saker som blivit förlegade

Allmänt prat som inte har en koppling till någon befintlig kategori.
Användarens profilbild
Daltorpet
Inlägg: 813
Blev medlem: 06 maj 2019 01:40

Re: saker som blivit förlegade

Inlägg av Daltorpet »

Jag lär väl säga vedspis då, då det inte är många som använder den dagligdags även om många har den.
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
Användarens profilbild
FCR2
Inlägg: 763
Blev medlem: 07 maj 2019 13:39

Re: saker som blivit förlegade

Inlägg av FCR2 »

Papper och penna.
Iallafall den yngre generationen på jobb. De tar foto med telefonen istället. Vilket är kass när deras mobil är urladdad.
"Det kan gå bra"
Radioplan 3-3-3, 27Mhz
Strångsjö
Inlägg: 519
Blev medlem: 02 mar 2020 23:09
Ort: Söder om Svealand

Re: saker som blivit förlegade

Inlägg av Strångsjö »

Melittafilter + hållare
Användarens profilbild
Vattendrag
Inlägg: 253
Blev medlem: 10 jul 2020 15:22
Ort: odox

Re: saker som blivit förlegade

Inlägg av Vattendrag »

Fasta telefonen modell analog. Har inte använt det gamla kopparnätet sedan 2011.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10350
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: saker som blivit förlegade

Inlägg av bastard »

njee

dom finns kvar, men i militär form, finland har rustat upp sitt ordentligt och är totalt oberoende från internet och klarar även en del elaka elektroniska saker, finnarna gör rätt där
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Strångsjö
Inlägg: 519
Blev medlem: 02 mar 2020 23:09
Ort: Söder om Svealand

Re: saker som blivit förlegade

Inlägg av Strångsjö »

Ja, finländarna gör det sverige borde ha gjort

:up:
Scoo
Inlägg: 272
Blev medlem: 06 maj 2019 08:45
Ort: Nånstans nära taigan

Re: saker som blivit förlegade

Inlägg av Scoo »

Klassiska glödlampsficklampor är nog lite av passé, handlade som tonårig scout en egen 4-D-batteriers maglite som nog var väldigt snärtig då det begav sig. Dessa kan man ju dock modernisera genom att byta ut glödlampan till LED-brännare och kanske inte få oerhört mycket ljus ( = inte hejdlöst med lumen) men nog långvarigt ljusflöde. Borde ta detta i en egen tråd.

Vid första anblicken är analoga kameror (som använder fotografisk film men kan ha en preppingdimension om vi talar riktiga mad max-scenarier :lol: , skrev om detta vid gamla swesurvforumet) totalt urmodiga.

En god sak i mitt tycke är att i kommer bort från "X-teknisk pryl ska ha laddare Y som enbart passar till X", fortfarande lite skeptiskt till saker som har unik laddkontakt eller annan kringutrustning etc då jag var med on Ericsson och Nokia som på slutet av 1990-talet hade massvis med grunkor som bara passade till ett smalt spektrum av produkter (mobiltelefonshållare till bilen etc etc istället för universala lösningar som nu börjat komma).
För mina barns skull
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1479
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: saker som blivit förlegade

Inlägg av entropi »

Facebook och liknande verkar ha börjat tyna bort. Inte många som skapar content gratis till de plattformarna längre bland de jag känner.
Survival
Honor
Liberty
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2771
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: saker som blivit förlegade

Inlägg av Marie »

Folk börjar tröttna på Facebooks fasoner.. Den som startar en ny sajt med fokus på användaren och integritet.. Den kommer bli snuskigt rik, för det kommer bli massflykt.. Folk har börjat tröttna på riktigt.

Tanken har slagit mig att försöka.. Men jag saknar medel att skrapa ihop programmerare och utvecklare och serverutrymme. Men den som gör det kommer bli rik.
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1479
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: saker som blivit förlegade

Inlägg av entropi »

Marie skrev: 21 jan 2023 17:33 Folk börjar tröttna på Facebooks fasoner.. Den som startar en ny sajt med fokus på användaren och integritet.. Den kommer bli snuskigt rik, för det kommer bli massflykt.. Folk har börjat tröttna på riktigt.

Tanken har slagit mig att försöka.. Men jag saknar medel att skrapa ihop programmerare och utvecklare och serverutrymme. Men den som gör det kommer bli rik.
Verkar som om Nostr kan bli något.
Socialt nätverk, fast på protokollnivå vilket behövs för att en teknik ska bli bra (titta på SMTP vs Gmail tex)

https://thebitcoinmanual.com/articles/what-is-nostr/
Survival
Honor
Liberty
Skriv svar

Återgå till "Ljugarbänken"