Vad har du provsmakat denna vecka?

Hur man lagrar föda
Användarens profilbild
Skymning
Inlägg: 488
Blev medlem: 08 maj 2019 14:48

Re: Vad har du provsmakat denna vecka?

Inlägg av Skymning »

Mountain House frystorkade äppelpaj, gick ut 2020. Smakade okej, konsistensen var skum, men kan bero på att jag doserade fel mängd vatten eller inte lät det dra in vatten tillräckligt länge.

Min erfarenhet av frystorkad mat är att vissa rätter går bra bortom bäst före datum och annat smakar apskit 3 månader efter.
слава україні - на хуй путін!
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3010
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Vad har du provsmakat denna vecka?

Inlägg av maskros »

Personbästa!
Hittade i kylskåpet en burk lingonsylt BF2016, öppnad - jag vet inte när. Åt rikligt till dagens lunch av fryst hamburgerkött BF 2020 och potatis. Mår prima! :lol:
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Ursus

Re: Vad har du provsmakat denna vecka?

Inlägg av Ursus »

maskros skrev: 02 jun 2022 20:01 Personbästa!
Hittade i kylskåpet en burk lingonsylt BF2016, öppnad - jag vet inte när. Åt rikligt till dagens lunch av fryst hamburgerkött BF 2020 och potatis. Mår prima! :lol:
Vila i frid, maskros! ' :lol: Vi skall aldrig glömma dig!
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3010
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Vad har du provsmakat denna vecka?

Inlägg av maskros »

Då kände jag mig modigare när jag åt frysta räkor BF 2019 häromdagen. 8-)
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Preppad212121
Inlägg: 49
Blev medlem: 30 jun 2021 21:34

Re: Vad har du provsmakat denna vecka?

Inlägg av Preppad212121 »

Glömde två nyköpta Bregott framme igår kl. 15 till 7.30 idag.

Smör ska ju klara sig bra i rumstemperatur, men det är ju inte en ren smörprodukt.

Bör jag kasta för att inte riskera sjukdom vid eventuell tillväxt av någon patogen, eller kan det vara lugnt att äta?
bokmalen
Inlägg: 763
Blev medlem: 06 aug 2019 09:39

Re: Vad har du provsmakat denna vecka?

Inlägg av bokmalen »

Preppad212121 skrev: 09 aug 2022 11:49 Glömde två nyköpta Bregott framme igår kl. 15 till 7.30 idag.

Smör ska ju klara sig bra i rumstemperatur, men det är ju inte en ren smörprodukt.

Bör jag kasta för att inte riskera sjukdom vid eventuell tillväxt av någon patogen, eller kan det vara lugnt att äta?
Ingen fara om du inte doppat skumma/lortiga saker i dem.
Förutom vid värsta varmaste sommaren så har vi alltid bregottet stående framme, och har aldrig haft några problem.
Nu kan vi ju i och för sig bränna igenom en förpackning på en vecka så riktigt gammalt hinner det ju aldrig bli.
Men om du har haft en oöppnad förpackning framme ett tag så är det absolut ingen fara.
I intend to live forever, or die trying to
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3010
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Vad har du provsmakat denna vecka?

Inlägg av maskros »

Preppad212121 skrev: 09 aug 2022 11:49 Bör jag kasta för att inte riskera sjukdom vid eventuell tillväxt av någon patogen, eller kan det vara lugnt att äta?
Bregott består av smör, rapsolja, vatten, salt, A- och D-vitamin. Vet inte om vitaminerna kanske tappar lite men smöret säger du själv är ok, rapsolja har jag i flaskor i rumstemperatur i månader utan problem. Dessutom inget i det som kan bli farligt.

Förutom konserver är det få saker (om någon?) som är farlig om det från början är avsett som mat och sen luktar, smakar och ser ok ut.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
lupl

Re: Vad har du provsmakat denna vecka?

Inlägg av lupl »

En burk vita bönor bäst före 2016, smakade ok. Bevisligen överlevde jag. Kokade ordentligt.
lupl

Re: Vad har du provsmakat denna vecka?

Inlägg av lupl »

Slarvigt av mig… Men hittade en påse Bolognese Vegetarisk Blåband.. bäst före datum 2012-04-06.
Tittade … luktade.. smakade.. åt … får se om jag överlever…
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3010
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Vad har du provsmakat denna vecka?

Inlägg av maskros »

Basmatiris, bäst före 2012 (alltså 10 år efter BF) som lagrats i en vanlig 10 l-dunk från Biltema, Jula eller något sånt. Stått mörkt i 5-25 C (varierar under året).

Inga problem. En svag doft av "gammalt ris" men inget som på något sätt störde före tillagning och efter tillagning inte märkbart.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Skriv svar

Återgå till "Lagring"