Vattenrening och besvärliga bug-out-förhållanden

Allt om vatten
Ursus

Vattenrening och besvärliga bug-out-förhållanden

Inlägg av Ursus »

Funderat på en sak under månaderna som gått...

Kommer inom kort att starta en tråd där jag önskar er hjälp kring att "tänka om" min BOB, men känner att vattenrening är något som jag vill hålla separat.

Scenario: Ditt hus brinner ned i politiska kravaller mellan althögern och AFA, ryssen invaderar efter att ha förgiftat statsministern med novichokspetsad vodka, just ditt kvarter svämmas över tack vare en tvist i den globala uppvärmnignen, och en lagom stor meteorit råkar dimpa ned på just din stad och raserar den till grunden, allt detta under en riktigt dålig vecka. Du krälar ut ur något gudsförgätet skyddsrum där du har överlevt på sorkkött, fuktpärlor i cementväggarnas sprickor, samt på blind vilja. Allt du har fått med dig var kläderna på kroppen och din älskade BOB.

Du börjar din vandring mot BOL, dit din familj har relokaliserat. Förhoppningsvis. Vägen är dock lång...

Frågan är, hur ämnar du rena ditt vatten längs vägen?

Mitt problem häruppe i lapphelvetet är vintern. Och särskilt som vintrarna har varit de senaste tio åren. Sen vår, sommar och tidig höst är allt gott. Till och med en Lifestraw går lätt att packa ned och suga upp vatten med ur våra fina vattendrag. Skulle den fallera kan jag ta mitt tvåliters kokkärl och filtrera genom en snusnäsduk och koka upp och fylla min flaska. Om eld inte är möjlighet har jag klortabletter.

So far so good. Men sen kommer vintereländet. Iskallt, vilket knäcker samtliga filterapparater på marknaden. De fryser helt enkelt och spricker och blir oanvändbara. Eld är lättare sagt än gjort när allt är blötfruset. Klortabletter tar en evighet på sig att rena under nollstrecket, samt måste du hålla vattnet ofruset i flaskan.

Vid gott om snö är det bara att rulla upp en snöboll och stoppa i kinden och låta smälta. Beprövat knep av inuiterna. Andra former av smältvatten är också bra. Men problemet är att vi börjar ha en situation med drygt kalla vintrar som ändå växlar med tillräckligt varma och regniga dagar att vi inte riktigt får gott om snö förrän långt efter nyår.

Så, frågan är, lösningar på detta? Vad är era metoder? Hårda vintrar eller inte hårda vintrar, vad är er primära metod för rening utav livets dryck?
Stensture
Inlägg: 55
Blev medlem: 19 jan 2020 22:13

Re: Vattenrening och besvärliga bug-out-förhållanden

Inlägg av Stensture »

Till att börja med så hade jag satsat minst 2 olika sätt att få fram rent vatten.

Som du nämner så fryser lätt olika filter sönder om det finns vatten eller fukt i dem.

Mitt tips är att ha ett filter som du kan ha runt halsen innanför kläderna. Om det inte är - 40 och kalla vindar så hinner inte filtret frysa till om man är lite snabb när man väl använder det. Men det är viktigt att hålla det frysfritt.

Givetvis bör du kunna koka vattnet också eftersom att få upp en eld är en viral del om du ska slå läger vintertid.

Samma sak med klortabletter, de tar ca 30min och om du har vattenflaskan nära kroppen så fryser den inte heller.
Dancecommander
Inlägg: 430
Blev medlem: 05 maj 2019 19:51

Re: Vattenrening och besvärliga bug-out-förhållanden

Inlägg av Dancecommander »

Jobbigt scenario. Jag visste inte att filtren kan frysa sönder, så tack för infon!
Fungerar klortabletterna i en camelback? När jag skidade i fjällen så brukade jag alltid värma vatten och hälla i, så höll det sig minst ljummet pga kroppsvärmen.
”It is not the evil itself which is horrifying about our times - it is the way we not only tolerate evil, but have made a cult of positively worshiping weakness, depravity, rottenness and evil itself”. George Lincoln Rockwell
Stensture
Inlägg: 55
Blev medlem: 19 jan 2020 22:13

Re: Vattenrening och besvärliga bug-out-förhållanden

Inlägg av Stensture »

Dancecommander skrev: 22 sep 2020 21:39 Jobbigt scenario. Jag visste inte att filtren kan frysa sönder, så tack för infon!
Fungerar klortabletterna i en camelback? När jag skidade i fjällen så brukade jag alltid värma vatten och hälla i, så höll det sig minst ljummet pga kroppsvärmen.

Ja i teorin funkar det sålänge du har rätt antal tabletter för antal liter i din camelpack.
Användarens profilbild
Kardinal
Inlägg: 613
Blev medlem: 20 jun 2019 20:08

Re: Vattenrening och besvärliga bug-out-förhållanden

Inlägg av Kardinal »

Utöver knepet att använda kroppsvärmen för att hålla filtret över 0-strecket så är nog värmekälla nyckeln här. Koka vatten som rening och förvara det i termos. Drick varmt när du kan, och ät snö när du måste. Ät inte snö i samband med stationära förehavanden, bara när din kropp alstrar bra med värme, som vid marsch med packning. Se till att ha immodium i packningen ifall du råkar äta gul snö. Ladda med vätskeersättning också.
Slava Ukraini!
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Vattenrening och besvärliga bug-out-förhållanden

Inlägg av Charlie** »

Mycket beror på vart vattnet tas och vilket vatten det är frågan om. Vatten i norra delen av vårt Rike, håller en mycket god kvallitet. Bakteriehalten i våra vattendrag under vintern är så pass låg att vattnet i stort sett är drickbart utan rening.
Vattendrag som rinner genom urbana områden bör man se upp med lika så vattendrag som rinner genom jordbruksbygder.
Vad är det för vattendrag du passerar under din färd mot BOL? Vart kommer dessa vatten drag ifrån och vilka områden rinner dessa igenom? Ta hjälp av kartan. Finns det kallkällor i närheten av din rutt? Finns det hus med egna brunnar?
Jag ser inte reningsbehovet som ett jättestort problem om man bor norröver. Det största problemet med vatten under vinter är att komma åt vattnet. 1 m tjockt snötäcke ovan på 1 m tjock is, gör vattnet oåtkomligt utan spade och isborr. Spade bör nog ingå i en Bug Out -packning vintertid men isborren känns för tung att släpa på. En yxa kan komma till användning där det är rinnande vatten/kallkällor, då isen där inte är lika tjock. En yxa bör också finnas med i en Bug Out -packning vintertid. (framför allt, om Afa och althögern stryker omkring som hungriga vargar) Ofta finns det också ofrusna och öppna delar längs med de rinnande vattendragen. Kommer man åt ofruset vatten så är det en enkel sak att rena detta med Lifestraw/Saywer mini men man måste, som tidigare påpekats, se till så att dessa inte fryser, för då är de obrukbara eller i värsta fall sönderfrusna. Att tina snö/is är ett alternativ men ett dåligt sådant. Det går åt enormt mycket bränsle, oavsett om man använder ved, sprit, gasol eller bensin. Att tina snö/is med kroppsvärme är riktigt slöseri med kroppens energiresurser. Man riskerar att sätta sig i en ännu värre situation. Smältvatten har inga mineraler eller salter, något som är viktigt för att kroppen skall binda vattnet i kroppsvävnaderna. Dricker man smältvatten lakas kroppens salter och mineraler ut och man kommer att bli uttorkad även om man dricker ofta. Vatten är kroppens värmeaccumulator och blir man uttorkad under vintertid så är man illa ute, då det blir svårare för kroppen att behålla värmen. Det går åt mycket vätska för kroppen när det är minusgrader och mer ju kallare det är. Vi värmer inandningsluften i luftrören med hjälp av vatten från slemhinnorna och detta andas vi ut som vattenånga. Det går lika fort att bli uttorkad under extrem kyla som under extrem värme. Oavsett om man har tillgång till vatten, eller om man smälter snö, så bör man värma/koka det innan inmundigandet. Att dricka kallt vatten gör att kroppen förbrukar mer energi, energi som är viktig för att orka förflytta sig och för att hålla värmen. Att dricka varmt vatten är en lisa för kropp och själ när man är frusen. Man bör också tillsätta lite buljongpulver eller några korn med salt om man har lite eller ingen mat. Detta är framför allt viktigt om man dricker smältvatten.

...ett litet tipps till för Bug Out -utrustningen vintertid, en Termos!
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Ursus

Re: Vattenrening och besvärliga bug-out-förhållanden

Inlägg av Ursus »

Tack för svar, ska sammanfatta punkterna här och min respons.

- Att ha vattenfiltret inpå kroppen är alldeles fantastiskt! Har inte tänkt på det förut, en Lifestraw borde enkelt rymmas under jackan som ett halsband. Att dock ha vattenflaskan under jackan känns inget vidare när det är riktigt kallt, har experimenterat med det förut och tycker att suger kroppsvärmen ur en snabbt.

- Klortabletter borde fungera finfint i en Camelbak, tror till och med att jag har läst att det rekommenderas emellanåt, för att hålla slangen så ren som möjligt.

- Termos vintertid är ett bra tips, och har med mig en halvliters sådan i kallare väder. Enda problemet är storleken. Har en enliters Stanley med mig ibland, men den är enorm. Vill gärna se till att ha med mig ett par liter i alla fall för att slippa rena jämt och ständigt.

- Här är ett intressant citat: Att tina snö/is med kroppsvärme är riktigt slöseri med kroppens energiresurser. Jag har hört annorlunda av en kanadensisk överlevnadsprofil med initialerna MK. Han menar att detta är en halvmyt, och att det egentligen bara krävs energi motsvarande en rejäl skiva vitt bröd om dagen för att smälta snö i kinden till att möta dricksvattenbehovet, vilket är orsaken till varför ursprungsbefolkningen i de kallare delarna av nordamerika gjorde så. Deras intag av blod, inälvsmat och kött gjorde att mineralbristen i smältvatten egentligen inte var ett problem. Mina egna små försök med detta under kortare turer verkar bekräfta. Om man kommer över obehaget av att ständigt ha en kall klump i kinden är det ganska smidigt, och jag tycker inte att det påverkar varken kroppstempen eller hungern. Till en början är det jobbigt för magen att få i sig kall vätska, men är man i övrigt väl klädd och håller igång ger det sig snabbt...
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10595
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Vattenrening och besvärliga bug-out-förhållanden

Inlägg av bastard »

funderade på hur man ska få filtrerna torra efter användning, ex lifestraw, man vill inte att dom fryser sönder, funderar på lite högprocentig sprit för att få bort vattnet, någon som läst manualen om hur man kan göra?
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Vattenrening och besvärliga bug-out-förhållanden

Inlägg av Charlie** »

bastard skrev: 27 sep 2020 08:24 funderade på hur man ska få filtrerna torra efter användning, ex lifestraw, man vill inte att dom fryser sönder, funderar på lite högprocentig sprit för att få bort vattnet, någon som läst manualen om hur man kan göra?
Har inte provat men visst funkar det som frostskydd om man suger in någon dl sprit i filtret. Det behöver nog inte vara särskilt högprocentigt heller. Vanlig bolagsnubbe borde fungera.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Stensture
Inlägg: 55
Blev medlem: 19 jan 2020 22:13

Re: Vattenrening och besvärliga bug-out-förhållanden

Inlägg av Stensture »

Charlie** skrev: 28 sep 2020 23:22
bastard skrev: 27 sep 2020 08:24 funderade på hur man ska få filtrerna torra efter användning, ex lifestraw, man vill inte att dom fryser sönder, funderar på lite högprocentig sprit för att få bort vattnet, någon som läst manualen om hur man kan göra?
Har inte provat men visst funkar det som frostskydd om man suger in någon dl sprit i filtret. Det behöver nog inte vara särskilt högprocentigt heller. Vanlig bolagsnubbe borde fungera.
Låter lite riskabelt att börja använda och dessutom förlita sig på sprit. Jag är inte helt säker på att filtret klarar sig bra av den behandlingen. :hm:

Det bästa är som sagt att ha filtret nära kroppen då underviker du frysskador på filtret, om inte har du större problem med din kroppstemperatur :?
Skriv svar

Återgå till "Vatten"