Vattenrening - hur och varför...

Allt om vatten
Tank
Inlägg: 1679
Blev medlem: 05 maj 2019 20:15

Vattenrening - hur och varför...

Inlägg av Tank »

Alla känner nog till 3/3/3-regeln eller liknande.
Så jag tänkte koncentrera mig lite på mellersta trean, vatten och just vikten av att kunna rena vatten samt de saker man kan använda.

Det finns så klart massor av kunskap och viktig information i detta ämnet, men jag tänker begränsa det till vattenrening.
Själv har jag i stort sätt fyra sätt att rena på:
Koka vattnet
Rena med filter
Rena med uv-ljus
Rena med tabletter.
Eller en kombo av ovan.

I stort försöker jag alltid i första hand hitta så rent rinnande vatten som möjligt om möjligt utan lukt.
Det vattnet kan jag sen antingen ta med mig för behandling i en "fulflaska" som endast används för orenat vatten.
Eller så använder jag ett filter för att direkt ta upp eller suga vatten från källan.

Om vattnet är grumligt eller smutsigt kan man antingen låta det stå några timmar så att det sedimenterar, eller så kan man grovfiltrera det på något sätt. Jag använder ett vanligt kaffefilter som är återanvändningsbart och enkelt kan sköljas ur.
Efter det så kör jag vattnet genom ett mekaniskt fiberfilter, tex Sawyer, in i en ren flaska. Då har i princip allt ner till bakterier blivit bortfiltrerat. Filtret tar normalt inte virus, så de tar jag med uv-ljuspenna eller tabletter. Det finns så klart tungmetaller och andra gifter som är svåra att ta bort, men då har jag gjort det jag kan med den utrustning jag har.
Man kan även grovfiltrera och sen koka vattnet i tio minuter med effekten att levande organismer då i de flesta fall dör.

Så, nu har jag ett vatten som jag litar hyfsat på och gör att jag inte törstar ihjäl iallafall :notme:

Jag har som standard Sawyer vattenfilter och vattenreningstabletter. I tillägg har jag också en uv-lampa som går på AA-batterier.

Hur gör ni, och tänker runt vatten?

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
EN brun böna
Inlägg: 974
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: Vattenrening - hur och varför...

Inlägg av EN brun böna »

Vatten som ser helt rent ut utan smak och lukt kan vara giftigare än ett som både är pissgult och luktar. Det beror helt på var man hittar vattnet.
Där det finns bäver bör man inte dricka direkt då bävrarna bär på parasiter som kan göra oss sjuka.

Vatten från en myr som ser gult ut eller smakar och luktar sjöbotten behöver inte vara odrickbart bara för att det ser äckligt ut men kan ju vara trevligt att rena ändå.
Användarens profilbild
Skymning
Inlägg: 488
Blev medlem: 08 maj 2019 14:48

Re: Vattenrening - hur och varför...

Inlägg av Skymning »

EN brun böna skrev: 09 maj 2019 19:54 Vatten som ser helt rent ut utan smak och lukt kan vara giftigare än ett som både är pissgult och luktar. Det beror helt på var man hittar vattnet.
Där det finns bäver bör man inte dricka direkt då bävrarna bär på parasiter som kan göra oss sjuka.

Vatten från en myr som ser gult ut eller smakar och luktar sjöbotten behöver inte vara odrickbart bara för att det ser äckligt ut men kan ju vara trevligt att rena ändå.
Jo, vatten som ser rent ut och flödar är generellt acceptabelt, men kommer det från en sjö med algblomning så följer toxinerna som de producerar med utflöden, därav är det bra att hålla koll på när de blommar. Det enda som hjälper mot toxiner är aktivt kol, men - vågar du chansa med din familj? Undvik även åkerdiken då vattnet ofta är fullt av bekämpningsmedel och avrinn från gödsel.

Jag rekommenderar flerstegsrengöring.

1. Grov filtrering, stora partiklar, jord och grumlighet. Typ med duk, ökar livslängden på vattenfilter.
2. Finare filtrering, typ Sawyer mini. Tar bakterier och parasiter.
3. Kokning och/eller kemisk rening. Neutraliserar resten. Att koka går fortast.

Om du tror att vattnet har blivit förgiftat välj någon annan källa eller kör aktivt kol (ger också bättre smak). Det finns många sätt att rena vatten, men det bästa är att tappa upp vatten på dunk innan. Det är stor skillnad på kvaliteten i kommunalt vatten och något vattendrag i närheten. Det enklaste som alla hushåll har utrustning för redan idag utan att köpa dyra prylar för flera tusentals kronor är att koka vattnet.
слава україні - на хуй путін!
Användarens profilbild
FCR2
Inlägg: 764
Blev medlem: 07 maj 2019 13:39

Re: Vattenrening - hur och varför...

Inlägg av FCR2 »

Kör med 1 microns filter + kol på min egen brunn idag. Mobilt blir det sawyer och tabletter alt kokning.
"Det kan gå bra"
Radioplan 3-3-3, 27Mhz
Sömnlös
Inlägg: 206
Blev medlem: 01 maj 2019 22:23

Re: Vattenrening - hur och varför...

Inlägg av Sömnlös »

Kör som många andra här med filter, men har även vattenreningstabletter, poolklor utan algmedel, och jod hemma.
Förutom det lagrarna jag även en hel del vatten( 1.5 kubik dricksvatten) som roteras 2 gg/år.

Tror det räcker, annars kokar man...
Palle500
Inlägg: 93
Blev medlem: 05 maj 2019 19:22

Re: Vattenrening - hur och varför...

Inlägg av Palle500 »

Läste ett utmärkt inlägg på Utsidans forum om vattenrening tror det var signaturen xxarg, men kan inte hitta tråden.
fast har inlägget sparat på disk så här kommer det:

2019-03-01 från Forum Utsidan skrivet av xxarg ?
När det gäller vattenrening/desinficering med kemi och uthållighet över tid och större mängder för hela grupper av människor så gör det inte ont med burk quick-clorine granulat/snabbklor-granulat typ biltema 36-472 för inte speciellt mycket pengar.

Håller i stort sett obegränsad tid i något hörn i ett skåp och innehåller exakt samma klorämne som används i kommersiella vattenreningstabletter (natriumdiklorisocyanurat) - men här i 100% renhet.

Per liter vatten tar man 1-2 väldigt små korngranulat - skakar om kornen i vattnet (tar faktiskt lite tid att lösa) - när det är löst så skall det lukta lite 'badhus' om vattnet - vänta halvtimme - det bör fortfarande vara svagt doft av klor - annars lösa ett par korn till och ytterligare en halvtimme - ha lite koll på hur mycket som går åt tills nästa tillfälle för rening då hela mängden kan tippas i samtidigt - går det åt 8 små korn första gången per liter så vet man att det är lagom även i fortsättningen.

Normal luktsinne reagerar som mycket lätt klordoft när klorhalten i vattnet är strax över 0.5 ppm, vid 1 ppm så är det typisk 'badhusdoft' - när man använder kommersiella klortabletter för dyra pengar så ger en tablett säkert över 5, kanske tom. uppemot 10 ppm klor (mycket klor för att hantera riktigt dåligt vatten) och det lukta starkt av klor. Vi tål riktigt mycket klor i vattnet och av starka doften av klor heller inte kommer att vilja dricka det långt innan det når nivå att bli olämpligt.

Alternativ i nöd så fungerar också äkta 'klorin' i väldigt hög utspädning - använd näsan för rätt dos - badhusvattendoft i klorstyrka efter en halvtimme är OK (~1 ppm)

Om man stör sig på den lätta klordoften så tas den bort effektivt och snabbt på nästan sekunder med en mycket liten knivsudd med askorbinsyra - så några oöppnade kryddpåsar med askobinsyra tillsammans med klorburken är inte så dumt (öppnade påsar så blir askobinsyran så småningom brun och ganska overksam av luftsyret - därför oöppnat tills det skall användas)

---

Varför då detta och inte paket med vattenreningstabletter eller att koka vatten???

kokning är en process som drar energi i form av bränsle och insamlade av bränsle i sin tur kräver arbetskraft och/eller tullar på bränsleförråden samt i desinfekterade syfte är synnerligen energiineffektivt som sådan.

Ett kilo av ovan nämnda klorgranulat kan rena flera kubikmeter med vatten - kanske över tiotals kubikmeter och ännu mer om det är uppsamlad ren regnvatten utan en massa organisk dret i - skall man köpa vattenreningstabletter för samma mängd så handlar det om att köpa hela pallar med tabletter - dessutom innehåller dessa tabletter en massa salter och mineraler (flocknings-kemikalier med 2-värda metalljoner som aluminium) och ytterligare natriumsalter för att tabletten skall lösa upp sig fort, som det i längden kanske inte är så bra att hela tiden dricka - ni som är orolig för att koka i blanka aluminiumgrytor så är detta väldigt mycket mer exponering av aluminium i upplöst form med vattenreningstabletter.

Väldigt stor del av substansmängden i vattenreningstabletter är till för att vattnet skall se bra ut för den bortskämde storstadbon som är van vid klar vatten ur kran - inte att det gör vattnet mindre hälsofarligt bakteriellt sett då det redan är mer än nog klor för det.

---

Och till er som opponerar att det är klor och förespråkar peroxid-alternativ

Klor har används för vattenrening industriellt sedan våra världskrig och idag finns det inget effektivare fullspektrum-desinficering till rimlig kostnad och giftighetsgrad mot bakterier och virus i och med att de kör sönder bakterierna rent kemiskt (oxiderar). Naturen är också 'van' vid klor och klorföreningar eftersom de bildas i naturen också - inte minst av UV-ljus som lyser ned i våra hav.

Peroxider som lanseras som 'miljömässigt' bättre alternativ är inte fullspektrum-desinficering då tex. E.coli-familjen har enzymer i sin bakteriekropp som bryter ned peroxiderna och skyddar bakterien - diarréer och magsjuka av E.coli mfl. är precis det man _inte_ behöver i en krissituation - klor dödar också väldigt många (alla?) av de magsjukdomar som förknippas med naturkatastrofer och översvämningar varav att det sprutar ur alla kroppsöppningar är deras spridnings-metod (kolera etc.) .

Ni som köper UV-pennor etc för skitdyra pengar och tror er komma runt klorföreningsbelastningen den vägen - gissa vad är det som gör stor del av jobbet (framför allt korta tiden efter när UV-ljuset släkts) i vattnet - jo just det - klorföreningar, framspjälkat av UV-ljuset i vatten då all vatten har alltid spår av klorsalter i sig, ursprungligen från upprivna aerosoler från havsvattenytorna, även i det som senare blir regnvatten... och det är också detta som sker i våra hav i mer eller mindre grad av sol-UV-ljus ned i vatten även om de bildade klorföreningarna snart återgår till sin ursprung för att det finns mycket organisk material som kan oxideras.

---

Har man inte förberetts sig och ändå måste göra något desinficerande och har tillgång till vatten, salt och batteri - två blyertsstift (egentligen grafitstavar) från stift eller blyertspenna kopplad till vardera pol på batteriet men ändå inte berör varandra - en kopp vatten med en nypa löst bordssalt och med spänningssatta blyertsstavar ned i detta - den ena staven (-) börja det bubbla (av vätgas) och den andra staven (+) börjar snart ge en ton av gulgrön färgat vatten kring staven - och så rör man om hela tiden en stund. och man finner att det börja lukta ganska mycket 'klor'

Den lösningen på några matskedar som man tillverkat med elektrolys enligt ovan kan man sedan hälla i en hel 25-liters dunk med vatten för desinficering - använd näsan och så länge klordoft känns så är lösningen bakteriedödande och det är också ett sätt att hålla vatten desinficerade i dunkar längre tider.

Det finns/fanns i friluftsbutikerna färdiga dito apparater att köpa, vilket är en färdigförpackad version av ovanstående metod med elektrolys av saltvatten - men kunskapen hur och varför man gör är det viktigaste så att man själv kan meka ihop med det man har tillgängligt vid behov.

Vilket batterikälla helst som ger mellan 3-12 Volt duger som att par tre rätt utgångna 1.5V ficklampsbatterier i serie duger.

Ovanstående process när man rör om och samtidigt elektrolyserar saltat vatten ger natriumhypoklorit (faktiskt samma aktiva ämne som i 'äkta' klorin rengöringsmedel) - och det är exakt det ämnet som använd för vattenrening även i vattenverken då de kan tillverka detta av salt och elström löpande i produktion.

---

När man är i situation med kanske en hel oförberedd grupp människor som plötsligt skall ordna fram tjänligt vatten i större mängder så kan man inte förlita sig på de dyra produkterna som finns i friluftsbutikerna av flera orsaker

1 - de är skitdyra,

2 - de är fortfarande skitdyra, dessutom i plast, många delar och rätt ömtåliga och slits ned lätt vid daglig användning

3 - kapacitetsmässigt är det typiska uppsättning per 1-2 personer, att pumpa vatten genom filter/osmos kräver arbete/tid/höjdskillnad och kapaciteten liten per tid.

4 - uthållighet - vad gör du när filtren är igensatta bortom backspolning och rengöringens gräns efter 14 dagar - månad, har man köpt sig på reservfilter för typ lika mycket pengar igen - nä, trodde väl inte det...

Torv och torvliknande för att göra vattenfilter mha hinkar går ofta att hitta om man är ute i landsbygden och träkol kan man själv framställa och dessutom att bygga filter på nytt när de gamla börja bli dåliga ger uthållighet

Desinficering med klor enligt tidigare text gör man efter den fysiska filtreringen om vattnet man får tag på är av misstänkt låg kvalitet.

Algblommningsvatten är dock väldigt svår att göra drickbart då endotoxinerna från de sönderfallande döda algerna är mycket små molekylkedjor och mycket svåra att få bort med mekaniska filter, går heller inte koka bort då man måste över 180 grader C innan dessa bryts ned.

Bästa tipset att få ned halterna till hanterbar nivå på sådant vatten är att sakta filtrera genom mycket tjock (typ halvmeter stack) och tätt packat lager med träkol och torv - att brygga kaffe med malda bönor (upptäckt av 'olyckshändelse' på just vattenverk med att vatten med höga halter endotoxiner kom ut i systemet och man noterade att de som bara drack bryggkaffe under incidenten var de som klarade sig bäst) har visat sig tar bort mycket av endotoxinerna då dessa vill fästa sig på feta ytor som på oljan i malda kaffebönorna - även ytor som träkol uppfattas som 'fet' och dessa toxiner fäster sig gärna mot detta liksom att det trögas ned och ansamlas i torv.

Man får inte bort allt den vägen men får ned nivåerna som gör att kroppen inte far allt för illa av det.
Användarens profilbild
TwoSword
Inlägg: 40
Blev medlem: 14 maj 2019 13:51

Re: Vattenrening - hur och varför...

Inlägg av TwoSword »

Bra inlägg! Snabbklor tillagt på inköpslistan :)
Tank
Inlägg: 1679
Blev medlem: 05 maj 2019 20:15

Re: Vattenrening - hur och varför...

Inlägg av Tank »

Bra inlägg Palle500! :D :up:

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
Användarens profilbild
TwoSword
Inlägg: 40
Blev medlem: 14 maj 2019 13:51

Re: Vattenrening - hur och varför...

Inlägg av TwoSword »

Fun fact: EPA tillåter 4ppm klor i dricksvatten, men rekomendationen för bassänger är max 3ppm :) Även så lågt som 1ppm är tydligen effektivt, hittade denna tabell. Förmodligen skalar det inte linjärt mellan ökande dos och livslängd på bakterier, men det borde inte vara helt fel att tänka så.

Doserar man tills det att man börjar märka badhusdoft, och sedan doserar denna mängd 9ggr till, så är man uppe på 2-5ppm(beroende på hur känslig näsa man har), vilket är godkända värden för dricksvatten(kanske inte smakar gott iofs), men som bör döda av allt snusk som kan tänkas finnas i vattnet.
1.jpg
1.jpg (42.58 KiB) Visad 6745 gånger
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3010
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Vattenrening - hur och varför...

Inlägg av maskros »

Så för att bli av med Cryptosporider får man klorera hårdare?

Jag kör rening genom kaffefilter, kokning och beroende på inbillad vattenkvalitet klorering och/eller filtrering. Tungmetaller och toxiner som motstår kokning klarar jag inte.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Skriv svar

Återgå till "Vatten"