Jämrans Onödigt tråd...

Allmänt prat som inte har en koppling till någon befintlig kategori.
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1049
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: Jämrans Onödigt tråd...

Inlägg av rödluvan »

Jag har ofta funderat kring statistiken om generell intelligens hos olika folkgrupper över hela jorden.
Drygt 4-5% differens är egentligen mest intressant här då detta mest troligen ger en indikation över utbildning och träning i den typen av uppgifter som figurerar i testen, kort sagt ett mått på standarden för högskoleutbildning, typ av jobb, mm utslaget över landets/områdets befolkning. Höga siffror är också en indikation på områden dit högutbildade personer koncentreras.

(Vad gäller stora differenser i andra delar av världen jämfört med norra halvklotet så vet man väl inte exakt vad det beror på, men en teori många forskare är inne på är att testerna huvudsakligen är designade för personer norr om ekvatorn och att man under människans utveckling kanske har varit betjänt av andra typer av egenskaper i andra delar av världen, detta verkar i allafall i mitt tycke vara en rimlig förklaring. Om vi tar tex Nya Guinea så vittnar ju bland andra Sten Bergmans skildringar om ett avancerat samhälle med högt utvecklad jordbruksteknologi, ganska avancerade byggnader i flera plan, högt utvecklade odlingsmetoder med konstbevattning och dränerings system, mm samt även en högt utvecklad infrastruktur man tidigare inte känt till i västvärlden, även om man inte bar kläder i vår traditionella mening vid denna tid så hade man ju i stället avancerade ornamentala dräkter som krävde mycket arbete och kunskap att tillverka. Däremot påpekade Bergman att det ofta ledde till fördärv, missbruk av alkohol och droger, mm när ursprungsbefolkningen intvingades i ett konstgjort västerländskt mönstersystem. Han menade på att om vi bara låtit bli att interferera med dem mer än nödvändigt (såsom modern sjukvård till behövande, han deltog själv i kampen mot de tropiska sjukdomar som ibland härjade i byarna) och försöka forma om alla andra kulturer efter vårt mönster så hade man inte haft dessa problem i samhället).
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1049
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: Jämrans Onödigt tråd...

Inlägg av rödluvan »

Så, vad vill jag då säga med detta, jo, detta är som sagt statitstik och jag delar den gode Mark Twains uppfattning om statistik generellt, men om vi nu applicerar detta på vår världskarta enligt länken som var uppe i en annan tråd, och vi räknar bort naturfolk från statistiken då detta som jag försökte att säga här är svårt att mäta korrekt på papperet med nuvarande system och den statistik som finns icke härstamma från samma systematik som vi idag applicerar när vi baserar statistik på mätningar från högskolor och liknande på norra halvan av jordklotet, så får vi alltså fram en karta över generell utbildningsnivå, med detta kan vi således också se ett mönster av ökat välstånd och låg kriminalitet/hög trygghet. Vi kan här också se vilka områden i världen som troligen är på frammarsh (tex stora delar av nordöstra Asien), vilka som går kräftgång (här ser det dåligt ut för stora delar av Europa idag) samt de som ligger kvar men fortfarande lyckats med att upprätthålla goda siffror (som tex Japan).

Detta är ju således en ganska hyfsad indikation på framtidens utveckling när det gäller fördelning av centrum för världsekonomi och liknande saker.
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2770
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Jämrans Onödigt tråd...

Inlägg av Marie »

hmmmm...... :hm:
Vädret verkar vara avigt i år... November/december skiftet och det varit över en vecka konstant minusgrader här i linköping och enligt smhi ska det vara det en vecka till... Oktober var oxå aningens svalare än förra året..... hmmm.. :hm: ska det bli vinter i år kanske, så jag måste lägga på vinterdäcken... skumt.. det har inte varit minusgrader i en vecka i sträck förutom jan/feb månaderna tidigare år.
Kan detta vara tecken på att flyget minskat.... eller kan det vara tecken på den kommande mini-istiden de bubblat om som ska komma runt 2025-2030 :hm:
Fan jag som trodde jag skulle slippa skifta däck i år oxå. :lol: :lol: :lol:
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2770
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Jämrans Onödigt tråd...

Inlägg av Marie »

Jag var visst inte så galet ute... idag skriver de på svt-textTV om att det är ovanligt kallt i år.
aja.. värmen kommer nog igen, så jag slipper knäcka ryggen på att skifta däck. :D
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1049
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: Jämrans Onödigt tråd...

Inlägg av rödluvan »

Kylan har inte kommit igång här ännu, Januari/Februari är ju de som visar om prognoserna stämmer eller inte.
Problemet är att folk tenderar att se saker och ting som normaltillstånd om någonting har pågått några decennium, de sista 30 åren har vi ju tex har väldigt milda vintrar bitvis men också ovanligt tidig snö vissa år.
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2770
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Jämrans Onödigt tråd...

Inlägg av Marie »

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Vissa ungdomar drömmer om bakhjulsdriven bil när de åker 850 sedan. :mrgreen:
Alldeles nyss kom det en 850sedan och gasade på våran hala bostadsgata.. Personen pumpgasade så mycket som bara gick ur motorn o spann som att de ville sladda.. Men inget hände ju såklart, då det är framhjulsdrift.... Har de inte hört talas om att vänsterbromsa eller använda handbromsen. :notme: :lol:
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2770
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Jämrans Onödigt tråd...

Inlägg av Marie »

Hoppsan, det var jag som var sist o skrev i denna tråden. 8-)

Jag hade lite tråkigt inatt så jag kom på att göra ett litet chiffer som ni kan fundera på ett tag för att gnugga de små gå med. ;)
En första ledtråd.. nyckeln finns sedan länge här inne och är kopplad till mig.

pst3kxuuviå900s58mk
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2770
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Jämrans Onödigt tråd...

Inlägg av Marie »

Som vanligt så missade jag editen med några minuter... 15minuter är för lite.

Nu har jag stört mig så attans dant på tangentbordsmissen så jag gör ett inlägg typ 45 min senare med en rättelse

Det ska stå:
för att gnugga de små grå med.
Men jag missade med att trycka tillräckligt hårt på R så det blev
för att gnugga de små gå med.
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1049
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: Jämrans Onödigt tråd...

Inlägg av rödluvan »

En sak som irriterar mig ordentligt idag är att folk verkar koppla bort förmågan att använda vanligt sunt förnuft, inte bara på nätet utan annars också när man umgås med folk vad det verkar.

Om man säger någonting så skall "idoterna" (oavsett om det är "morsan" vid någon frågesport, en vanlig dag på jobbet, eller någon polare på nätet, det verkar inte ha någon betydelse) ständigt anmärka på detaljer om en massa skit som verkligen retar upp folk i ställetför att tänka efter om vad som rimligen borde fungera i situationen. De flesta må väl ha åtminstone relativt normal intelligens och analysförmåga av en rådande situation man behöver knappast vara någon gudomlig övermänniska för att kunna göra det.
Det är kanske en enkel undanflykt för att dölja den egna oförmågan, men man behöver för den skull inte vara oförskämd mot andra eller hålla på att avbryta andra människor mitt i en konversation.

Visst, jag ifrågasatte farfar ibland och jag ifrågasätter ofta farsan... :) Men man behöver inte göra det i den tonen som retar upp varandra, det räcker med att göra ett konstruktivt inpass när personen har fått en chans att tala till punkt.
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2506
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Jämrans Onödigt tråd...

Inlägg av xsive »

Nej det är absolut ingen tävling och jag uppskattar vart enda inlägg du gjort Ursus men shit nu är du ikapp

Ursus.jpg
Ursus.jpg (123.47 KiB) Visad 234 gånger
I started out with nothing, and still have most of it left
Skriv svar

Återgå till "Ljugarbänken"