Lifestraw...

Allt om vatten
busktraskarn

Re: Lifestraw...

Inlägg av busktraskarn »

Sawyer Mini är ju annars fina till formatet, inte som en skänk från ovan men ganska flexibla.
Finns i 4 pack också i lite olika kulörer. :bam:
Användarens profilbild
Skymning
Inlägg: 488
Blev medlem: 08 maj 2019 14:48

Re: Lifestraw...

Inlägg av Skymning »

Använder också Sawyer. De är mindre och kan spolas rena med sprutan som följer med. Räcker längre. Tror inte att risken för virus är speciellt stor här uppe i norr jämfört med länder i syd.
слава україні - на хуй путін!
Användarens profilbild
vantohal
Inlägg: 232
Blev medlem: 19 jan 2020 20:30

Re: Lifestraw...

Inlägg av vantohal »

Skymning skrev: 03 apr 2022 18:04 Använder också Sawyer. De är mindre och kan spolas rena med sprutan som följer med. Räcker längre. Tror inte att risken för virus är speciellt stor här uppe i norr jämfört med länder i syd.
Kryptosporidium någon?

Jag använder lifestraw flex. Men helst filtrerar jag mitt vatten genom ett tygstycke och kokar det faktiskt. Känns tryggast och en trevlig stund. Man passar på att dricka en kopp te och andas ut en stund.
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3014
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Lifestraw...

Inlägg av maskros »

Är inte nån skogsgubbe så jag köpte ett par lifestraw go (flaska man fyller med smutsvatten sen filtreras det när man dricker) lite på impuls. Tanken var att kunna bära med sig vatten en liten bit på ett smidigt sätt. Men som nån skrev, de tar inte virus.

Finns det virus som överlever kokning som också är farliga för människor?
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Lifestraw...

Inlägg av Charlie** »

Virus dör av kokning, lika så protozoer. När det gäller cryptosporidium, som är en protozon, så stryker den med redan då vattnet nått en temp på ca 90 grader. Cryptosporidium är jag minst rädd för, då det bara finns i vattendrag i anslutning till avlopp och jordbruk men kan smitta brunnar vid tex översvämningar. Jag levde med cryptosporidium i det kommunala vattensystemet i si så där 3 månader och klarade mig finfint. Jag hämtade vatten i min egen brunn i stugan i bland och ibland hos bekanta med egen brunn.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Användarens profilbild
Skymning
Inlägg: 488
Blev medlem: 08 maj 2019 14:48

Re: Lifestraw...

Inlägg av Skymning »

vantohal skrev: 03 apr 2022 19:36 Kryptosporidium någon?
Om virus i relativ storlek är en Pingpongboll så är bakterier Globen och kryptosporidium är Månen. Kryptosporidium är en parasit, precis som Giardia som lätt filtreras genom de flesta vattenfilter på marknaden.
maskros skrev: 03 apr 2022 20:17 Finns det virus som överlever kokning som också är farliga för människor?
Nej. Värme förstör virus, bakterier och det mesta av allt annat som lever. Inklusive parasiter.

Koka vattnet så att du ser att det böljar i 5 minuter och du är säker.

Det stora problemet är toxiner (gift). Se till var du hämtar ditt vatten så kan du minska riskerna, ta inte vatten nära åkermark där det finns pesticider.
слава україні - на хуй путін!
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2819
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Lifestraw...

Inlägg av Marie »

Sawyer Mini skulle jag vilja ha fyra lila, men det finns inte så rosa funkar ju oxå... Dock får man ju inte välja färgerna om jag förstått det. :?
Skulle jag förlita mig på det till 100% eller 99.9% som annonserats... :hm: njae jag tror inte riktigt det, men det är en vääääldigt bra backup för de tillfällena man inte har tid att koka vattnet eller har fyllda vattendunkar/flaskor.
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
Skymning
Inlägg: 488
Blev medlem: 08 maj 2019 14:48

Re: Lifestraw...

Inlägg av Skymning »

Marie skrev: 03 apr 2022 23:24 Sawyer Mini skulle jag vilja ha fyra lila, men det finns inte så rosa funkar ju oxå... Dock får man ju inte välja färgerna om jag förstått det. :?
Skulle jag förlita mig på det till 100% eller 99.9% som annonserats... :hm: njae jag tror inte riktigt det, men det är en vääääldigt bra backup för de tillfällena man inte har tid att koka vattnet eller har fyllda vattendunkar/flaskor.
eBay
https://www.ebay.com/itm/373930686864
Bilagor
mini.jpg
mini.jpg (34.82 KiB) Visad 285 gånger
слава україні - на хуй путін!
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2819
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Lifestraw...

Inlägg av Marie »

Skymning skrev: 03 apr 2022 23:33
Marie skrev: 03 apr 2022 23:24 Sawyer Mini skulle jag vilja ha fyra lila, men det finns inte så rosa funkar ju oxå... Dock får man ju inte välja färgerna om jag förstått det. :?
Skulle jag förlita mig på det till 100% eller 99.9% som annonserats... :hm: njae jag tror inte riktigt det, men det är en vääääldigt bra backup för de tillfällena man inte har tid att koka vattnet eller har fyllda vattendunkar/flaskor.
eBay
https://www.ebay.com/itm/373930686864
Tack för tipset, men jag handlar enbart av svenska företag i sverige. Det är enklare ifall problem uppstår.
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
busktraskarn

Re: Lifestraw...

Inlägg av busktraskarn »

Har lite olika modeller av reningsverktyg, men det är lite lurigt uppe i norr då vi oftast har lyxvatten.
Oftast funkar det att bara gapa och svälja, men en gång gick det lite mindre bra och man fick göra efterfiltrering genom kalsongerna. :-g
Förmodligen var det ett djur som valt att avsluta sitt jordeliv i just den bäcken vi skulle dricka ur.

Ska testa en Grayl för att se om den kan bli lika naturlig och enkel som att fylla andra flskor, Lifestraw GO får man suga sig blå i ansiktet när man dricker mycket.
Skriv svar

Återgå till "Vatten"