Vattenrening - hur och varför...

Allt om vatten
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Vattenrening - hur och varför...

Inlägg av Charlie** »

L73 skrev: 04 jul 2022 18:03 Hej,
Jag läser att många köper bärbara vattenfilter såsom Sawyer mm men jag hittar inga certifikat på att dessa är godkända som de skriver.
Är det jag som är för noga eller nojig?
Ska jag ut och dricka mycket vatten så vill jag vara säker på att produkten är godkänd.
T ex som "Genaralprepper" som har väldigt många bra saker.
De som säljer dessa vattenfilter ska få dessa certifikat när de köper då detta gäller en produkt som skall vara säker så att du inte blir liggandes med magproblem 14 mil från närmaste väg, om du har följt deras instruktioner givetvis.
Jag har inte heller sett någon reklam eller youtube klipp där de dricker stora mängder med produkterna utan de bara fuktar läpparna.
Rätta mig gärna men jag anser att vi som köper viktiga produkter såsom vattenfilter borde få ta del av certifikaten detta är enkelt fixat från våra leverantörer om de är ärliga.
Jag tycker att din noja är befogad. De är svår att hitta någon form av certifikat till dessa reningsfilter. Man är liksom utelämnad till tillverkarens, förhoppningsvisa ärlighet. Det finns 2 möjliga tester. De ena är att använda sig själv som försökskanin, något jag själv inte vill göra. Det andra är att kontakta något av de företag eller myndighet som analyserar vattenprover. Dessa är främst inriktade på dricksvatten ur egna brunnar men det kan kanske hjälpa dig med info om dessa filters efektivitet.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Ursus

Re: Vattenrening - hur och varför...

Inlägg av Ursus »

L73 skrev: 04 jul 2022 18:03 Hej,
Jag läser att många köper bärbara vattenfilter såsom Sawyer mm men jag hittar inga certifikat på att dessa är godkända som de skriver.
Är det jag som är för noga eller nojig?
Ska jag ut och dricka mycket vatten så vill jag vara säker på att produkten är godkänd.
T ex som "Genaralprepper" som har väldigt många bra saker.
De som säljer dessa vattenfilter ska få dessa certifikat när de köper då detta gäller en produkt som skall vara säker så att du inte blir liggandes med magproblem 14 mil från närmaste väg, om du har följt deras instruktioner givetvis.
Jag har inte heller sett någon reklam eller youtube klipp där de dricker stora mängder med produkterna utan de bara fuktar läpparna.
Rätta mig gärna men jag anser att vi som köper viktiga produkter såsom vattenfilter borde få ta del av certifikaten detta är enkelt fixat från våra leverantörer om de är ärliga.
Jag skulle säga att du är en aning för nojig, ja, även om det finns ett fog för det. Antingen så litar man på att ett beprövat märke såsom Katadyn är ärliga i sin specifikation, eller så gör man inte det och väljer en annan väg för vattenrening.

Ytterst finns det dock bara ett sätt, och det är att ta chansen och själv testa. Jag har gjort det med mina filter, efter samlande av mod. Det är lite skakigt till en början och man hinner fundera en hel del över sina livsval medan man väntar på eventuella symptom, men sedan händer ingenting, man är frisk och kry, och helt plötsligt har man fått tilltro till en ny teknik/utrustningsdetalj.

Detta citat reagerar jag dock på:
Jag har inte heller sett någon reklam eller youtube klipp där de dricker stora mängder med produkterna utan de bara fuktar läpparna.
Jag har sett många klipp där det dricks hejvilt med hjälp av filter, men var drar man gränsen för vad som är trovärdigt på internet? Jag kan (vid önskemål) på ett par veckor fixa ett par videos där jag kolkar i mig vatten med Grayl Geopress samt Katadyn Pocket (de två som jag främst använder), men kommer tittaren att tro att det är på riktigt ändå? Jag kommer att säga/visa att detta är en sjö med viss bebyggelse runtomkring, och vattnet är inte drickbart utan behandling. Därefter kommer jag att filtrera och dricka en rejäl mängd. Men kommer jag ändå att bli ifrågasatt för trickfilmning eller annan form av missledning för att shilla för ett företag? Alltid kommer någon att tro och påstå det. Skall jag filma 24/7 i en vecka efteråt där jag lever och verkar, så att ingen tror att jag blev sjuk efter fem dagars inkubationstid men låtsades som att det inte hände?

Ytterst kan man bara lita på sig själv, men då måste man också sätta just sig själv i riskzonen emellanåt. Det är samma sak som att koka vatten eller använda kemikalier för rening. Alla kan skriva en bok och säga att XXX är si och så bra för vattenrening, men innan man själv har testat, testat och testat ännu mer och vet att det fungerar, så kan man aldrig släppa nojan.
Och även om man har använt ett filter och känner sig trygg med det, så finns det inga garantier om man har maximal otur. Lika lite som om man blint förlitar sig på kokning eller annat. Få filter klarar av tungmetaller eller utsläpp av bränsle eller kemikalier, exempelvis. Misskötsel eller dålig hantering av filter kan spräcka keramik och membran.
Att använda kommersiella vattenfilter är en teknik bland många som måste användas korrekt och bemästras inom sin nisch. Bara för att man har ett bra filter kan man inte bara eljest gå och ta vatten ur vilken gudsförgäten dypöl som helst, utan vanlig vattendiscipin gäller:
- Tag vatten från bästa, renast möjliga källa. Överväg att gå några kilometer till om du har möjlighet att få bättre vatten.
- Förfiltrera genom tyg för att eliminera så mycket av större partiklar som möjligt.
- Vid tvivel, använd mer än en metod på samma vatten. Klortabletter är en bra backup till kommersiella filter, om man skulle känna sig extra osäker.

Välkommen till forumet förresten! Hoppas att du blir långvarig! :) :up:
Användarens profilbild
Prepsson
Inlägg: 367
Blev medlem: 26 feb 2022 21:27
Kontakt:

Re: Vattenrening - hur och varför...

Inlägg av Prepsson »

Lixada kostar typ hälften mot sawyer mini, men antar att man får vad man betalar för?
Hittar inga vettiga recensioner heller.

"Total schrott" en stjärna på amazon ger väl en liten fingervisning :para:
Användarens profilbild
Skymning
Inlägg: 488
Blev medlem: 08 maj 2019 14:48

Re: Vattenrening - hur och varför...

Inlägg av Skymning »

De flesta filter som säljs idag kör microfiber tekniken. Dvs. ungefär som om du tog en trasa och tryckte in den i en cylinder riktigt, riktigt hårt. Inte mycket kommer genom det förutom just vatten. Micro partiklar som virus kommer genom men inte mycket annat, bakterier och parasiter - de mest vanliga orsakerna till sjukdom där ute, de filtreras. Det finns bättre vattenfilter med mikrofiber att köpa som klarar av virus, men de kostar mycket mer.

Såna här är enkla att bygga och kostar relativt lite att producera, det finns en stor vinstmarginal i filter från Lifestraw och Sawyer. De flesta vattenfilter går sönder om du fryser dem, det är just micro fibrerna som går sönder när kristallerna bildas. Se till att få ut så mycket vatten du kan ur filtret och ha det nära kroppen så att den inte riskerar frysa.

Andra sätt finns som flockulering (kemisk rening), men exempelvis klorin baserad rening lämnar en eftersmak som kan minskas med Vitamin C typ Juice eller Saft. Vatten som inte renats med kemikalier kan också ha en smak, den kan smaka "skog" ibland, ett filter med aktivt kol suger upp det mesta av den smaken, exempelvis så har vissa Kathadyn filter sådana tillsatser för att få bra smak.

Det som de flesta (borde) känner till är att koka vattnet. Det lämnar också lite smak, men värme dödar det mesta - bakterier, parasiter och virus.
слава україні - на хуй путін!
Användarens profilbild
Skymning
Inlägg: 488
Blev medlem: 08 maj 2019 14:48

Re: Vattenrening - hur och varför...

Inlägg av Skymning »

L73 skrev: 04 jul 2022 18:03 Hej,
Jag läser att många köper bärbara vattenfilter såsom Sawyer mm men jag hittar inga certifikat på att dessa är godkända som de skriver.
Är det jag som är för noga eller nojig?
Du är nojig. Vattenfilter säljer i tusentals friluftsfolk varje år och det ligger inte döda människor i naturen pg av att filren inte fungerar. Kanske så blir någon magsjuk pg av felaktig hantering av filtret, men inget mer än så. Vi har inte mer än Giardia som det mesta "farliga" i Sverige, får du det trots allt så har du någon vecka på dig att ta dig till sjukhuset. Farligaste med Giardia är risken för urtorkning pg av diarre.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smi ... infektion/

Men det finns annat i Svenska vattendrag som är farligt, exempelvis finns det varierande Uranhalter i Sverige (naturliga) som kan vara farliga - över en livstid. Att ta vatten vid en åker är heller inte en bra ide, kemikalier från jordbruk är en helt annan klass av hot mot hälsan och ger effekt fortare än naturligt Uran.

Andra länder har värre saker, exempelvis i Usa finns det Naglaria (amöba) som dödar dig inom en vecka genom att äta upp din hjärna:
https://www.cdc.gov/parasites/naegleria/general.html
слава україні - на хуй путін!
L73
Inlägg: 3
Blev medlem: 04 jul 2022 17:40

Re: Vattenrening - hur och varför...

Inlägg av L73 »

Jag tror inte att jag kommer att dö som någon skrev överdrivet men väldigt dålig i magen.
Min fundering är att det är vi som köper dessa saker och det är väldigt enkelt att lägga in certifikaten på produkten på sidan så varför gör dom inte det?
Jag skrev till Generalprepper och de sa att det var inga problem men de kunde inte hitta min beställning?
Nu 11 dagar och fortfarande inte fått något svar?
Måste jag köpa produkten innan jag kan få se dokumenten?
Då det är vi som är köpare anser jag i alla fall att produkter som vi senare ska konsumera eller produkter som renar t ex vatten som vi senare skall dricka bör ha rätt dokument på sidan när vi skall köpa.
Dessa dokument skall följa med när de beställer.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10335
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Vattenrening - hur och varför...

Inlägg av bastard »

kollat tillverkarens hemsida?
brukar vara dit man hänvisar för allt sådant, även ex säkerhetsdatablad för kem och liknande

personligen så kollar jag först på saker som funkat i praktiken, om ex några som faktiskt använder dom tillräckligt ofta tycker dom funkar
ex militära förband , hjälparbetare o.s.v
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Ursus

Re: Vattenrening - hur och varför...

Inlägg av Ursus »

L73 skrev: 09 jul 2022 20:00 Jag tror inte att jag kommer att dö som någon skrev överdrivet men väldigt dålig i magen.
Min fundering är att det är vi som köper dessa saker och det är väldigt enkelt att lägga in certifikaten på produkten på sidan så varför gör dom inte det?
Jag skrev till Generalprepper och de sa att det var inga problem men de kunde inte hitta min beställning?
Nu 11 dagar och fortfarande inte fått något svar?
Måste jag köpa produkten innan jag kan få se dokumenten?
Då det är vi som är köpare anser jag i alla fall att produkter som vi senare ska konsumera eller produkter som renar t ex vatten som vi senare skall dricka bör ha rätt dokument på sidan när vi skall köpa.
Dessa dokument skall följa med när de beställer.
Katadyn åtminstone har sina certifikat på hemsidan, när jag kollade för något år sedan. Inte per individuellt tillverkad produkt med serienummer och allt, men generellt.

Men sedan ska du inte vara allt för orolig för svår magsjuka ur svenska vatten. Det händer, men om risken vore överhängande så skulle alla som badat i Sverige blir sjuka; det är inte precis Indien och Ganges häruppe. Jag är ganska säker på att jag har haft cryptosporidios en gång när jag var yngre, och det var inte världens undergång. Diarré i ett par dagar med överkomligt magont, sedan var man rippad och snygg i kroppen efteråt :lol:

Köp en väl renommerad produkt som rekommenderas av respektabel källa, och testa dig fram försiktigt. Börja med vatten ur kranen, därefter kallkälla, sedan mindre tjärn, därefter sjö vid mindre bebyggelse, etc., så långt du känner är meningsfullt.
L73
Inlägg: 3
Blev medlem: 04 jul 2022 17:40

Re: Vattenrening - hur och varför...

Inlägg av L73 »

Tack för alla svar, råd och tips!
Nu har jag även fått svar och dokument från Generalprepper om deras mini saywer vattenrenare, tack för det General Prepper.
Önskar alla här en fin sommar!
Skriv svar

Återgå till "Vatten"