till hur mycket du kommer att använda det och i vilka situationer. Aktivt kol tar ju det mesta och ju renare råvattnet är, ju längre räcker filtret. Att ha denna i sin BOB eller i en cache kan ju vara en idé. Framför allt om den tål att frysas.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Ursus

Re: Vattenrening och besvärliga bug-out-förhållanden

Inlägg av Ursus »

Charlie** skrev: 24 feb 2021 21:31 Verkar effektivt och bra men som du själv skriver så är kapaciteten låg i förhållande till priset om man jämför med andra produkter med kolfilter. Allt står ju till proportion till hur mycket du kommer att använda det och i vilka situationer. Aktivt kol tar ju det mesta och ju renare råvattnet är, ju längre räcker filtret. Att ha denna i sin BOB eller i en cache kan ju vara en idé. Framför allt om den tål att frysas.
Priset är något högt för det syftet, men tänkte ha den i EDC för nödfall. Den är lika stor som min dagliga vattenflaska, och skulle vid brunt läge kunna fungera som komplement. Vid sagda SHTF kan man fylla EDC-flaskan med filtrerat vatten, sedan fylla Grayl:en en gång till, och då har man en och en halv liter vatten i sin packning i ett nafs.

Måste fundera...Alternativet är en LifeStraw, men är inte riktigt nöjd med dem.
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2514
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Vattenrening och besvärliga bug-out-förhållanden

Inlägg av xsive »

Life straw har motsvarande mjuka flaska till lägre pris,
https://civilbutiken.se/produkt/lifestr ... ft-bottle/
Större kapacitet angiven

Fick själv en lifestraw Go hård flaska med filter i julklapp härom året
h[url]ttps://www.decathlon.se/vattenflaska-filter-li ... 90100.html[/url]
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Vattenrening och besvärliga bug-out-förhållanden

Inlägg av Charlie** »

Ursus skrev: 25 feb 2021 08:49 Priset är något högt för det syftet, men tänkte ha den i EDC för nödfall. Den är lika stor som min dagliga vattenflaska, och skulle vid brunt läge kunna fungera som komplement. Vid sagda SHTF kan man fylla EDC-flaskan med filtrerat vatten, sedan fylla Grayl:en en gång till, och då har man en och en halv liter vatten i sin packning i ett nafs.

Måste fundera...Alternativet är en LifeStraw, men är inte riktigt nöjd med dem.
xsive skrev: 25 feb 2021 11:57 Life straw har motsvarande mjuka flaska till lägre pris,
https://civilbutiken.se/produkt/lifestr ... ft-bottle/
Större kapacitet angiven

Fick själv en lifestraw Go hård flaska med filter i julklapp härom året
h[url]ttps://www.decathlon.se/vattenflaska-filter-li ... 90100.html[/url]
Jag skulle också satsa på Lifestraw eller en Sawyer mini (som jag själv använder) Man får ju nästan 3 st. Sawyer till priset av en Grayl och om en av dem är oanvänd och torr, funkar den i en cache, vintertid. Aktivt kol i all ära men jag tycker att det är lite "overkill" för det priset på Ursus breddgrader och omgivningar.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Vattenrening och besvärliga bug-out-förhållanden

Inlägg av Charlie** »

Ursus skrev: 25 feb 2021 08:49 ...Alternativet är en LifeStraw, men är inte riktigt nöjd med dem.
Om du bedömer att aktivt kol är nödvändigt för din vattenrening så finns det utbytbara kolfilter till Lifestraw som tillbehör.

https://tacngear.se/collections/vattenr ... ter-2-pack
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Ursus

Re: Vattenrening och besvärliga bug-out-förhållanden

Inlägg av Ursus »

Charlie** skrev: 06 mar 2021 21:50
Ursus skrev: 25 feb 2021 08:49 ...Alternativet är en LifeStraw, men är inte riktigt nöjd med dem.
Om du bedömer att aktivt kol är nödvändigt för din vattenrening så finns det utbytbara kolfilter till Lifestraw som tillbehör.

https://tacngear.se/collections/vattenr ... ter-2-pack
Nejdå, kol är inte livsnödvändigt häruppe. Är mest onöjd med Lifestraws originalmodeller för att de inte tar virus (vill helst inte köpa till grejer), samt att de inte har någon vettig, lättviktig pumpmodell. Istället är de flesta modeller "omedelbara" filter som man använder direkt i kontaminerat vatten. Graylen hade haft som fördel att man lätt kan föra över filtrerat vatten till en annan flaska.

Har en Katadyn Pocket, dyr och avancerad, och gillar den. Men problemet är bara att eländet är så förbannat tungt. Som hemmaprepp är den guld värd, men ett åbäke att släpa på. Samt lite känslig, då filtret är en stor keramikkloss. Man måste hantera den så varsamt.
Ursus

Re: Vattenrening och besvärliga bug-out-förhållanden

Inlägg av Ursus »

Gick faktiskt och blev med en Grayl Geopress i dagarna. Hade ett presentkort till NK, så kunde inte motstå frestelsen.

Har givetvis köpångest och mardrömmar och ifrågasätter alla mina livsval som ledde till detta ögonblick, men när mitt huvud väl är inställt på något så är det bara att öppna börsen och sedan gråta.

Ska dock bli lite kul att testa. Köpte ett extra filter, så ska experimentera liberalt med det originalfiltret. Har ett antal vattendrag av högst tveksam kvalitet bara som måste provdrickas.
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Vattenrening och besvärliga bug-out-förhållanden

Inlägg av Charlie** »

Ursus skrev: 12 mar 2021 20:23 Har ett antal vattendrag av högst tveksam kvalitet bara som måste provdrickas.
Ingen kommer ihåg en fegis! :up: :up: :up: :lol:

...men det finns ju alternativ: https://bravatten.se/bestaell-vattenpro ... gJrrPD_BwE
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Ursus

Re: Vattenrening och besvärliga bug-out-förhållanden

Inlägg av Ursus »

Charlie** skrev: 12 mar 2021 21:20
Ursus skrev: 12 mar 2021 20:23 Har ett antal vattendrag av högst tveksam kvalitet bara som måste provdrickas.
Ingen kommer ihåg en fegis! :up: :up: :up: :lol:

...men det finns ju alternativ: https://bravatten.se/bestaell-vattenpro ... gJrrPD_BwE
Tror inte att det är så allvarliga risker att jag måste skicka ett vattenprov, tänker mer på typ lite väl bruna tjärnar ute i spenaten där lite för många sjöfåglar gnider sina bakdelar mot vattenytan :mrgreen: Vill man ha en utmaning kan man ju alltid prova den lokala kallkällan intill ett elljusspår. Är helt övertygad om att mer än en snorunge har dragit ned brallorna och bajsat i den :zombie:
WoodsmansLife
Inlägg: 131
Blev medlem: 13 apr 2021 08:57

Re: Vattenrening och besvärliga bug-out-förhållanden

Inlägg av WoodsmansLife »

Intressant diskussion. Är själv bosatt i Norra delarna av landet och har funderat i liknande banor med vattenrening under vintern.
Min tankegång än så länge är att alltid ha med mig säkra sätt att göra upp eld på och konstant öva på det i alla dess olika förhållanden. Det finns alltid något i skogen som brinner oavsett väder och förhållande. Det finns många bra hjälpmedel för att få igång en brasa och kunskapen om att göra eld i olika hemska förhållanden är lättare att bära än vattenfilter som riskerar att frysa sönder dag 3 av 7 i väder som går mellan 0 och -15!

Vatten är såklart livsviktigt men att förlita sig på något som är så känsligt för kyla är i mitt huvud (än så länge åtminstone) ohållbart. En eld ger också otroligt mycket mervärde i form av värme och trygghet jämfört med ett vattenfilter.

För att vara helt transparent så har jag aldrig provat ett vattenfilter, utan druckit rakt av från vattendrag eller efter uppkok.
Skriv svar

Återgå till "Vatten"