Vattenburet värmesystem

Energiproduktion och energihushållning för bostaden.
Hur gör vi för att nå självförsörning i detta viktiga ämne?
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2506
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Vattenburet värmesystem

Inlägg av xsive »

xsive skrev: 27 sep 2020 23:14 Nästa steg blir efter vintern då jag skall montera en ny tekniktank.
Haha kul att läsa om sina gamla planer och sen se hur det gick i verkligheten.

Lider av ett ganska gravt "kan själv!" syndrom så har svårt att leja ut saker. :oops:
"Efter vintern" blev det inte ett skit med.
Behövde en elprisshock för att få mig att kicka igång projektet.
Såg jag skrev någonstans att det skulle nog ta någon vecka att genomföra.
Tog 11 veckor från start riva det gamla till allt var igång och två år efter jag sa skulle göra det efter vintern
Men ok var någon veckas jobbresa under perioden vilket försenade lite.

Vattenburet värmesystem skall man egentligen inte starta att riva i på hösten om man skall pula själv,
utan på sen vår så man slipper känner stressen att få igång det igen till kylan :wall:
Sen är det givande att klura och ändra lite under resans gång.
Jag kan annars sitta och rita och planera mycket innan jag startar ett projekt men planerna
stämmer ju aldrig riktigt med verkligheten.

Planera är silver. Adapt and overcome är guld
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10330
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Vattenburet värmesystem

Inlägg av bastard »

kollar lite på en sak, det finns en del kem nuförtiden för att hindra rost innifrån, och det verkar lovande

återkommer
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1049
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: Vattenburet värmesystem

Inlägg av rödluvan »

Började samla delar till ett mindre system hit också, tänkte återbruka gamla element, mest för att de ser snyggare ut i ett gammalt hus än de nya platta, tänkte försöka hitta en begagnad kombispis med litet större vattenmagasin.
Kör luftvärme just nu men det är en riktig pest att hålla på med i gamla hus! Jag har aldrig fått det att fungera riktigt trots ny, fin värmepump, mm.
Direktvärme från ved är inte heller någon vidare hit när man skall springa runt och vakta att skiten inte slocknar när man jobbar med någonting annat, gammalt skit som bara får plats med ett eller två små jädra vedträ i stöten, osv. trots att jag har flera kubikmeter tegel som värmemagasin här och det blir aldrig mer än max 10-15 grader i köket. ändå.


Tanken jag har nu och som jag så smått börjat på är att sätta digitala givare i några av rummen både uppe och nere så att man kan få riktiga diagram över hur det fördelar sig över dygn och över längre tid, tex månadsvis. (jag beställde några testsamples förut, men lösa givare kostar inte många kronor och de moderna är skitenkla att ansluta, lämpligen med tex fyrledad telefonkabel eller annat så att de får en obruten linje då detta verkar minst störningar tror jag jämfört med en trädstruktur, men med till exempel en smal rund telefonledning med fyra ledare ser det lika snyggt ut som med parledare på väggen. Sedan är det bara att brygga dem, antalet man kan ha på samma behöver man inte ens tänka på för ett vanligt bostadshus då det är väldigt många... Var och en har sedan ett unikt ID när de skickar input. En centralenhet är itne svår att bygga själv men det finns också färdiga som man kopplar direkt mot tex en PC eller vad man nu önskar. (Ja, det går bra att bygga ströminjektorer, de som ett visst svenskt företag sålde förut till Maxim givarna var egentligen min idé och design från början som han kopierade från forumet men det är en såpass enkel grej att bygga att den knappast går att patentera...)))

Solpaneler för varmvatten står sedan länge på önskelistan så snart jag får tag på mer material till dem.

På gården där skogen står kör vi vattenburet med en två kubik liten industripanna ihop med solpaneler, har fungerat extremt bra sedan mitten på 80 talet där.)
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1049
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: Vattenburet värmesystem

Inlägg av rödluvan »

En grej som förvånar mig är att folk ofta byter element men behåller gamla enrör system, att dra nya kopparrör är en skitsumma jämfört med att köpa nya element av bra kvalitet och det är verkligen inte svårt att bygga ett riktigt tvårör system idag.
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10330
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Vattenburet värmesystem

Inlägg av bastard »

ofta svårt att komma åt och göra det snyggt och bra, men tvårörssystem är riktigt trevligt, speciellt om man kan lägga dom i slinga som enrörs och få tryckfördelningen perfekt

läs ett rör in till slingan , tvårör till sista elementet och ett rör ut så får man lika mycket tryck på varje element
funkar bra om man ex gör en slinga runt ytterväggen på ett hus, börjar och slutat på samma ställe
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1049
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: Vattenburet värmesystem

Inlägg av rödluvan »

Det är sant, känns väldigt mycket som ett problem i gamla 60-70 tals villor, men förr eller senare föreställer jag mig att man kommer till den punkt då man behöver byta stålrören som var populära då.

Plaströr fungerar rent tekniskt men de är extremt jädra fula att ha synliga tycker jag, mest därför jag dragit koppar sista biten på alla synliga ledare där det inte går att täcka över dem med snickeridetaljer, gammal timmerstomme här så det är hopplöst att göra någonting som inte är utanpåliggande, så det har blivit litet jänkarstuk på en del även om man försökt att montera litet mer estetiskt tilltalade grejer där det syns... :)
Det är inte sådana påfrestningar här att man inte kan använda koppar rör.

Jag har inte fått tag på vettig spispanna hit ännu, jag skulle vilja hitta en som var litet större och i riktigt gjutjärn utan någon form av elektricitet, så jag har inte gjort färdigt systemet här hemma, men hos NN har det fungerat bra att renovera det gamla systemet från 80 talet.

Hade det varit ett mer modernt hus hade man nog kunnat borra kanaler genom väggarna och dra ett system med spirorör eller PVC rör för värmeförflyttning med fläktar mellan rummen, men det går nu inte att göra här, dessutom är jag hyper allergisk mot alla ljud från fläktar, men med stenullsdämpare så verkar det ta bort det mesta av ljudet från själva fläkten dock förutsätter detta nog att man kan bygga in dem i bjälklaget, vilket inte går att göra över huvud taget här då det inte går att öppna bjälklaget på grund av konstruktionen, det är hoptappat av 2" hyvlade plankor med not och not fjäder (jag vill inte förstöra det då jag har det som synligt innertak, vilket det var från början), man byggde i allafall rejält förr... :)
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
Skriv svar

Återgå till "Energi"