Vattenburet värmesystem

Energiproduktion och energihushållning för bostaden.
Hur gör vi för att nå självförsörning i detta viktiga ämne?
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2507
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Vattenburet värmesystem

Inlägg av xsive »

Bor i en äldre villa med vattenburet värmesystem och gammaldags element.
Termostater och ventiler krånglar och fungerar inte riktigt som dom ska. Något element är helt öppet och något vill inte ventilen öppna osv,
Dags att göra en större översyn,
Ventiler och termostater är Danfoss och termostaterna suttit sen mitten åttiotalet om man ser på typen.
Tittade först på att byta packboxar med den lilla pinnen som trycks in av termostaten men inser att lika bra byta hela ventilerna på alla
element och montera nya termostater. Samtidigt byta till ny cirkulationspump när jag ändå tömmer systemet.
Tvårörsystem med järnrör så blir lite jobb med att lintäta allt igen....
Nu är ventiler, termostater och lågenergi cirkulationspump beställt.
Inget fancy bluetooth remote programmerbara termostater utan individuella och dumma termostater

Började fundera på om man skulle återfylla systemet med glykolblandning, Tänkte lite som bilar, Rostskydd och frysskydd måste vara bra.
Efter diverse googlande och läsning ett antal sidor verkar det vara enbart en dålig ide,
Behöver ha 30% glykol eller motsvarande det för inhibitorer för att inte riskera bakterietillväxt.
Glykol rostskyddar inte. Tillsatserna gör det. Generellt avrådan vad jag läst. Möjligen tillsats fosfat för rostskydd.
Glykolen försämrar också värmetransport och trögare pumpa

Någon med erfarenhet av samma situation?
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10335
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Vattenburet värmesystem

Inlägg av bastard »

självcirkulation om tillräckligt varmt vatten? och kallt ute

glykol är inte helt bra, som sagt segt och slöar pumpning

finns få allternativ, ex sprit, iiiinte bra ihop med vedpanna :notme: :bam: (:)
och några modeller av saltlösningar som är okul på allvar om det läcker
så glöm det, se till att kunna tappa ur systemet på smidigt sätt, skiter det sig så tömmer man det så sman slipper sönderfrysning,

man kan då även dumpa i glykol eller sprit för att slippa sönderfrysning

om du fyller på så värm vattnet till 80-90 grader för att få bort syret ur vattnet och minska oxidering innifrån
lufta samtidigt

krasst sett kan man köra sådanna system hyggligt om man bara justerar flödena och har en centralreglering på shunten
där man har tilledings och utegivar reglering, placeringen av utegivaren ger möjlighet till en del extre reglering, sätt den på skyddat söderläge så stryper den mera vid soligt väder
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
mopar340
Inlägg: 424
Blev medlem: 19 maj 2019 00:29

Re: Vattenburet värmesystem

Inlägg av mopar340 »

har sen 12 år tillbaka en glykolblandning i stugans system... stugan är på en ö och det är inte en försummbar risk att det skulle bli strömlöst en period utan värme i samband med strömavbrott.
har bara ca 15% vilket räcker för sprängskydd vid eventuell frostincidens, räcker faktiskt med 3% för att en glasflaska inte ska spricka om den läggis i frysen. Glykolen inehåller alla tillsatser som behövs för korrosionsskydd mm.. Kommer inte exakt i håg vad jag använde, ska kolla upp.

I mitt system så tror jag inte att bakterietillväxt är ett problem då värmningen av själva elementslingan sker via en accumulatortank som eldas till +90C med jämna mellanrum.

Använde "stadsvatten" av mycket god kvalitet då jag fyllde.

vad har du för värmare som värmer vattnet?
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2507
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Vattenburet värmesystem

Inlägg av xsive »

Fått hem ny ventiler, termostater och cirkulationspump och skall byta allt i huset nu i helgen är planen.
Fick först hem paket och sen kom på att faaaan jag har glömt räkna med elementet på toaletten så
blev kompletterande beställning som jag sen fick inom 24 timmar. Tack Postnord
Danfoss i det gamla. Danfoss i det nya för ventiler och termostater. Wilo Yonos-PICO lågenergi cirkulationspump
Modern cirkulationspump har behovsstyrning och förbrukar generellt betydligt mindre el
vilket är fördel när jag har behov köra pumpen på batteribank.
Rinkaby rör som verkar mest prisvärd har fått leverera
Lite att pilla med i helgen. Bara hoppas och be jag får tätt i alla lintätade gängor....
Kommer att återfylla med bara vatten och sen köra upp i temp och lufta
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10335
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Vattenburet värmesystem

Inlägg av bastard »

kom ihåg att dom nya cirkulationspumparna är med massor av elektronik och bör skyddas mot överspänningar för lång livslängd
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Vattenburet värmesystem

Inlägg av maskros »

xsive skrev: 25 sep 2020 15:32 Lite att pilla med i helgen. Bara hoppas och be jag får tätt i alla lintätade gängor....
Du kanske är jätteslängd på sånt men om inte: https://www.byggmax.se/g%C3%A4ngt%C3%A4 ... ts-p316213 Unipacken är bra skit, en bågfil att riva gängorna på rören också så linet fäster bra. Tunt med lin och flera omgångar är bättre än en stor härva.

/En som haft många läckor
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Protect
Inlägg: 441
Blev medlem: 09 feb 2020 21:53

Re: Vattenburet värmesystem

Inlägg av Protect »

Lin och linolja räcker, det är enbart när man lindar lin på kromade delar eller mässingsdelar man "river" gängorna med grov fil eller bågfilsblad, det behövs aldrig på järnrörsdelar.

//En som jobbat med rörmokeri av och till sen 80-talet och aldrig haft en läcka.
Innanför den kalla ytan klappar ett hjärta av sten,,,,,
Användarens profilbild
Jakob
Inlägg: 622
Blev medlem: 11 maj 2019 18:29
Ort: KP

Re: Vattenburet värmesystem

Inlägg av Jakob »

Jag har 20% etlylenglykol i radiatorsystemet sen 15 år tillbaka. Om det är bra eller dåligt vet jag inte än.
För lite kan ha omvänd effekt vad gäller korrosion, har jag hört. Orsaken till att jag använder det är risken för frostskador. Vi hade ganska ofta strömavbrott tidigare.
Det finns två typer av glykol. De ska inte blandas för det blir smet av det. Propylenglykol och etylenglykol.
Etylenglykol är den billigare, mer vanliga och giftiga varianten. Den smakar sött och är giftig. Om det blir läckage går katten/hunden och slickar i sej och det är inte bra. Små barn samma sak om de kommer åt.
Propylenglykol är dyrare, smakar sött, mindre och är inte giftit. Tillsatsämnena kan göra den soppan väldigt ohälsosam. Propylenglykol används i tandkräm, hudkrämer, tvål, snus mm. och har E-nummer E1520. Används också för att avfrosta flygplan.
Winter is coming
Non semper erit aestas.
3-3-3 Radio Plan
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Vattenburet värmesystem

Inlägg av maskros »

Protect skrev: 26 sep 2020 00:58 //En som jobbat med rörmokeri av och till sen 80-talet och aldrig haft en läcka.
:up: :D
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2507
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Vattenburet värmesystem

Inlägg av xsive »

Ventiler och termostater bytta på samtliga element.
Tog ca 8 timmars arbete för 12 element så gick relativt smidigt.
Gick att göra utan att demontera hela elementet men var lite trångt på några. Inga läckage efteråt

Nästa steg blir efter vintern då jag skall montera en ny tekniktank.
Här börjar jag så fundera på vad jag vill ha.
I centrum blir en 500l PUR-isolerad tank. Den skall ge varmvatten och värme till element.
Uppvärmning genom luft/vatten värmepump (södra sverige) Inte så preppigt jag vet men ack så smidigt
Tankar finns ju i en uppsjö modeller. Genomströmningsvärmare eller förrådsberedare för vv, extra solslinga osv
Vi är väl inte storkonsumenter av varmvatten, Inga barn hemma, Inget badkar utan bara dusch
Lutar väl åt genomströmningsvärmare med 2x12m kamrör i tanken för vv. Erfarenheter någon?
Solslinga ja troligen med överväger då koppla in värmepump via den. 12m kamrör i solslingan. Räcker det för värmeöverföring?
Tänker slutet system värmepump med glykol och även att elementvattnet inte cirkulerar till pumpen

Tänker mig komplettera 230V elpatron med även 12V elpatron matad från solcell
https://www.energilandet.com/elpatron-12v-300w
300W inte så mycket nej
Hur mycket varmvatten kan en sån producera?

Exempelvis - Hur mycket åtgår att värma 50l vatten från 10 till 60 grader
50 x 4,2 x 50/3600 = 2,92kWh motsvarar 10 timmar med den elpatronen och 10 timmar sol kan man ju få en bra solig dag
50 liter 60 gradigt vatten räcker väl till 2 duschar?
Nu bortser jag från värmeförluster från tanken.

Solvärmepaneler inte aktuellt som alternativ.
Tanken att kunna få varmvattnet sommartid någon månad utan att värmepumpen skall behöva starta
Vill ha tank med tillräckligt med uttag så kan montera 2st 12V patroner

Alternativt montera en 24V elpatron med högre effekt
https://www.energilandet.com/Elpatron-2 ... h=elpatron
Grundtanken dock 12V som jag har i batteribanken.

Tankar (pun intended) och tips?
Skriv svar

Återgå till "Energi"