Tjärved- fritt förfogande eller ekologisk hörnsten?

Här pratar vi om hur vi får igång våran brasa och hur den hålls igång. Alltså hur man planerar för den i olika scenarios och vilken typ av brasa man använder i olika situationer, etc.
Strångsjö
Inlägg: 519
Blev medlem: 02 mar 2020 23:09
Ort: Söder om Svealand

Re: Tjärved- fritt förfogande eller ekologisk hörnsten?

Inlägg av Strångsjö »

Ursus har otrevlig ton, vill klaga på det. Jag uppmanar ursus att bjuda mer på sig själv,
sluta upp med översitteri.
Rafe
Inlägg: 39
Blev medlem: 04 jun 2019 00:27

Re: Tjärved- fritt förfogande eller ekologisk hörnsten?

Inlägg av Rafe »

När jag skördat lite tjärstubbar & annat på egen mark har jag märkt samma sak, det är mer sterilt och mindre liv kring tjärveden.
Dött trä finns det nog av ändå.
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1065
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: Tjärved- fritt förfogande eller ekologisk hörnsten?

Inlägg av rödluvan »

Jag brukar spara de som står i skogen, men använda sådant som redan är uppbrutet, tex i diken och annat (på egen mark) de som står upp kan man ju återbruka rätt länge till tändved om man späntar loss små bitar, så gjorde man ju förr.

Kan ju tänka mig att det går att sälja uppspäntad tjärved, om man tänkt sälja kan man nog höra med entreprenadföretag och privatpersoner som anlägger eller renoverar timmervägar ute i skogen, grustag och andra och be att få ta till vara uppgrävda stubbar.

Ingen aning om de fyller någon esentiell biologisk funktion eller ej, men jag brukar spara halvmurket trä då det blir till substrat för nyttiga svampar (som tex fnösketicka, eldticka, korkticka, etc ) man kan använda sedan om man vårdar det. Dessutom utgör de ofta ämnen där fåglar och andra djur kan bygga bo, jag tror att alla fåglar fyller en nyttig och viktig funktion i naturen, men vi människor ser det inte alltid fören de är borta och saker börjar gå kapitalfel i odlingar och annat när fåglarna inte längre finns där.
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
Skriv svar

Återgå till "Brasan (Lägerelden)"