Gamla ägg?

Hur man lagrar föda

Hur gammalt är det äldsta ägg du tillagat och ätit från rått och känt dig ok efteråt?

2 veckor
2
22%
1 månad
1
11%
2 månader
4
44%
3 månader
1
11%
6 månader
1
11%
1 år
0
Inga röster
2 år
0
Inga röster
mer än 2 år
0
Inga röster
Tråkig fråga, och det vill jag påpeka.
0
Inga röster
 
Antal röster: 9

Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3010
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Gamla ägg?

Inlägg av maskros »

I tråden om provsmakat stack jag ut hakan lite och menade att ett par månader gamla ägg är ok om de varit i kylen, min erfarenhet är att det oftast är sant.

Men om man vill spara ägg ännu längre? Har för mig att jag sett/hört något om att smörja in äggen i olja och lägga dem i aska eller nåt sånt. Är det någon sanning i det kan jag tänka mig att smörja in ägg med olja och ställa dem i kylen. Kommer de att klara ett halvår då? Råa alltså.

Kan man göra något annat för att de ska gå att spara länge, i kylen eller kanske rent av utan kylskåp?

Sen en liten utmaning i omröstningen. :P Mitt äldsta var 2,7 månader så jag sätter 2 månader, 3 vore lite skrytigt.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2514
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Gamla ägg?

Inlägg av xsive »

Förutsätter att du med ålder menar hur länge EFTER bäst före datum
Kan faktiskt inte påminna mig att jag någonsin drabbats av ett ägg som blivit dåligt. Bara ca en månad efter bäst före
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3010
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Gamla ägg?

Inlägg av maskros »

Efter bäst före.
Förstås, missade det, tack för påminnelsen. Kan inte ändra frågan.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Gamla ägg?

Inlägg av Charlie** »

Ägg skall "motioneras" för att förlänga hållbarheten. Det innebär att man vänder äggen med jämna mellanrum. I kylskåp, håller sig äggen mer än 3 månader om man motionerar dem.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
EN brun böna
Inlägg: 974
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: Gamla ägg?

Inlägg av EN brun böna »

I livsmedelsverkets broschyr om småskalig försäljning av ägg står det att man inte får sälja ägg som är äldre än 21 dagar vilket betyder att det ägget du trodde var helt färskt kan vara 3 veckor gammalt redan när det köps.

På fartyg som måste lagra mat för långa resor lindar man äggen med tidningspapper och lägger tillbaka i äggkartongen som sedan vänds minst en gång i veckan, de äggen håller i 6 månader utan annan behandling.

Oljan på äggen kan härska och ägg är känsliga och tar åt sig smak väldigt lätt, så ägg med smak av härsket fett?
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3010
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Gamla ägg?

Inlägg av maskros »

Jag googlade lite och hittade följande två intressanta grejer.
Test av olika metoder att lagra ägg länge https://www.fstvs.se/matdryck/hallbarhet-agg/
Natriumsilikat, "vattenglas" https://sv.wikipedia.org/wiki/Natriumsilikat.

Var får man tag i Natriumsilikat nuförtiden?

En hyfsad metod var enligt testet "Nedsänkta i vatten med kalk och salt", då undrar jag hur mycket salt och om det ska vara kalk eller osläckt kalk?
Annars verkar ju lufttät burk i kylskåp vara vinnare så länge vi har såna. Kanske skulle testa lufttät burk i jordkällare eller vatten med kalk och salt i jordkällare... Om lufttätt är bra borde man väl kunna vakumpacka ägg, om man kör med den försiktiga inställningen på vakumpackaren?
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
EN brun böna
Inlägg: 974
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: Gamla ägg?

Inlägg av EN brun böna »

Ägg som legat i vattenglas går inte att löskoka. Om man nu vill det. Har man otur blir vattenglaset till en enhetlig hård klump med ägg i som är mycket svårforcerad, står mycket om det i tidningar från ww2, husfruar som inte kommer åt äggen.
Vattenglas säljs ännu på många färghandlar då det används av målare
Användarens profilbild
reboot
Inlägg: 1282
Blev medlem: 08 maj 2019 00:08

Re: Gamla ägg?

Inlägg av reboot »

Förra vintern kom vi hem efter en 2,5 månaders resa och hittadenågra ägg kvar i kylen. Stekte dom och käkade utan problem.
Luktade givetvis misstänktsamt på dom innan tillagningen. Enda anmärkningen var att gulorna sprack lätt när man knäckte dom i pannan.
Dom hade legat ett tag i kylen innan resan, så dom var säkert 3 månader, men jag sätter upp 2 månader på mig.

Vända äggen verkar vara ett bra tips, då vi har det från 2 källor nu......
”There is always more than one cockroach in the kitchen” - David Rosenberg

“The best way to predict your future is to create it.” - Dan Miller.
Användarens profilbild
reboot
Inlägg: 1282
Blev medlem: 08 maj 2019 00:08

Re: Gamla ägg?

Inlägg av reboot »

Om ägg i Hagdahls KOK-KONSTEN anno 1891
Bilagor
D9318212-65F7-4B5F-B42F-0E289B589D9E.jpeg
D9318212-65F7-4B5F-B42F-0E289B589D9E.jpeg (57.79 KiB) Visad 2380 gånger
”There is always more than one cockroach in the kitchen” - David Rosenberg

“The best way to predict your future is to create it.” - Dan Miller.
Sterb
Inlägg: 227
Blev medlem: 28 apr 2019 18:52

Re: Gamla ägg?

Inlägg av Sterb »

Någon som har koll på hur länge hårdkokt ägg (skalet kvar) "klarar sig" innan det blir dåligt?
Skriv svar

Återgå till "Lagring"