Travelpack - BOB - EVAClåda

Alla typer av säckar och väskor är välkomna här.
Användarens profilbild
deadrabbit
Inlägg: 921
Blev medlem: 28 apr 2019 09:39

Travelpack - BOB - EVAClåda

Inlägg av deadrabbit »

Hej
Vill inte framstå som otydlig här nu men vill kolla av om man redan har en färdigbyggd låda, ryggsäck, cylinder cache eller annat vad finns i den?

Scenariot är som lyder du är förberedd, färdigpackat är det sedan länge, du är hemma men det är skäl för att utrymma pga kraftig brand eget boende eller annans, ammoniaklarm, trafikolycka, bombhot eller annat.

Du vet inte om du kan sova hemma samma dygn eller återkomma på samma ort på en okänd tid. Bil båt cykel du får åka i vad du vill men vad innehåller det du tar med dig och hur mycket. Du kanske åker till BOL, blir inslussad till akut boende, hamnar på akuten eller hos en släkting.

Är det en variant av klädombyte och mat? Innehåller den hygienartiklar och sovsaker?
3-3-3 Radio Plan
Användarens profilbild
Kardinal
Inlägg: 611
Blev medlem: 20 jun 2019 20:08

Re: Travelpack - BOB - EVAClåda

Inlägg av Kardinal »

Om man ska teorisera kring vilka händelser som kan innebära att man måste lämna hemmet hals över huvud mitt i natten, utan någon förvarning, rör det sig nog om lokala händelser. Sannolikt en brand eller industriell olycka i närheten. För det scenariot tror jag att man bör prioritera ungefär samma saker som man har med sig på en utlandssemester. Man kommer antagligen bo i en alternativ bostad eller på hotell. Man behöver antagligen kontanter, betalkort och klädombyten. Antagligen kommer man jobba som vanligt så jobbväskan är bra att ha med sig.

De mer eller mindre sannolika händelser vilka innebär att man måste fly till skogs och skriva Wolverines! har jag svårt att föreställa mig. Om det mot förmodan inträffar har man sannolikt tillräckligt med tid för att planera sin flykt.
Slava Ukraini!
Användarens profilbild
deadrabbit
Inlägg: 921
Blev medlem: 28 apr 2019 09:39

Re: Travelpack - BOB - EVAClåda

Inlägg av deadrabbit »

Jag är också inne på någon typ av lokal händelse med en mindre jobb/familj väska till det tillfälliga boendet om allt går väl.
3-3-3 Radio Plan
Ursus

Re: Travelpack - BOB - EVAClåda

Inlägg av Ursus »

Jag försöker (med begränsad framgång) att hålla min BOB mångsidig. Typ kan funka att sova över hos släkting, men även utomhus i januarikylan vid krigsutbrott. Med begränsad framgång, som sagt. Den vill alltid driva mot att bli mer fältmässig, typ avsmalnat vandringskit. Att slagga hos en polare utifrån den väskan? Absolut, men sovsäckar för minus fyrtio är väldigt overkill för en soffa, och det är svårt att göra dem svalare. Exempelvis.

Dock har jag en lite mindre persedelpåse med smågrejer som jag alltid har när jag färdas med bil, samt kan jag återuppbygga civilisationen från min baklucka. Filtar, bensinkök, spritkök, reservkläder, rubbet. Får jag bara har med mig min bil plus min lilla väska vid lokal händelse och övernattning med mera på annan ort är jag täckt av den utrustning jag har i dessa. Föda och vatten är ett återkommande problem, men ska lägga ihop något knyte i persedelpåsen. Bättre än att förvara ute i bilen på heltid.
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Travelpack - BOB - EVAClåda

Inlägg av Charlie** »

Eftersom jag har en livsstil med mycket jakt, fiske, friluftsliv och mysigt liv i min BOL, i kombination med att jag är lite bekväm av mig, så blir bilen aldrig riktigt urplockad. Det finns all i bilen. Jag menar ALLT och det ligger i en salig röra.
Tältsäng, liggunderlag, sovsäck, tält.
Bensinkök, spritkök gasolkök.
Fotogenvärmare, fotogenlampa, stormlykta för bensin och för fotogen.
Vattendunk, bensindunk, fotogendunk, gasoltub, ryggsäckar -2 st!?
Mat, kläder, kängor ammunition, tandborste ...osv ...osv
Jag blir riktigt trött på mig själv ibland för detta men i en diskussionstråd som denna så ser jag ljuset. Vid någon form av SHTF-situation, så behöver jag bara gå ut och sätta mig i bilen.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Användarens profilbild
Daltorpet
Inlägg: 813
Blev medlem: 06 maj 2019 01:40

Re: Travelpack - BOB - EVAClåda

Inlägg av Daltorpet »

Jag är lite inne på det Charlie skriver med att ha ett halvt hem i bilen. Pickupen har jag inrett med madrass där Jag brukar sova när jag jagar. Det finns också diverse utrustning som tält, spritkök, ombyten och en nödlåda (biltemas större plastlåda) innehållandes det mesta för att klara sig om det skulle hända något.

Skulle jag ha tid på mig så skulle jag också koppla på husvagnen som också innehåller rejält med prylar.

Nu måste det till något riktigt rejält för att jag skulle lämna gården bara så där. Har ju en hel del djur som jag ogärna skulle lämna ensamma även om torpet brann ner.

Men om vi leker med tanken att det inträffar när jag är på besök hos någon utan tillgång till bilarna och jag ska klara mig ett dygn så hade jag nog haft med en klassisk övernattningsväska med ombyte, hygienartiklar, vattenflaska och något ätbart. Utöver det lite kontanter, bankkort, mobil och körkort.
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
Ursus

Re: Travelpack - BOB - EVAClåda

Inlägg av Ursus »

Charlie** skrev: 29 okt 2020 01:52 Jag blir riktigt trött på mig själv ibland för detta men i en diskussionstråd som denna så ser jag ljuset.
Känner så inför hela forumet, ibland undrar jag om man är redo för dårhuset med sina prepps, men sen kommer man hit och inser att jag inte är ensam om mina tankar :)
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10330
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Travelpack - BOB - EVAClåda

Inlägg av bastard »

jag har det inte fullt ut, ska ordna en tunna med lite mer normala saker, kläder och liknande att ha i bilen, en del annat ligger där så jag kan behöva plocka ihop lite för att åka bort en sväng, men det går relativt fort
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Skriv svar

Återgå till "Ryggsäcken (BOB)"