Rimma kött

Matlagning i praktiken
Användarens profilbild
Vattendrag
Inlägg: 253
Blev medlem: 10 jul 2020 15:22
Ort: odox

Rimma kött

Inlägg av Vattendrag »

Jag brukar ha rimmat kött i doppespadet till jul. Nu på senare år har det dock varit knapert med tillgången på det i butiken så jag funderar på att rimma skiten själv. Helst högrev. Visserligen finns det anvisningar på stora webben men jag har noll erfarenhet av det och vet därmed inte vilka man ska gå på och det finns bara en chans.

Några bra tips från hemmarimmare? Om inte annat så kan man ju se på det ur preppersammanhang.
EN brun böna
Inlägg: 975
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: Rimma kött

Inlägg av EN brun böna »

En 18 gradig saltlake är det som sägs i det mesta av litteraturen. Dvs för 10 liter lake, 8,2 liter vatten och 1,8 kilo salt. Saltet bör vara rent utan jod. Köttet bör ligga ca 10 dagar. Ta upp köttet och skär av en liten bit och provstek för att känna smaken. Låt ligga längre om det inte är salt nog eller ta upp och lägg i rent kokt kallt vatten för att dra ur överflödet, upp till ett par dygn.
Koka vattnet till saltlaken innan du häller i saltet för att döda ev bakterier i vattnet. Håll koll på laken under tiden köttet ligger i för laken kan surna, och mögla, trots salthalten. Förvara i ca 4 grader celsius.
Skriv svar

Återgå till "Matlagning"