Bra youtubelänkar

Användarens profilbild
Parabellum
Inlägg: 3218
Blev medlem: 23 apr 2019 21:16

Re: Bra youtubelänkar

Inlägg av Parabellum »

Dr. Arthur Bradley verksam ingenjör på NASA och författare som skriver prepper relevanta böcker.
Driver även en YT kanal där mycket av video materialet kretsar om EMP.

https://www.youtube.com/user/disasterprepper/videos
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Användarens profilbild
vantohal
Inlägg: 232
Blev medlem: 19 jan 2020 20:30

Re: Bra youtubelänkar

Inlägg av vantohal »

Ursus skrev: 14 feb 2022 17:52 Utesändaren

https://www.youtube.com/channel/UCLoNQl ... HBgAHHFzxw

För mig som total n00b på radio är denna kanal guld. Trevliga videor med mycket information kring amatörradio. Kanalens ägare känns mer än bara lite preppig, så kanske att han rent av finns här? ;)
Han gjorde ju en gång i tiden några överlevnadsvideos där han sover i skogen osv. Han har diskuterats en del på olika radioforum, folk är sura på honom för han delar ut information om saker man rent legalt kanske inte borde göra. Men det är mycket speciella människor som håller på med radio idag samt finns det inte jättemycket annat att diskutera. Jag gillar hans videos.

Apropå radio och en annan tråd här på forumet

https://youtu.be/3rx7VjhfoFU

Här går man igenom hur man kan bygga en farrady-bur för sin radio.
Ursus

Re: Bra youtubelänkar

Inlägg av Ursus »

vantohal skrev: 15 feb 2022 10:28 Han gjorde ju en gång i tiden några överlevnadsvideos där han sover i skogen osv. Han har diskuterats en del på olika radioforum, folk är sura på honom för han delar ut information om saker man rent legalt kanske inte borde göra. Men det är mycket speciella människor som håller på med radio idag samt finns det inte jättemycket annat att diskutera. Jag gillar hans videos.
Justja, nu känner jag igen honom, Michel Blomgren :D :up: Några av de första överlevnadsvideos som jag såg på tuben. Nostalgi!
Ursus

Re: Bra youtubelänkar

Inlägg av Ursus »

Är det bara jag som inte får någon tillfredsställelse av nyare youtubekanaler inom ämnet prepping och överlevnad?

Allt har bara degenererat till klickbete och trams, alternativt plagiarism. Bygger fort av stockar och underjordiska bivacker. Koncepten blir mer och mer forcerade och ansträngda, bara för att få uppmärksamhet. Det känns som att en yngre generation har tagit över och satsar mer på FLASHIGA TITLAR OCH DRAMATISKA FÖRUTSÄTTNINGAR men ger väldigt lite innehåll. Alla är liksom kopior av varandra och kör cookiecutter-taktik på redan berömda profilers verk. De som till en början verkar lite mer unika söker ofta fram något obskyrt koncept i någon äldre överlevnadsbok och presenterar det som sitt eget. Jag som förmodligen äger varenda bok om som finns om dylika ämnen kan inte sällan pinpointa exakt vilken författare och exakt vilket verk som refereras :roll:

Det är som trist. Skulle vara roligt att se lite egna erfarenheter och excentriska uttryck komma fram, inte bara plagiat.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10523
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Bra youtubelänkar

Inlägg av bastard »

problemet är att erfarenhet tar tid och ofta en hel del hårt arbete innan man har det

jag kan några få saker hyggligt, några har jag skolad utbildning på och sedan jobbat med det
en del är självlärt under många år
och jag tror inte jag skulle komma på mer än några få rader där jag har gjort något som ingen annan har gjort

i min värld är det tvärt om att gå ner till minsta logiska nivå för en viss sak som gör att man kan en viss sak
att kunna nå det enklaste effektivaste sättet för en viss specifik sak

det är ungefär motsatsen till dom som vräker ut sig på youtube med andras erfarenheter och göra det till sitt eget fast dom inget kan

många gånger är det det lilla som behöver visas, och jag uppsakkatr det mer, mycket mer än 2 timmars tjafs
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1065
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: Bra youtubelänkar

Inlägg av rödluvan »

Kollade igenom några av Ursus videor igår, personligen tyckte jag att de var riktigt bra.
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
Ursus

Re: Bra youtubelänkar

Inlägg av Ursus »

rödluvan skrev: 20 feb 2022 09:42 Kollade igenom några av Ursus videor igår, personligen tyckte jag att de var riktigt bra.
Man tackar, man tackar! :D

Men måste erkänna att jag ibland känner mig generad och besvärad när jag laddar upp nytt innehåll. Eller för självmedveten. Det känns som att man söker uppmärksamhet, även fast det inte är min avsikt. Vill bara ha ett kreativt utlopp, och det som kommer ut kommer ut.
Ursus

Re: Bra youtubelänkar

Inlägg av Ursus »

Härmed stryker jag min rekommendation av Survival Russia.

Mannen är en apologetist som går Putins ärenden. Kommer inte att se på dennes videor längre.
Användarens profilbild
Bolfink
Inlägg: 47
Blev medlem: 22 feb 2021 14:55

Re: Bra youtubelänkar

Inlägg av Bolfink »

Gillar CoalCracker Bushcraft:
https://www.youtube.com/c/coalcrackerbushcraft
Han förklarar enkelt och handfast.
The shit will hits the fan, it´s just a question about when and how.

Bättre att måla fan på väggen och sedan tvätta bort det,
än att stoppa huvudet i busken och undra varför man blir sparkad i röven.
Användarens profilbild
Vattendrag
Inlägg: 253
Blev medlem: 10 jul 2020 15:22
Ort: odox

Re: Bra youtubelänkar

Inlägg av Vattendrag »

WM DIY, en kille som gör mycket med enkla verktyg, bland annat pilvapen av olika sorter. Som kolsyredriven pilpistol...

https://www.youtube.com/user/weaponizer4444/videos
Skriv svar

Återgå till "Länkar till prepprelaterade saker"