Hemmets beredskapslåda

Vi har mer än bara mat på lager, vad, varför, hur mycket och hur länge håller sig prylarna?
Scoo
Inlägg: 272
Blev medlem: 06 maj 2019 08:45
Ort: Nånstans nära taigan

Hemmets beredskapslåda

Inlägg av Scoo »

Har sedan 2011 haft en del grejor hemma för värre kris och sedan 2014 har allt detta varit samlat i hemmets "civilförsvarslåda" eller beredskapslåda. Den ursprungliga lådan är rätt kompakt och mäter 60x40x40 cm, hade denna ovanpå en hylla i dåtida boendet (lägenhet i flervåningshus). Numera bor jag i villa så finns bra med förvaringsrum och sånt som har blivit kompletterat finns förvarat i garderober och så. Tanken är kunna möjliggöra bug-in vid farosituationer såsom värre industri-/kemolycka, strålfara etc). Då den är så liten är den förvisso även portabel med bil eller t.o.m. cykelsläpkärra om det nu behövs.
civilfo-rsvarsla-da1.jpg
civilfo-rsvarsla-da1.jpg (60.95 KiB) Visad 3322 gånger
Den innehåller bl.a. detta:
civilfo-rsvarsla-da2.jpg
civilfo-rsvarsla-da2.jpg (63.07 KiB) Visad 3322 gånger
2 x skyddsmasker Scott Promask i civilförsvarsutförande (i sina fabriksfodral inkl. ett A2B2E2K2-P3 dvs. ABEK2-P3 multispektrumfilter per låda med mask & instruktionsbok) samt ytterligare två ABEK2-P3 filter samt fyra P3 filter, de senare är enbart partikelfilter (mot sporer, enzymer, virus och radioaktiva partiklar kontra gas- eller kombinationsfilter som även "tar på" gaser och ångor). Maskerna roteras efter 20 år och skyddsmaskfiltrena som har aktivt kol i sig (gas- eller kombinationsfilter) byts ut cirka vart 10:e år eller beroende på exakt modell och tillverkare (börjar nu ha behov av att skaffa fler filter iom. att lejonparten av de jag skaffade blev köpta för ~7-8 år sedan.
civilfo-rsvarsla-da3.jpg
civilfo-rsvarsla-da3.jpg (59.69 KiB) Visad 3322 gånger
Till en början hade jag två Tyvekdräkter (CHF5), har numera skaffat Tychemdräkter (CHA5) som har lite högre skyddsnivå (bredare användningsområde). Sen finns det en vanlig skyddshjälm från Biltema och ett par danska eller brittiska ihopvikbara överdragsgummistövlar man kan dra över ordinarie skodon. Sen vanliga diskhandskar, dessa bör bytas ut, de åldras + svenska försvarets skyddshandskar i gummi. Sen finns det ett IKEA duschdraperi i PEVA som är 180x180 cm stort som är tänkt att lappa söndriga fönster med. Två set med P3-filter till Biltemas halvmask finns för att ordna filtrerad tilluft medelst dammsugare eller något sånt till ett skyddat utrymme. Finns även en försvarlig mängd silvertejp som roteras vart efter.
civilfo-rsvarsla-da4.jpg
civilfo-rsvarsla-da4.jpg (60.64 KiB) Visad 3322 gånger
Finns mycket fler grejor för bug-in och skyddsutrustning (bl.a. partikelmasker FFP3, byggplast etc.) men de förvaras annanstans så jag tar inte upp dem här.

Sen finns det första hjälpen grejor, Finska Röda Korsets första hjälpenväska, olika bandage etc etc. I en mindre låda finns det ett nöd-/hemapotek som innehåller lite mera förbandsmaterial samt värkmedicin (paracetamol, ibuprofen), jodtabletter, spruta för oralt bruk (ex. för sjuka barn med vätskebalansen i oskick som vägrar dricka med glas/sked osv osv), handdesinfektionsgel/alkogel, analog febertermometer, jod, koltabletter, mjölksyretabletter och borde även ha haft en flaska med väteperoxidlösning.

Utöver detta finns det en annan liten mindre låda med allt möjligt, blocktvål, tändstickor, näsdukar, Heatsheets (numera Adventure Medical Kit) två personers rymdfilt, moraknivar, blyertspennor och anteckningsmaterial, klassiska rymdfiltar (som ofta går sönder då man viker dem etc etc) och ett schweiziskt "nödkök 71" (notkocher 71) samt kina-paracord. Här finns även handböcker i första hjälpen & strålskyddsmanualer och lite ditt och datt.

När och om jag får till stånd en "förstärkt potatiskällare" så har denna låda samt diverse "skyddsrumsgrejor" sin givna plats där.

*) kan notera dylika har blivit markant dyrare sedan jag köpte 2011...
För mina barns skull
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2507
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Hemmets beredskapslåda

Inlägg av xsive »

Imponerande och välordnat. :up:
I started out with nothing, and still have most of it left
Camo
Inlägg: 131
Blev medlem: 20 maj 2019 22:04

Re: Hemmets beredskapslåda

Inlägg av Camo »

Det ser mycket bra ut,hoppas att du kommer igång med potatiskällaren. Det skulle vara roligt att se :D
Användarens profilbild
deadrabbit
Inlägg: 921
Blev medlem: 28 apr 2019 09:39

Re: Hemmets beredskapslåda

Inlägg av deadrabbit »

Nicely done
3-3-3 Radio Plan
Skriv svar

Återgå till "Förrådsställd utrustning"