Lifestraw...

Allt om vatten
busktraskarn

Re: Lifestraw...

Inlägg av busktraskarn »

Marie skrev: 04 apr 2022 00:17
Skymning skrev: 03 apr 2022 23:33
Marie skrev: 03 apr 2022 23:24 Sawyer Mini skulle jag vilja ha fyra lila, men det finns inte så rosa funkar ju oxå... Dock får man ju inte välja färgerna om jag förstått det. :?
Skulle jag förlita mig på det till 100% eller 99.9% som annonserats... :hm: njae jag tror inte riktigt det, men det är en vääääldigt bra backup för de tillfällena man inte har tid att koka vattnet eller har fyllda vattendunkar/flaskor.
eBay
https://www.ebay.com/itm/373930686864
Tack för tipset, men jag handlar enbart av svenska företag i sverige. Det är enklare ifall problem uppstår.
Momojord.se vet jag haft 4 packen i blandade kurörer.
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2814
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Lifestraw...

Inlägg av Marie »

busktraskarn skrev: 04 apr 2022 19:41
Marie skrev: 04 apr 2022 00:17
Skymning skrev: 03 apr 2022 23:33

eBay
https://www.ebay.com/itm/373930686864
Tack för tipset, men jag handlar enbart av svenska företag i sverige. Det är enklare ifall problem uppstår.
Momojord.se vet jag haft 4 packen i blandade kurörer.
Okej, jag har sett dem på någon annan svensk sida oxå... men jag har glömt vilken sida det var och det verkar som jag inte bokmärkte sidan. :oops:
Men just nu är inga köp aktuella även om omvärldens stabilitet manar på prepping... så det får bli i framtiden. :D jag kör rosa bubblan så länge.
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
vantohal
Inlägg: 232
Blev medlem: 19 jan 2020 20:30

Re: Lifestraw...

Inlägg av vantohal »

Skymning skrev: 03 apr 2022 23:17
vantohal skrev: 03 apr 2022 19:36 Kryptosporidium någon?
Om virus i relativ storlek är en Pingpongboll så är bakterier Globen och kryptosporidium är Månen. Kryptosporidium är en parasit, precis som Giardia som lätt filtreras genom de flesta vattenfilter på marknaden.
maskros skrev: 03 apr 2022 20:17 Finns det virus som överlever kokning som också är farliga för människor?
Nej. Värme förstör virus, bakterier och det mesta av allt annat som lever. Inklusive parasiter.

Koka vattnet så att du ser att det böljar i 5 minuter och du är säker.

Det stora problemet är toxiner (gift). Se till var du hämtar ditt vatten så kan du minska riskerna, ta inte vatten nära åkermark där det finns pesticider.
Kryptosporidium var mer en kommentar på renare vatten här uppe i norr. Det kom ut i kranarna dessutom, genom vad de nu har för rening.
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Lifestraw...

Inlägg av Charlie** »

vantohal skrev: 04 apr 2022 19:53 Kryptosporidium var mer en kommentar på renare vatten här uppe i norr. Det kom ut i kranarna dessutom, genom vad de nu har för rening.
Om du tänker på cryptosporidiumutbrottet i Österund 2010, så renades det kommunala vattnet endast genom fin sand. Vattnet kunde under sommarmånaderna tillsättas med klor. Man har samma sandfiltersystem nu men man har även kompletterat med UV-ljus. Man klorerar vattnet fortfarande något. Klor dödar inte cryptosporidium men gör det känsligare för UV-strålarna.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Skriv svar

Återgå till "Vatten"