Ett musigt år

Hur man lagrar föda
mopar340
Inlägg: 424
Blev medlem: 19 maj 2019 00:29

Re: Ett musigt år

Inlägg av mopar340 »

Om man inte har möjlighet att vittja ofta, vilken typ av fälla ger minst risk för stank?
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1049
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: Ett musigt år

Inlägg av rödluvan »

Om man har mycket näbbmöss inomhus tyder det på att man har problem med insekter, näbbmöss är inte gnagare, finns där inte inssekter eller annan proteinkälla de kan använda har de, till skillnad mot husmöss och andra gnagare inget att äta inomhus.

Husmöss är gråbrun med ljusare undersida och springer med svansen upplyft.
(Bushtails (packrats) och liknande släkten finns inte i Europa vad jag vet)
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
Obstinat
Inlägg: 465
Blev medlem: 10 maj 2019 18:19

Re: Ett musigt år

Inlägg av Obstinat »

Uppdatering. Fällorna har varit tomma i snart en vecka. Tills imorse då satt det en ny.... Trodde i min enfald att jag tagit alla!
Får gå över ev infartsvägar igen! Hittade gammalt hederligt råttgift som tänker beta med på utsidan hoppas bara de inte kryper in o självdör :-g
Användarens profilbild
reboot
Inlägg: 1280
Blev medlem: 08 maj 2019 00:08

Re: Ett musigt år

Inlägg av reboot »

Obstinat skrev: 02 nov 2020 16:23 Uppdatering. Fällorna har varit tomma i snart en vecka. Tills imorse då satt det en ny.... Trodde i min enfald att jag tagit alla!
Får gå över ev infartsvägar igen! Hittade gammalt hederligt råttgift som tänker beta med på utsidan hoppas bara de inte kryper in o självdör :-g
Tänk på att lägga råttgiftet i ett (plast)rör, under några (tegel)stenar el.dyl. så inte fåglar eller andra djur kommer åt det.... :ninja:
”There is always more than one cockroach in the kitchen” - David Rosenberg

“The best way to predict your future is to create it.” - Dan Miller.
Obstinat
Inlägg: 465
Blev medlem: 10 maj 2019 18:19

Re: Ett musigt år

Inlägg av Obstinat »

Nu äntligen tycks mussäsongen vara över. Vittjade fällorna häromsistens o inga nya har tillkommit. Inser att de inte är utrotade men förhoppningsvis har de minskat i antal :mrgreen:

Fantastiskt vad de små asen hinner förstöra... Nya fynd uppenbarar sig vartefter. Allt med plast verkar de gilla. Tom hjulen på min pirra som består av hårdplast/gummi har de varit o gnagt på! Förförra året så hade en gnagt av strömsladden till frysen :-g
Det är nog den största oron för vad de kan ställa till med. Dvs brand.
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Ett musigt år

Inlägg av Charlie** »

Nu när det blir kallt och snö så finns risken att fler gnagare söker sig in i byggnader igen, så fortsätt med musjakten. Olika fällor, olika beten, olika platser och ta bort de som strukit med i fällorna så fort som möjligt.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Obstinat
Inlägg: 465
Blev medlem: 10 maj 2019 18:19

Re: Ett musigt år

Inlägg av Obstinat »

Charlie** skrev: 04 jan 2021 20:17 Nu när det blir kallt och snö så finns risken att fler gnagare söker sig in i byggnader igen, så fortsätt med musjakten. Olika fällor, olika beten, olika platser och ta bort de som strukit med i fällorna så fort som möjligt.
Har inte släppt garden :D
Fällorna är gillrade. En reflektion som jag inte har svaret på är att fällorna i uthuset där mössen vart tagna är kannibaliserade. Dvs troligtvis har andra möss festat på sin kompis plus bete. Medans fällorna i huset fortfarande har innehållit ”hela” möss Dvs inte uppätna.... Farhågan vad det gäller uthuset är om en råtta är där o käkar :hm: :-g
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Ett musigt år

Inlägg av Charlie** »

Obstinat skrev: 04 jan 2021 20:36 En reflektion som jag inte har svaret på är att fällorna i uthuset där mössen vart tagna är kannibaliserade. Dvs troligtvis har andra möss festat på sin kompis plus bete. Medans fällorna i huset fortfarande har innehållit ”hela” möss Dvs inte uppätna.... Farhågan vad det gäller uthuset är om en råtta är där o käkar :hm: :-g
Det är klart att råttor kan käka på döda småmöss/sorkar men vad får dig att göra den bedömningen att det är en annan gnagare som "kanibaliserar"?
Kan du ha en vessla eller en hermelin under uthuset? Iså fall kan detta förklara varför fällorna står tomma. De är väldigt duktiga jägare och är långt mycket effektivare än kattor och fällor tillsammans. Skulle så vara fallet så skall du vara rädd om denne och undvika gifter i betena. Har man vesslor eller hermeliner under huset skall man skatta sig lycklig!
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Obstinat
Inlägg: 465
Blev medlem: 10 maj 2019 18:19

Re: Ett musigt år

Inlägg av Obstinat »

Har tyvärr inte sett någon sån häromkring. O katter äter väl gärna inte döda möss? Har för mig att de är kräsna... :D
Det som återstår av mössen är bara lite pälsbitar o någon svans ibland plus att betet är borta. Kör förövrigt med snickers o inget gift däri då det känns overkill med både gift o avrättning :mrgreen:
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Ett musigt år

Inlägg av Charlie** »

Obstinat skrev: 05 jan 2021 15:25 Har tyvärr inte sett någon sån häromkring. O katter äter väl gärna inte döda möss? Har för mig att de är kräsna... :D
Jag kanske var lite otydlig där. Jag menade att vesslan/hermelinen är en långt mycket skickligare musjägare än vad katten är, och de kalasar även på döda djur som de hittar. Men det kan ju också vara andra möss, som i ren desperation, käkar fallna kamrater i brist på annat. Var tvungen at googla på detta och det stämmer att möss käkar varandra.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Skriv svar

Återgå till "Lagring"