Tänker just du vaccinera dig?

Tänker du vaccinera dig mot Covid19?

Ja, omedelbart
28
46%
Ja, men senare
13
21%
Kanske/Vet ej
4
7%
Nej
16
26%
 
Antal röster: 61

Användarens profilbild
Parabellum
Inlägg: 3250
Blev medlem: 23 apr 2019 21:16

Re: Tänker just du vaccinera dig?

Inlägg av Parabellum »

Kråkfot skrev: 02 feb 2022 08:36 Vill man inte vaccinera sig gör inte det då, men då får man stå för konsekvenserna själv.
Det hoppas jag att vi alla måste göra vaccinerad eller ovaccinerad.
Vi gör alla aktiva val i detta och kan inte i efterhand skylla på att det var så man skulle göra eller att av solidaritet göra så, info för och emot finns där ute.
Konsekvenserna får man och skall man själv ta.
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
EN brun böna
Inlägg: 975
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: Tänker just du vaccinera dig?

Inlägg av EN brun böna »

Glöm inte att även de som tagit sitt vaccin är smittförande och kan smitta de som är äldre eller multisjuka där vaccinet inte har haft full effekt!!
Jag är inte vaccinerad pga så stark sjukhusskräck att jag inte kan ta mig till sjukhus på vanligt sätt. Så att ta vaccin går helt enkelt inte. Det är alltså inte pga något av de vanliga argumenten som vaccinmotståndarna använder utan pga stark rädsla. Jag har frågat många gånger om och hur jag kan vaccinera mig men det finns inga alternativ för mig än. Men jag ska få höra att jag är en svikare och inte gör min plikt , ni ger mig skuldkänslor som bara ökar på min rädsla för att ens försöka.

Men som sagt jag vet att jag är ovaccinerad och jag vet att jag kan bli sjuk så jag anpassar mig efter det och är rädd om både mig själv och andra, medans de som är vaccinerade skiter i om de kan smitta andra och inte längre bryr sig om de skulle smitta en multisjuk med dåligt svar av vaccinerna och som sedan dör.
Kråkfot
Inlägg: 295
Blev medlem: 07 aug 2019 23:24

Re: Tänker just du vaccinera dig?

Inlägg av Kråkfot »

Ok, gick igång lite väl där men det var kanske länkarna som fick igång mig. Ber om ursäkt för den otrevliga undertonen.

Vaccad som ovaccad, vi lever tillsammans i vårt samhälle och vi har både ansvar och skylldigheter. Har vell rantats om detta tillräckligt så jag lämnar det hän.

Lider med dig brun böna, att våden inte kan ens försöka uppbåda flexibillitet nog att hitta en lösning för dig.

Det är en sak som också irriterar mig med denhär pandemin:om inte vårdens brister varit uppenbara innan så har de visat sig i det bästa rampljuset som kan uppbådas. Jag hade hoppats på att detta skulle leda till ett paradigmskifte men den tanken har gått mig om intet. Nu med ett stundande val och en del kraxiga populister som skränar över att sjukvården ska förstatligas.....betänk då polisen, försäkringskassan och arbetsförmedlingen....... :wall:
Mulle
Inlägg: 34
Blev medlem: 15 maj 2019 20:34

Re: Tänker just du vaccinera dig?

Inlägg av Mulle »

EN brun böna skrev: 02 feb 2022 09:56 Glöm inte att även de som tagit sitt vaccin är smittförande och kan smitta de som är äldre eller multisjuka där vaccinet inte har haft full effekt!!
Jag är inte vaccinerad pga så stark sjukhusskräck att jag inte kan ta mig till sjukhus på vanligt sätt. Så att ta vaccin går helt enkelt inte. Det är alltså inte pga något av de vanliga argumenten som vaccinmotståndarna använder utan pga stark rädsla. Jag har frågat många gånger om och hur jag kan vaccinera mig men det finns inga alternativ för mig än. Men jag ska få höra att jag är en svikare och inte gör min plikt , ni ger mig skuldkänslor som bara ökar på min rädsla för att ens försöka.

Men som sagt jag vet att jag är ovaccinerad och jag vet att jag kan bli sjuk så jag anpassar mig efter det och är rädd om både mig själv och andra, medans de som är vaccinerade skiter i om de kan smitta andra och inte längre bryr sig om de skulle smitta en multisjuk med dåligt svar av vaccinerna och som sedan dör.
Vilken tråkig sjukvårdsregion du bor i. Märkligt att de tvingar in alla som ska vaccineras på sjukhus. Jag har fått mina tre sprutor på en sporthall och ett annex till biblioteket. Hoppas du kan få den möjligheten med.
Användarens profilbild
reboot
Inlägg: 1286
Blev medlem: 08 maj 2019 00:08

Re: Tänker just du vaccinera dig?

Inlägg av reboot »

Kråkfot skrev: 02 feb 2022 08:36 Vaccinet skyddar mot allvarlig sjukdom, inte från att bli sjuk. När ska folk lära sig det. :wall:
Det låter som stolpskottet Tegnells mantra, när "breakthrough"-infektionena kom på dubbelvaxxade.

Vaccinet skyddar även i hög grad från att bli sjuk överhuvudtaget. Toleransnivån på en viss viusmängd ökar avsevärt med en färsk booster.
Annars vore ju vaccinet verkningslöst och helt onödigt, nu när omikron med mildare symptom och sjukdom härjar.....

Skyddsnivåerna på boosterdoserna diskuteras i utdraget nedan:

Booster Shots and Omicron: How Effective Are They? Here's What Data Shows
.............
"Does Pfizer's booster shot protect against omicron?

Pfizer said this month that a booster dose of its COVID-19 vaccine may offer important protection against the new omicron variant even though the initial two doses appear significantly less effective.

Pfizer and its partner BioNTech said that while two doses may not be protective enough to prevent infection, lab tests showed a booster increased by 25-fold people's levels of virus-fighting antibodies.

Blood samples taken a month after a booster showed people harbored levels of omicron-neutralizing antibodies that were similar to amounts proven protective against earlier variants after two doses.

Does Moderna's booster shot protect against omicron?

Moderna said its COVID-19 booster does appear to provide protection against the omicron variant.

In an announcement earlier this month, the drug company said preliminary data from lab testing found the version of its booster currently in use in the United States and elsewhere provided increased antibody levels to neutralize the virus. But it also found that a double dose of the booster shot provided a much greater increase in those levels.

The drug company said its currently FDA-approved 50 microgram booster was found to increase neutralizing antibody levels against omicron 37-fold compared to pre-boost levels. Meanwhile, it found that a 100 microgram booster dose gave an 83-fold increase in neutralizing antibody levels."

..............
https://www.nbcchicago.com/news/coronav ... s/2718184/
”There is always more than one cockroach in the kitchen” - David Rosenberg

“The best way to predict your future is to create it.” - Dan Miller.
Kråkfot
Inlägg: 295
Blev medlem: 07 aug 2019 23:24

Re: Tänker just du vaccinera dig?

Inlägg av Kråkfot »

Så du menar alltså att du trodde att inte vaccinet inte gjorde dig sjuk?

Skulle tro att ingen visste, det finns vissa svårigheter att studera det i prekliniska studier.

Som jag har haft på känn var att trots vaccination så kan man ändå bli sjuk, liksom influensa. Att booster kommer behövas är också förväntat. Blir troligen framlöver en kombo influensa/covid.
Vad jag sett är däremot att vacination gör en inte lika sjuk trots underliggande sjukdommar. Men även det varierar precis som att det varierade innan vaccinet. En kännde knappt av symtomen som hade alla riskfaktorer i värden och den andra som nästan var helt utan risk strök med.
Användarens profilbild
reboot
Inlägg: 1286
Blev medlem: 08 maj 2019 00:08

Re: Tänker just du vaccinera dig?

Inlägg av reboot »

Kråkfot skrev: 02 feb 2022 12:42 Så du menar alltså att du trodde att inte vaccinet inte gjorde dig sjuk?

Skulle tro att ingen visste, det finns vissa svårigheter att studera det i prekliniska studier.

Som jag har haft på känn var att trots vaccination så kan man ändå bli sjuk, liksom influensa. Att booster kommer behövas är också förväntat. Blir troligen framlöver en kombo influensa/covid.
Vad jag sett är däremot att vacination gör en inte lika sjuk trots underliggande sjukdommar. Men även det varierar precis som att det varierade innan vaccinet. En kännde knappt av symtomen som hade alla riskfaktorer i värden och den andra som nästan var helt utan risk strök med.
AZ fungerade säkert bra som profylax mot Wuhan originalvarianten och den Brittiska Alpa, mens mRNA Pfizer & Moderna var lite mer "bredspektrum" och funkade även på Beta &Delta. 2 doser av dessa liksom AZ skyddade även mot allvarliga komplikationer, sjukdom & död.
Problemet när Omikron kom var att dessa 2 doser mRNA inte var verksam mot infektion eller breakthrough, vilket först visade sig i Israel och sedan USA, vilka i början båda hade vaxxat med enbart Pfizer. (Sydafrika hade använt både AZ och Pfizer)

Så det är de som är "fullvaccinerade" enligt FHM:s defenition med 2 doser som inte är skyddade mot infektion av Omikron!
Det är den 3:e mRNA-boostern som gör det och speciellt Moderna, som vid 3:e boster-vaxxet ger avsevärt högre antikroppssvar mot Omikron än Pfizer. Om det fungerar likadant med mRNA-booster efter 2xAZ vet jag inte, då jag inte sett några undersökningar på det.

https://www.weforum.org/agenda/2022/01/ ... -covid-19/

...........
"It’s not yet clear why an mRNA booster dramatically improves immune protection against Omicron, but Garcia-Beltran says one possibility is that an additional dose creates antibodies that bind more tightly to the spike protein, increasing their effectiveness. Also, a booster dose may generate antibodies that target regions of the spike protein that are common to all forms of SARS-CoV-2. Both theories may be true, says Garcia-Beltran."
..........
”There is always more than one cockroach in the kitchen” - David Rosenberg

“The best way to predict your future is to create it.” - Dan Miller.
Ursus

Re: Tänker just du vaccinera dig?

Inlägg av Ursus »

Tredje dosen imorgon. Äntligen fanns det kvällstider.

Bara att hoppas att man är frisk imorgon samt slipper biverkningar.
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2521
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Tänker just du vaccinera dig?

Inlägg av xsive »

Tog 4e dosen idag.
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
FCR2
Inlägg: 768
Blev medlem: 07 maj 2019 13:39

Re: Tänker just du vaccinera dig?

Inlägg av FCR2 »

Fjärde dosen i går. Till bringat natten med frossa, ont i hela axeln på injektionssidan och allmänt hängig idag. Moderna, tyckte biverkningarna var mildare med Pfizer.
"Det kan gå bra"
Radioplan 3-3-3, 27Mhz
Skriv svar

Återgå till "Sjukvårdsmaterial"