Bra youtubelänkar

EN brun böna
Inlägg: 970
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: Bra youtubelänkar

Inlägg av EN brun böna »

Ultimat prepper-husvagn :lol: Går att fälla ihop och blir då inbrottssäker.
Spola fram 6 minuter för att se hur det fungerar
https://www.youtube.com/watch?v=WZBISjfCdCs
EN brun böna
Inlägg: 970
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: Bra youtubelänkar

Inlägg av EN brun böna »

En liten smart värmeväxlare som värmer luften med fyra stearinljus gjort av en ammocan
https://www.youtube.com/watch?v=6ZnayOUQN28
EN brun böna
Inlägg: 970
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: Bra youtubelänkar

Inlägg av EN brun böna »

En skotte som gör videor om survival, off-grid och marsel-art samt om hur 1700-talets herdar klarade av det skotska höglandet. Mycket om ätliga växter. Men även hur man garvar skinn i myrar och kärr.'
Off-grid delen handlar mycket om det ställe killen köpte 2020 och håller på att bygga upp, tex visar han en ups från ecoflow som verkar väldigt intressant.
Han samlar även på gamla vapen och talar om det.

https://www.youtube.com/c/FandabiDozi/playlists
Kråka
Inlägg: 70
Blev medlem: 15 maj 2019 09:51

Re: Bra youtubelänkar

Inlägg av Kråka »

Den här killen https://www.youtube.com/watch?v=RVdMHDaiaFs har en hel del intressanta synpunkter.
Intressant att höra om just säkerhetsbiten från någon som är utbildad i att antingen inta eller försvara terräng / byggnader.
Själv har jag en BOB då Stockholm inte lär vara bästa stället att stanna på.
Ursus

Re: Bra youtubelänkar

Inlägg av Ursus »

Ursus skrev: 19 feb 2022 20:59 Är det bara jag som inte får någon tillfredsställelse av nyare youtubekanaler inom ämnet prepping och överlevnad?

Allt har bara degenererat till klickbete och trams, alternativt plagiarism. Bygger fort av stockar och underjordiska bivacker. Koncepten blir mer och mer forcerade och ansträngda, bara för att få uppmärksamhet. Det känns som att en yngre generation har tagit över och satsar mer på FLASHIGA TITLAR OCH DRAMATISKA FÖRUTSÄTTNINGAR men ger väldigt lite innehåll. Alla är liksom kopior av varandra och kör cookiecutter-taktik på redan berömda profilers verk. De som till en början verkar lite mer unika söker ofta fram något obskyrt koncept i någon äldre överlevnadsbok och presenterar det som sitt eget. Jag som förmodligen äger varenda bok om som finns om dylika ämnen kan inte sällan pinpointa exakt vilken författare och exakt vilket verk som refereras :roll:

Det är som trist. Skulle vara roligt att se lite egna erfarenheter och excentriska uttryck komma fram, inte bara plagiat.
Jävligt deprimerande. Har gjort några försök att hitta nya kanaler att följa på sistone. Finns verkligen ingenting som tilltalar mig. Det börjar verkligen bli mättat av dravel och clickbait. Finns inget annat än bara fejk och trams.
WoodsmansLife
Inlägg: 131
Blev medlem: 13 apr 2021 08:57

Re: Bra youtubelänkar

Inlägg av WoodsmansLife »

Har nu kollat igenom denna video: https://www.youtube.com/watch?v=7yWa6OG36sc

Tycker det är en riktigt bra video med realistisk förankring i vilka färdigheter och kunskap som behövs för att överleva längre tid i den boreala delen av världen. Det är även en bra "lista" för att se vilka färdigheter man har/kan och vilka man behöver jobba mer på eller kanske inte ännu ens kan.

Bruce är inte en som försöker sälja dig en massa svammel utan han har en gedigen bakgrund och kunskap i ämnet!
WoodsmansLife
Inlägg: 131
Blev medlem: 13 apr 2021 08:57

Re: Bra youtubelänkar

Inlägg av WoodsmansLife »

Ursus skrev: 25 mar 2023 18:27
Ursus skrev: 19 feb 2022 20:59 Är det bara jag som inte får någon tillfredsställelse av nyare youtubekanaler inom ämnet prepping och överlevnad?

Allt har bara degenererat till klickbete och trams, alternativt plagiarism. Bygger fort av stockar och underjordiska bivacker. Koncepten blir mer och mer forcerade och ansträngda, bara för att få uppmärksamhet. Det känns som att en yngre generation har tagit över och satsar mer på FLASHIGA TITLAR OCH DRAMATISKA FÖRUTSÄTTNINGAR men ger väldigt lite innehåll. Alla är liksom kopior av varandra och kör cookiecutter-taktik på redan berömda profilers verk. De som till en början verkar lite mer unika söker ofta fram något obskyrt koncept i någon äldre överlevnadsbok och presenterar det som sitt eget. Jag som förmodligen äger varenda bok om som finns om dylika ämnen kan inte sällan pinpointa exakt vilken författare och exakt vilket verk som refereras :roll:

Det är som trist. Skulle vara roligt att se lite egna erfarenheter och excentriska uttryck komma fram, inte bara plagiat.
Jävligt deprimerande. Har gjort några försök att hitta nya kanaler att följa på sistone. Finns verkligen ingenting som tilltalar mig. Det börjar verkligen bli mättat av dravel och clickbait. Finns inget annat än bara fejk och trams.
Jag håller helt med... Kommer på mig själv att förgäves försöka hitta något som tillfredställer önskan om att lära sig mer och se något som är bra,relevant och inte bara svammel.
Ursus

Re: Bra youtubelänkar

Inlägg av Ursus »

6453ff5a82636147595714.jpg
6453ff5a82636147595714.jpg (55.84 KiB) Visad 519 gånger

Gjorde misstaget att söka efter "Bushcraft" idag på Youtube...

Tjaa. Vad ska man säga? Detta gör mig bara antipatisk och dyster. Vad har blivit av den hobby som man en gång älskade så? Influencers är verkligen omvända Kung Midas-ar. Allt de rör vid blir skit. Allt gott drunknar i ett hav av nonsens.
Skriv svar

Återgå till "Länkar till prepprelaterade saker"