Tänker just du vaccinera dig?

Tänker du vaccinera dig mot Covid19?

Ja, omedelbart
28
46%
Ja, men senare
13
21%
Kanske/Vet ej
4
7%
Nej
16
26%
 
Antal röster: 61

Användarens profilbild
FCR2
Inlägg: 763
Blev medlem: 07 maj 2019 13:39

Re: Tänker just du vaccinera dig?

Inlägg av FCR2 »

Tredje bokad 27 januari, fanns förvånande mycket lediga tider. Tryckte i mig en spruta mot säsongsinfluensa också för att slippa den skiten.
"Det kan gå bra"
Radioplan 3-3-3, 27Mhz
Ursus

Re: Tänker just du vaccinera dig?

Inlägg av Ursus »

Märkligt hur jag alltid lyckas ligga efter med vaccineringen. Tog min andra i september, måste ännu vänta ett antal långa och plågsamma veckor innan jag får ta igen. I.o.f.s. har jag också haft Covid, så borde vara relativt safe, men irriterande ändå.
bokmalen
Inlägg: 760
Blev medlem: 06 aug 2019 09:39

Re: Tänker just du vaccinera dig?

Inlägg av bokmalen »

Ursus skrev: 22 dec 2021 19:08 Märkligt hur jag alltid lyckas ligga efter med vaccineringen. Tog min andra i september, måste ännu vänta ett antal långa och plågsamma veckor innan jag får ta igen.
Du ligger säkert som de flesta andra i din (vår?) åldersgrupp...
Jag fick min andra september också.

Det var ju mycket skitprat om vaccinovilja, medan det i själva verket var tillgången på vaccin och tider som var problemet. Svårare att få tag på en tid än en biljett till en rockkoncert.
I intend to live forever, or die trying to
Användarens profilbild
Parabellum
Inlägg: 3170
Blev medlem: 23 apr 2019 21:16

Re: Tänker just du vaccinera dig?

Inlägg av Parabellum »

Artikel om hur vaccin kan leda till ökad sårbarhet för den vaccinerade.
Studien som leder till det påstådda finns som länk i artikeln.

https://www.friatider.se/vaccinering-ga ... k-covid-19

Studien: https://www.medrxiv.org/content/10.1101 ... 2.full.pdf

Säkert en del som önskar börja böla om att det är Fria Tider som skriver om detta, men det tar nog tid innan stads propaganda maskineriet belyser frågan från den sidan.
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2771
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Tänker just du vaccinera dig?

Inlägg av Marie »

Parabellum skrev: 23 dec 2021 18:44 Artikel om hur vaccin kan leda till ökad sårbarhet för den vaccinerade.
Studien som leder till det påstådda finns som länk i artikeln.

https://www.friatider.se/vaccinering-ga ... k-covid-19

Studien: https://www.medrxiv.org/content/10.1101 ... 2.full.pdf

Säkert en del som önskar börja böla om att det är Fria Tider som skriver om detta, men det tar nog tid innan stads propaganda maskineriet belyser frågan från den sidan.
Jag skrev för en vecka sedan i en annan covidtråd att det är över 4000 personer om dagen som blir smittade och sista dygnet är det 5076st(källa svt text tv)
Så på bara en vecka har vi runt 30tusen smittade.. och då typ 80% av befolkningen är fullvaccinerade så borde flockimmunitet uppnåtts.. och jag har svårt att tänka mig att dessa 30tusen på 7dagar enbart skulle vara från de ca 20% som inte är vaccinerade.
RnA är osäkert då de inte vet hur det påverkar kroppen ordentligt.. de har bara 18månader med fakta i ryggen (källa en som jobbar med det som jag är ytligt bekant med)
Så huvida det ger ökad risk PGA nedsatt immunförsvar.. det vet nog ingen med säkerhet efter 18månader... Men med 30tusen smittade på en vecka, så kan man ju lägga ihop 1+1=vaccinet biter inte.
De håller just nu på att få ett proteinbaserat vaccin godkänt och detta kommer med stor sannolikhet vara snällare mot kroppen... Men det vet man inte förrän efteråt med facit i handen. RnA går snabbt att ta fram o modifiera, medans proteinbaserat tar något år eller två att ta fram.. så det är svårt att täcka upp senaste mutationen..
Dock tror jag med 1+1= logik och historik att det proteinbaserade kanske, kanske, kanske, kanske är det som kommer bromsa upp pandemin som med svininfluensan..
Det de kallar vaccin idag anser inte jag är ett vaccin, för då skulle man bli emun.. detta RnA ser jag med som en bromsmedicin för att undvika allvarlig sjukdomsbild

Mina fem cent till diskussionen. :mrgreen:
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Tänker just du vaccinera dig?

Inlägg av maskros »

The negative estimates in the final period arguably suggest different behaviour and/or exposure patterns in the vaccinated and unvaccinated cohorts causing underestimation of the VE. This was likely the result of Omicron spreading rapidly initially through single (super-spr eading) events causing many infections among young, vaccinated individuals.
Citatat från rapporten. Mina fetningar.

Det är lite synd att författarnas egen förklaring (arguably = utan tvekan) till de därmed, enligt dem själva, felaktiga negativa värdena inte observerats av den som vill få till en klatschig rubrik. Bilder är bra men ska man sätta rubriker ska man läsa den förklarande texten, det blir så lätt tokigt annars.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Tänker just du vaccinera dig?

Inlägg av maskros »

Mer än 8 ggr (4,1*192/93) högre risk att hamna på IVA som ovaccinerad.
https://www.svt.se/datajournalistik/vac ... de-pa-iva/
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2507
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Tänker just du vaccinera dig?

Inlägg av xsive »

Enligt den senaste veckorapporten från folkhälsomyndigheten från idag den 23e
https://www.folkhalsomyndigheten.se/glo ... -final.pdf

Under vecka 50 rapporterades 24 563 bekräftade fall av covid-19 i Sverige,
Av de bekräftade fallen vecka 50 var 11 468 ovaccinerade.

Hittills har 59 nya intensivvårdade patienter med bekräftad covid-19 rapporterats under vecka 50
Av de nya intensivvårdade patienterna under vecka 50 var 41 personer ovaccinerade

För mig räcker det som starkare indikation än spekulationer.
"Vaccinerna" är designade för Delta och har sämre verkan på att förhindra smitta med Omikron.
Skyddet mot allvarligare sjukdom däremot visas enkelt av antalet som behöver vårdas på IVA
som är oproportioneligt stor för den ovaccinerade delen
Men var och en blir klokast på sin egen tro. Man bör läsa rapporterna i sin helhet
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
reboot
Inlägg: 1280
Blev medlem: 08 maj 2019 00:08

Re: Tänker just du vaccinera dig?

Inlägg av reboot »

Fick nu i utlandet en möjlighet från ett större sjukhus och tog den för att vaxxa en 5:e gång. Blev en Moderna efter de 2 senaste Pfizer Biontec. De 2 första som var AstraZeneca för nästan ett år sen räknar jag inte som akiva längre. Har EU-cert till maj, så jag reggar inte den här sista i Sverige.
Moderna-vaxxet ska vara fullt aktivt efter 10-14 dagar.

Att jag gör dett just nu och inte när jag kommer tillbaka till Sverige, är för att jag har ett flyg bokat om 3 veckor och vill minska risken att missa det med ett idiotisk positivt ATK på flygplatsen. Då får man kliva av, boka om och sitta 10 dgr i karantän...... :mrgreen:
Lite ont i armen och feberkänsla, men annars OK och mår prima.

Blir väl sen Sundströms halvmask med P3-filter i Stockholm, om Omikron fortfarande härjar och man ska ut i kollektivtrafiken och trängas!

Har klarat mig hitills från sjukdomen, så vore retligt att åka på den i slutet av pandemin...... :-g
”There is always more than one cockroach in the kitchen” - David Rosenberg

“The best way to predict your future is to create it.” - Dan Miller.
Kråkfot
Inlägg: 294
Blev medlem: 07 aug 2019 23:24

Re: Tänker just du vaccinera dig?

Inlägg av Kråkfot »

Vaccinet skyddar mot allvarlig sjukdom, inte från att bli sjuk. När ska folk lära sig det. :wall:

Relustatet av siffregranskning är förväntat, vaccinen är gjorda för varianterna fram till delta. Omnicron fanns inte när vaccinnen togs fram.

Läs på om säsongsinfuensan och begrunda. Varje år kommer en ny variant, varje år måste vaccin tillverkas i förväg.....vacination skyddar om allvarlig sjukdom, du blir inte imun.


Finns en anledning till att sjukvårdspersonal som är dubbel och trippelvacinerad fortfarande går runt med munmskydd av olila slag....man kan bli sjuk.

Men.....

...inte "liggapåivanersövdirespiratormedhundraprocentsyrgasibuklägemedlungrötgenbilssomserutsomskräp"...sjuk.

Vill man inte vaccinera sig gör inte det då, men då får man stå för konsekvenserna själv.
Skriv svar

Återgå till "Sjukvårdsmaterial"