Vattenrening - hur och varför...

Allt om vatten
Användarens profilbild
TwoSword
Inlägg: 40
Blev medlem: 14 maj 2019 13:51

Re: Vattenrening - hur och varför...

Inlägg av TwoSword »

maskros skrev: 21 maj 2019 20:38 Så för att bli av med Cryptosporider får man klorera hårdare?

Jag kör rening genom kaffefilter, kokning och beroende på inbillad vattenkvalitet klorering och/eller filtrering. Tungmetaller och toxiner som motstår kokning klarar jag inte.
Kryptosporidium är svårt att ha ihjäl, det verkar som att UV-ljus är det enda användbara alternativt för dricksvatten.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Kryptosporidios
Användarens profilbild
somvanligt
Inlägg: 266
Blev medlem: 13 maj 2019 22:11

Re: Vattenrening - hur och varför...

Inlägg av somvanligt »

Skymning skrev: 09 maj 2019 21:06 Jag rekommenderar flerstegsrengöring.

1. Grov filtrering, stora partiklar, jord och grumlighet. Typ med duk, ökar livslängden på vattenfilter.
2. Finare filtrering, typ Sawyer mini. Tar bakterier och parasiter.
3. Kokning och/eller kemisk rening. Neutraliserar resten. Att koka går fortast.
Vad hjälper steg 3 kokningen mot som inte redan sawyer mini stoppat?
Vänligen observera: Misshandeln kommer fortsätta tills moralen förbättras.
Användarens profilbild
Skymning
Inlägg: 488
Blev medlem: 08 maj 2019 14:48

Re: Vattenrening - hur och varför...

Inlägg av Skymning »

somvanligt skrev: 21 maj 2019 20:44
Skymning skrev: 09 maj 2019 21:06 Jag rekommenderar flerstegsrengöring.

1. Grov filtrering, stora partiklar, jord och grumlighet. Typ med duk, ökar livslängden på vattenfilter.
2. Finare filtrering, typ Sawyer mini. Tar bakterier och parasiter.
3. Kokning och/eller kemisk rening. Neutraliserar resten. Att koka går fortast.
Vad hjälper steg 3 kokningen mot som inte redan sawyer mini stoppat?
Eventuella friflytande virus. De flesta befinner sig inne i bakterier men måste då och då sprida sig från kropp till kropp. Generellt inget större problem, men säkra före det osäkra.

Sen är det en fråga om mängd vid exponering, det går att få i sig ett exemplar av "supermördarbakterien" via dricksvatten och överleva, det måste till en viss mängd för att du ska kunna bli sjuk. Det går också att ha extrem otur.
слава україні - на хуй путін!
Användarens profilbild
deadrabbit
Inlägg: 926
Blev medlem: 28 apr 2019 09:39

Re: Vattenrening - hur och varför...

Inlägg av deadrabbit »

Jättebra tråd.
3-3-3 Radio Plan
mango
Inlägg: 391
Blev medlem: 30 aug 2019 22:24

Re: Vattenrening - hur och varför...

Inlägg av mango »

Intressant läsning. Måste utforska detta område mer!
Ursus

Re: Vattenrening - hur och varför...

Inlägg av Ursus »

Vi har generellt sett väldigt bra vatten häruppe och i de miljöer jag ämnar röra mig i.

Att filtrera genom en snusnäsduk eller en "Millbank bag" av ett jeansben och sedan koka järnet ur vattnet i nån minut har hittills inte svikit mig. Men då är också vattenkvaliteten viktig. Hinkar jag upp ett kokkärl vatten ur en liten tjärn mitt i skogen eller en kallkälla så ser jag inte vad som skulle kunna motstå kokningens effekt, om nu inte någon bara eljest har dumpat en jeepdunk bensin mitt i källan för skojs skull.

Av den anledningen ser jag också till att bära mycket vatten. Minst två liter kör jag med nuförtiden. Således kan jag tanka upp vid bra ställen och sedan röra mig långa sträckor mellan påfyllningar. Tyngre; ja, men praktiskt.

Vintertid smälter jag på kort sikt mest bara snö. Jag skyfflar undan det översta lagret och tar pudersnö underifrån; alternativt istappar. Efter kokning silar jag genom snusnäsduk ned i lämpliga kärl; exkluderar eventuellt skräp från snön.

Det finns dock helt klart mycket att lära sig inom detta ämne, mycket bra tråd! Skulle vilja få tag på kaliumpermanganat igen då jag har slut, det fungerade alltid bra som kemisk rening. Svårt att få tag på klortabletter för dricksflaske-size tycker jag också.

EDIT: Kolla, det finns på NK!

https://www.naturkompaniet.se/katadyn-m ... k-2018996/

Skall förbi vid tillfälle...
Ursus

Re: Vattenrening - hur och varför...

Inlägg av Ursus »

maskros skrev: 21 maj 2019 20:38 Så för att bli av med Cryptosporider får man klorera hårdare?

Jag kör rening genom kaffefilter, kokning och beroende på inbillad vattenkvalitet klorering och/eller filtrering. Tungmetaller och toxiner som motstår kokning klarar jag inte.
Fråga: Hur går din filtrering genom kaffefilter till (typ hur sätter du upp anläggningen) och vad använder du för filter? (tyg/pappers/etc)
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3010
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Vattenrening - hur och varför...

Inlägg av maskros »

Engångsfilter av papper. Bryggtratt av plast på en mugg eller liten kastrull. Har ett flergångsfilter för kaffebryggning också, det ser ut som en tunn nylonduk (eller vad den nu är för material) som sitter i en plastring. Passar i bryggtratten. Nackdelen är att det inte filtrerar lika bra som papper, fördelen att det rinner igenom fortare.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Ursus

Re: Vattenrening - hur och varför...

Inlägg av Ursus »

maskros skrev: 23 sep 2019 20:08 Engångsfilter av papper. Bryggtratt av plast på en mugg eller liten kastrull. Har ett flergångsfilter för kaffebryggning också, det ser ut som en tunn nylonduk (eller vad den nu är för material) som sitter i en plastring. Passar i bryggtratten. Nackdelen är att det inte filtrerar lika bra som papper, fördelen att det rinner igenom fortare.
Tackar! :up:
mopar340
Inlägg: 427
Blev medlem: 19 maj 2019 00:29

Re: Vattenrening - hur och varför...

Inlägg av mopar340 »

Har börjat projektera på en semiportabel vattenrenings anläggning.

En pump på en liten Flotte av tex styro foam några meter ut i sjön

en 12 V dränkbar pump under flotten som pumpar till ett flockningskärl

där flockar jag ut partiklar och sånt.

sen filtrering i ett flerstegsfilter samt avslutning med omvänd osmos.
typ nått sånt här:

https://www.cleanhomezone.com/best-reve ... r-systems/


allt ska drivas av ett bilbatteri som laddas av en hopvikbar solcell

Renat vatten pumpas till en tank med tappkran


Vad tror ni om det konceptet?
Skriv svar

Återgå till "Vatten"