Tips på Filmer och tv-serier med lite SHTF faktor.

Här kan det skrivas om tex: litteratur, filmer, sällskapsspel
Ursus

Re: Tips på Filmer och tv-serier med lite SHTF faktor.

Inlägg av Ursus »

Märkligt att inte Escape from New York har nämnts här!

Dystopi så det sjunger om det, och älskar ju John Carpenters cinematografi. Flykten från kloakfolket med pulserande synthsoundtrack i bakgrunden är fortfarande en av mina absoluta favoritscener.

Skall kollas ikväll ;)
Obstinat
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 maj 2019 18:19

Re: Tips på Filmer och tv-serier med lite SHTF faktor.

Inlägg av Obstinat »

Ursus skrev: 12 okt 2022 20:11 Märkligt att inte Escape from New York har nämnts här!

Dystopi så det sjunger om det, och älskar ju John Carpenters cinematografi. Flykten från kloakfolket med pulserande synthsoundtrack i bakgrunden är fortfarande en av mina absoluta favoritscener.

Skall kollas ikväll ;)
Helt klart en klassiker! En av mina första filmer i detta tema var The Warriors en film som det skrevs mkt om i media när det begav sig 1979-1980.... Lyckades komma in på bio o se den trots 14 år gammal o otvättad bakom öronen....
A Clockwork Orange är ju en annan dysotopisk rulle om den inte redan är nämnd?
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2855
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Tips på Filmer och tv-serier med lite SHTF faktor.

Inlägg av Marie »

Ursus skrev: 12 okt 2022 20:11 Märkligt att inte Escape from New York har nämnts här!

Dystopi så det sjunger om det, och älskar ju John Carpenters cinematografi. Flykten från kloakfolket med pulserande synthsoundtrack i bakgrunden är fortfarande en av mina absoluta favoritscener.

Skall kollas ikväll ;)
Du har ju även den andra av dem Escape from L.A.
en annan bra är ju Flykten från Absolom https://www.imdb.com/title/tt0110678/
Men jag vet inte om det är så mycket SHTF faktor i dessa tre, det är bara bra fängelse system med självsanering. :mrgreen: :lol:
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2528
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Tips på Filmer och tv-serier med lite SHTF faktor.

Inlägg av xsive »

The Day of the Triffids såklart. Växte man upp med och tyckte var häsftigt 1981

https://www.imdb.com/title/tt0081850/
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2855
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Tips på Filmer och tv-serier med lite SHTF faktor.

Inlägg av Marie »

xsive skrev: 13 okt 2022 13:23 The Day of the Triffids såklart. Växte man upp med och tyckte var häsftigt 1981

https://www.imdb.com/title/tt0081850/
De där plantorna påminner lite om ett avsnitt i Stargate SG-1 där de växer upp och är enbart en planta.
Lika så i TV-serien Hotet från underjorden så har de en planta som växer upp och är hotfull. :D
Det står att det är en skräck, men det tror jag inte det är, mer sci-fi-thriller kanske... men jag ska kika på den om jag hittar den, så tack för tipset :up:
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2528
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Tips på Filmer och tv-serier med lite SHTF faktor.

Inlägg av xsive »

Marie skrev: 13 okt 2022 16:08
xsive skrev: 13 okt 2022 13:23 The Day of the Triffids såklart. Växte man upp med och tyckte var häsftigt 1981

https://www.imdb.com/title/tt0081850/
De där plantorna påminner lite om ett avsnitt i Stargate SG-1 där de växer upp och är enbart en planta.
Lika så i TV-serien Hotet från underjorden så har de en planta som växer upp och är hotfull. :D
Det står att det är en skräck, men det tror jag inte det är, mer sci-fi-thriller kanske... men jag ska kika på den om jag hittar den, så tack för tipset :up:
Du skall inte ha för stora förväntningar.
När den kom på TV 1981 var det en stor sak men med dagens mått lite skrattretande.
Se det i kontexten att vi bara hade SVT1 och SVT2 och alla serier följdes med intresse.

Kom först som film 1962 och även som en B-rulle från 2009 men för min generation var TV-serien grejen
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2855
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Tips på Filmer och tv-serier med lite SHTF faktor.

Inlägg av Marie »

xsive skrev: 13 okt 2022 16:26 Du skall inte ha för stora förväntningar.
När den kom på TV 1981 var det en stor sak men med dagens mått lite skrattretande.
Se det i kontexten att vi bara hade SVT1 och SVT2 och alla serier följdes med intresse.

Kom först som film 1962 och även som en B-rulle från 2009 men för min generation var TV-serien grejen
Jag ser dem för vad de är. ;)
Jag har filmer o serier från mitten av 50tal som är svartvita, så jag är van.. de gamla filmerna o filmtekniker har sin egna charm. 8-)
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10725
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Tips på Filmer och tv-serier med lite SHTF faktor.

Inlägg av bastard »

kollade på filmen artic, finns på svt play
två skådisar, fast i stort sett en, ingen action, ingenting, i praktiken svartvit
helt klart i forumets inriktning

helt ok
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Ursus

Re: Tips på Filmer och tv-serier med lite SHTF faktor.

Inlägg av Ursus »

bastard skrev: 15 apr 2023 20:24 kollade på filmen artic, finns på svt play
två skådisar, fast i stort sett en, ingen action, ingenting, i praktiken svartvit
helt klart i forumets inriktning

helt ok
Med Mads Mikkelsen? :) Den tyckte jag var bra! Lite skumma grejer rent överlevnadstekniskt som jag tyckte verkade skeva, men visar Mads styrka som skådespelare :rambo:
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10725
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Tips på Filmer och tv-serier med lite SHTF faktor.

Inlägg av bastard »

japp,han, och jag håller med om att det fanns en del brister, men jag gillade den ändå, har man kollat på någon för mycket av amerikanske superhjälyte filmer så var denna helt klart, skönt befriad från overkligheter
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Skriv svar

Återgå till "Prepper relaterat tidsfördriv"