Vad har du provsmakat denna vecka?

Hur man lagrar föda
Användarens profilbild
reboot
Inlägg: 1284
Blev medlem: 08 maj 2019 00:08

Re: Vad har du provsmakat denna vecka?

Inlägg av reboot »

En burk Felix Gulaschsoppa till middag, bäst före 19/9 2020.
Helt okej förutom att det var väldigt lite kött i den. Står 20% men inte i förhållande till vad.
Inget fel eller konstig smak/lukt i alla fall.
Den har blivit rätt dyr nu för tiden, så inte så prisvärd då det verkar vara 90% sås i burken……. :hm:

https://www.matspar.se/produkt/osterrik ... 60-g-felix

9D94CF65-F465-4CEF-B34B-256B38B57544.jpeg
9D94CF65-F465-4CEF-B34B-256B38B57544.jpeg (29.12 KiB) Visad 1136 gånger
”There is always more than one cockroach in the kitchen” - David Rosenberg

“The best way to predict your future is to create it.” - Dan Miller.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10598
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Vad har du provsmakat denna vecka?

Inlägg av bastard »

vanlig marabo mörkchoklad bäst för 2019 03 , så 4 år över tiden, såg ut som vanligt smakade som vanligt
kommer köpa mer sådant att lägga upp, hadde den i en hylla i köket
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10598
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Vad har du provsmakat denna vecka?

Inlägg av bastard »

chokladen har sakta gått åt och varit bra, köpt mer av samma sort

städe lite och hittade gammal finn crisp, smakade som vanligt fast 5 år gammal, kommer bunkra mer av det
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
EN brun böna
Inlägg: 975
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: Vad har du provsmakat denna vecka?

Inlägg av EN brun böna »

En liter köpemjölk som blivit stående i kylen. 2 veckor efter bäst före. Provade den lite försiktigt , smakade nästan som färsk. Gjorde en ugnspannkaka av mjölken som blev riktigt god. Om mjölken blivit dålig hade jag slängt, men ett oöppnat paket håller längre än man tror
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3014
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Vad har du provsmakat denna vecka?

Inlägg av maskros »

Potatiskulor, tror de heter kroketter, det är som potatismos i kulor och så är de friterade eller nåt. Man lägger dem i ugnen som lite lyxigare variant på potatis. Bara det att de jag åt hade gått ut för ett par år sedan, så kom jag på lite sent att jag skulle ha såna, så jag mikrade dem och la dem i stekpannan i slutet. Vet inte om det var min behandling eller om de var för gamla men de blev riktigt äckliga på riktigt. Resten går till fåglarna.

Citronmuffins som legat i frysen sen 2018, slickade lite på en, sen fick fåglarna resten.

Ja, jag har städat lite i frysen. :D

Öppnat paket bragokex som stått i köket sen det gick ut nån gång 2019. Smakade lite lustigt, åt ett par, fåglarna fick resten.

Tio år gammal wisky - helt ok!
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2820
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Vad har du provsmakat denna vecka?

Inlägg av Marie »

EN brun böna skrev: 14 maj 2023 22:56 En liter köpemjölk som blivit stående i kylen. 2 veckor efter bäst före. Provade den lite försiktigt , smakade nästan som färsk. Gjorde en ugnspannkaka av mjölken som blev riktigt god. Om mjölken blivit dålig hade jag slängt, men ett oöppnat paket håller längre än man tror
1995 åkte jag till norrland i 8veckor.. När jag kom hem hade jag 1liter oöppnad mjölk som hade 6 eller 7veckor efter bäst föredatum.. Jag öppna den, lukta=normalt, smaka=normalt och så jag drack den till min kvällsmacka utan att bli dålig.. När jag vakna dagen efter 9/10 timmar senare lukta den inte fräscht längre. :mrgreen: (lärdom, använd allt på en gång, då dagen efter är körd.) ;)

2004 blev jag allergisk mot laktos (inte intolerant så laktras fungerar) och sedan när laktosfria mjölken kom någon gång runt 2010 så började jag dricka den.
Laktosfri mjölk klarar sig lätt 2veckor efter bäst före datum, även öppnad förpackning. (min kyl håller 4grader upptill för att skapa en 0graders zon i botten för grönsaker)
Oöppnad förpackning har jag druckit 4veckor gammal och den har varit bra att dricka tills förpackningen är slut, flera dagar senare.

Så ur SHTF perspektiv så är laktosfri mjölk att föredra. :up:
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
FCR2
Inlägg: 768
Blev medlem: 07 maj 2019 13:39

Re: Vad har du provsmakat denna vecka?

Inlägg av FCR2 »

Rensade ur min del av kylen hos ex-särbon, laktosfritt smör med bäst före jan 2021, lite färg skillnad på utsidan, men ingen smak eller lukt skillnad. Smakade bra i en rababerpaj.
"Det kan gå bra"
Radioplan 3-3-3, 27Mhz
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1486
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: Vad har du provsmakat denna vecka?

Inlägg av entropi »

Gjorde lite lappskojs på potatis och en gammal picknickbog eller liknande. Det är en gammal rest från innan jag bara lagrade sånt jag äter till vardags, så datum 2017.

Grädde, mosad potatis, och konservköttet, blev riktigt gott :up:

https://www.koket.se/lappskojs-edward-bloms-recept
Survival
Honor
Liberty
PotHead
Inlägg: 19
Blev medlem: 02 dec 2022 15:04

Re: Vad har du provsmakat denna vecka?

Inlägg av PotHead »

Pölsa. Blev en smakexplossion i munnen då jag tänkte det var lappskojs. Men gott var det. Utemat är alltid godare
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10598
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Vad har du provsmakat denna vecka?

Inlägg av bastard »

stängde av en frys när jag kunde flytta över till den andra

råkade hitta en ett år gammal rökt skinka, i påläggsformat , färdigskivat, smakade och luktade som den skulle
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Skriv svar

Återgå till "Lagring"