Träna styrka utan gym?

Personlig självutveckling och fysisk träning avhandlas här inne.
Protect
Inlägg: 441
Blev medlem: 09 feb 2020 21:53

Re: Träna styrka utan gym?

Inlägg av Protect »

Dancecommander skrev: 15 dec 2020 08:22
bastard skrev: 14 dec 2020 21:48 städa i garaget brukar bli flyttande av ton, eller hugga ved, varför betala för att slita när man kan få saker gjort istället?
Det du beskriver ger betydligt större risk för förslitningsskador. Att hugga ved är inte fysisk träning, det är vardagsmotion. Att göra 100 armböj och 150 knäböj med en 15kilosvikt, det är träning.
Eh, nej, det är bortkastad energi. :mrgreen:
Innanför den kalla ytan klappar ett hjärta av sten,,,,,
svart framtid
Inlägg: 24
Blev medlem: 16 jan 2021 17:12

Re: Träna styrka utan gym?

Inlägg av svart framtid »

Hallå! Ny här, det här kändes som en passande tråd för första inlägget :D

Har själv varit "isolerad" hemma sedan början på pandemin, allt arbete hemifrån och inte längre tillgång till välutrustade gymmet på arbetsplatsen. Kör mest med egna kroppsvikten, mycket fokus på bålstyrka och flexibilitet pga stillasittande arbete, och kompletterar med en del övningar med kettlebells. Har tre stycken med olika vikter så det passar till lite olika övningar. Diverse varianter på swing med kettlebell tränar stora muskelgrupper som är bra för "faktiskt" kroppsarbete!

Efterfrågan på träningsutrustning har varit ganska stor under förra året vad jag sett, men om man hittar kettlebells till rimligt pris är det en bra investering för kul och effektiv träning hemma!
Användarens profilbild
Olyckskorpen
Inlägg: 235
Blev medlem: 27 maj 2019 15:26

Re: Träna styrka utan gym?

Inlägg av Olyckskorpen »

svart framtid skrev: 17 jan 2021 20:28 Hallå! Ny här, det här kändes som en passande tråd för första inlägget :D

Har själv varit "isolerad" hemma sedan början på pandemin, allt arbete hemifrån och inte längre tillgång till välutrustade gymmet på arbetsplatsen. Kör mest med egna kroppsvikten, mycket fokus på bålstyrka och flexibilitet pga stillasittande arbete, och kompletterar med en del övningar med kettlebells. Har tre stycken med olika vikter så det passar till lite olika övningar. Diverse varianter på swing med kettlebell tränar stora muskelgrupper som är bra för "faktiskt" kroppsarbete!

Efterfrågan på träningsutrustning har varit ganska stor under förra året vad jag sett, men om man hittar kettlebells till rimligt pris är det en bra investering för kul och effektiv träning hemma!
Välkommen, kul att du är här! Jag tycker det låter som bra, allsidig träning. Håller också helt med om att kettlebells kan vara ruskigt användbara :)
Ursus

Re: Träna styrka utan gym?

Inlägg av Ursus »

Har under de gångna två åren (och i synnerhet under det sista året av förekommen orsak) satsat mycket på hemmaträning, och inte gått på gymmet en enda gång. Utöver de vanliga brak-övningarna och kroppsövningarna kan några enkla redskap och lite kreativitet ge ganska bra resultat.

En trapets ger mig möjlighet till räckhäv utav många variationer, och även för att träna fingerstyrka samt magmuskler genom framåtsträck av ben.

Dips kan göras mellan två stolar eller mellan två lika höga bord.

Bäddsoffan kan lyftas i ena änden som marklyft, eller rent av (om man är våghalsig emellanåt) användas som bänkpress. Soffdynan är dessutom en förträfflig boxarsäck och brottardocka :lol:

En tjugoliters vattendunk är ett atlasklot. Två tioliters vattendunkar är kettlebells.

Ryggsäck med något tungt i och alla dina kroppsövningar blir jävligare.

Kunde göra drygt tre minuter jägarvila när jag började förra sommaren. Nu är jag på över sex minuter.

Känner mig nästan i bättre allmän form nu än när jag gymmade. Man var råstark då, men orken tog slut snabbt. Nu är man mer "atletisk", och inget man gör känns lika tröttande som förut.

Ska försöka göra något hemmabygge som motsvarar boxarsäck/brottardocka, då ryggstödet på soffan börjar vara lite skabbig :lol:
WoodsmansLife
Inlägg: 131
Blev medlem: 13 apr 2021 08:57

Re: Träna styrka utan gym?

Inlägg av WoodsmansLife »

Jag gjorde precis i dagarna en egen kettlebell utav en gammal snökäpp och en fotboll som en hund använt som leksak och cement. Funkar helt perfekt och väger in på 10kg!

Lätt projekt att göra hemma och ändå kul att skapa sin egna utrustning.
Användarens profilbild
somvanligt
Inlägg: 266
Blev medlem: 13 maj 2019 22:11

Re: Träna styrka utan gym?

Inlägg av somvanligt »

Allt går, det går att träna styrka utan den vanliga utrustningen MEN jag upplever att man pallar inte i längden för det är besvärligt att arrangera saker som kan agera viktmotstånd. För vissa saker fungerar kroppen som viktmotstånd men inte alltid. Bara en sådan sak som att köra rodd så kan man ju ta ett (i värsta fall) kvastskaft och lägga på två lika förhöjda ting och köra omvänd rodd. Man drar sig alltså upp. Eller packa plastpåsar fulla med fryst kött och annat som är tungt och sen köra hantellyft åt sidan o s v.
I längden är det bättre att köpa grejer man kan träna med. Hemma har jag en gammal ställbar bänk som jag fick från ett gym som skulle slänga den och sedan köpte jag byggbara hantlar upp till 40 kg st, en stång, viktskivor till den och två flyttbara, höj och sänkbara, skivstångsstativ. Det hela kostade ca 5000-6500 kr tror jag. Komplettera med ett hårt träningsband av gummi med handtag i ändarna. Då kan jag köra alla muskler fullgott på ett sätt som gör att man håller kvar samma form och muskelmassa som om man går till gymmet utan att behöva skramla grejer inför varje pass. Jag vet för det är precis vad jag presterat och jag har tränat på gym seriöst i hela mitt liv. Jag har inte tappat i styrka.

Hittade inga spoilertaggar men detta kan vara värt att utveckla: Jag har vikter nog att ha en maxlast för skivstång på 120 kg. Men man kan reppa högre än man brukar och på så vis hålla kvar styrka. Så såg det ut under lång tid för mig och sedan väl på gymmet så gjorde jag nyligen en 6:a på 160 kg i marklyft. Och nu är jag ju åldersstigen också, mitt bästa någonsin för många år sedan är 5 reps på 180kg.

Och det är inte bara pandemier som gör att man inte kan ta sig till gymmet, ibland vill man hålla sig nära hemmet, om man har barn t ex och då är det smutt att kunna köra kompetenta pass hemma med relativt lite utrustning som man kan ställa i ett hörn.
Vänligen observera: Misshandeln kommer fortsätta tills moralen förbättras.
Användarens profilbild
Timmerstugan
Inlägg: 160
Blev medlem: 08 okt 2021 14:27

Re: Träna styrka utan gym?

Inlägg av Timmerstugan »

Är i min bästa form någonsin!
Tack vare pandemin, då vi skaffade en hund som kräver en hel del motion. :D
Användarens profilbild
TedBear
Inlägg: 34
Blev medlem: 07 apr 2022 18:56

Re: Träna styrka utan gym?

Inlägg av TedBear »

har tränat mycket isometriskt på senare tid. hittade gamla häften och böcker med isometriska kroppsövningar, tycker att det fungerar rätt bra. men det blir enformigt efter ett tag. man kan också lägga in isometriska moment i vanlig träning, både med kroppen och med fria vikter. till exempel bromsa upp mitt i en övning i tungt läge.

bra tråd med bra tips tycker jag! :up:
Ursus

Re: Träna styrka utan gym?

Inlägg av Ursus »

Har hittat tillbaka till burpees. Har inte gjort sådana sedan lumpen, men här en dag slog det mig att jag måste börja lägga in dessa i mitt fitnessprogram.

Intressanta historiska data kring burpees är att rekryteringskontoren i amerikat under andra världskriget använde burpees som generell indikator på fitness hos prospektiva soldater. Enligt denna manual...

https://books.google.se/books?id=oiUDAA ... &q&f=false

... är åtta burpees på tjugo sekunder dåligt, tio hyfsat, tolv bra, och tretton+ utmärkt. En soldat skall även kunna göra fyrtio till femtio burpees utan paus i en lugn rytm för att klara av slagfältets fysiska utmaningar.

Efter ett par dagars övning och invänjning av tekniken gör jag elva på tjugo sekunder och runt trettiofem i lugn takt utan paus, men känner att jag snabbt kan öka upp dessa. Den felande länken just nu är bakåtkicken från böj till planka. Där får jag inte riktigt till en snabb snärt under tjugosekundersutmaningen; vilket tjuvar tid, och när jag siktar mot femtio i lugn takt börjar alltid hamstringen att bränna och sega ihop.

Skall bli spännande att se hur långt jag kan ta det framöver, alltid kul med en utmaning!
Användarens profilbild
Timmerstugan
Inlägg: 160
Blev medlem: 08 okt 2021 14:27

Re: Träna styrka utan gym?

Inlägg av Timmerstugan »

Idag gjorde jag 25 armhävningar. PERS!
Skriv svar

Återgå till "Bästa versionen av dig"