IRBIS T150 rysk snöskoter

Allt från tung attackcykel till egen rymdfärja
Användarens profilbild
Jakob
Inlägg: 622
Blev medlem: 11 maj 2019 18:29
Ort: KP

IRBIS T150 rysk snöskoter

Inlägg av Jakob »

Rysk snöskoter för 1/3 av priset för en fullstor arbetsmaskin. Kostar ca 30kkr ny.
7kW/9hk, 150 kubik, väger 150kg, tar 150kg last, drar en släde på 150kg. Maxfart ca 40km/h. Förbrukning 0,7 liter/mil.
Mattan är 38cm bred och 263cm lång.
Ramen är smal som på en motorcykel, och jag antar att den har en motor som härstammar från motorcykelvärlden. Honda CG150-kopioa, samma som på kinesiska fyrhjulingar? Motorn är utrustad med elstart, variator och backväxel. Luftkyld med oljekylare. Slutväxel är en vanlig motorcykelkedja.
Skotern kan lätt tas isär för transport eller förvaring, med enkla verktyg. Hela skotern går att packa in i bagaget på en herrgårdsvagn.
Återförsäljare finns i Sverige. Ett antal exemplar finns på blocket.
Duger som vinter-BOV? Nån som provkört?
Winter is coming
Non semper erit aestas.
3-3-3 Radio Plan
Ursus

Re: IRBIS T150 rysk snöskoter

Inlägg av Ursus »

Googlade på den, ser faktiskt lite intressant ut... Men minnet av de gamla Tajga-skotrarna från Ryssland lever kvar i mitt minne. De var kopior av Lynx 59:an men var av riktigt kass kvalitet. Vet några som köpte sådana. Framvagnarna var särskilt problematiska, mycket som gick sönder och fick ersättas redan efter en säsong.
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: IRBIS T150 rysk snöskoter

Inlägg av Charlie** »

Denna maskin ser väldigt intressant ut. Visserligen "bara" 45km/h men det är tillräcklig fort och bränsleförbrukningen var det heller inget fel på. Hittar ingen information om dess framkomlighet i lös snö? Vilket gör att jag förhåller mig lite kritisk.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: IRBIS T150 rysk snöskoter

Inlägg av maskros »

Charlie** skrev: 25 dec 2020 19:25 Denna maskin ser väldigt intressant ut. Visserligen "bara" 45km/h men det är tillräcklig fort och bränsleförbrukningen var det heller inget fel på. Hittar ingen information om dess framkomlighet i lös snö? Vilket gör att jag förhåller mig lite kritisk.
Samma tankar här, men ganska brett och framförallt långt band och en lätt maskin samt bilderna i en av filmerna så verkar det ändå ok. Ryssarna tillverkar, enligt mina bristfälliga åsikter, två kategorier av produker: 1) Skit 2) Överdimensionerat som håller, går att laga och är funktionellt.

Frågan är vilket detta är. Är man inte ute efter sport så duger 45 km/h riktigt bra. Som en nyttomaskin är det helt ok. Önskar att det funnits lågväxel och kanske än bredare band för att dra ved och sånt. Faktiskt ganska sugen ändå. Men för 30 papp får man väl en gammal Yamaha Viking som har lågväxel och drar det där vedlasset.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: IRBIS T150 rysk snöskoter

Inlägg av Charlie** »

Att den går att dela på och stoppa in i bagaget på bilen är också lite finurligt. Baxar man sedan upp en skidpulka packad med förnödenheter på takräcket, så är man ganska garderad vid en Bug Out, vintertid.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
mopar340
Inlägg: 424
Blev medlem: 19 maj 2019 00:29

Re: IRBIS T150 rysk snöskoter

Inlägg av mopar340 »

Utan att ha provkört så kan jag gissa (utifrån +40 års erfarenhet av skotrar)

Att den inte går alls i snö... Ser helt felkonstruerad ut.
Att den är lika otillförlitlig som billigare Kinesiska 4-hjulingar....
Alla skruvar ramlar av efter några mil...
När det väl gäller så startar den inte eller går sönder på ett sätt som inte går att repa i fält och det finns inga delar att få tag på....

Men visst vore det intressant att ha en liten lätt enkel skoter men inte den där, tyvärr.

För de pengarna går det att få en kvalitetsmaskin med fläktkyld motor i bra skick, blir tom pengar över till en massa reservdelar.
Tank
Inlägg: 1665
Blev medlem: 05 maj 2019 20:15

Re: IRBIS T150 rysk snöskoter

Inlägg av Tank »

Så vad skall jag köpa för 25-30KSEK som är bra i tuff terräng?

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
Användarens profilbild
Jakob
Inlägg: 622
Blev medlem: 11 maj 2019 18:29
Ort: KP

Re: IRBIS T150 rysk snöskoter

Inlägg av Jakob »

Tank skrev: 26 dec 2020 22:57 Så vad skall jag köpa för 25-30KSEK som är bra i tuff terräng?
För de pengarna får du en 10+ år gammal sportskoter eller en 20+ år gammal arbetsskoter. Tvåtakt.
Gå upp till dubbla den summan så finns det begagnade 4-taktare att välja mellan. Samma om du vill ta dej upp på fjället i lössnö - det kräver lång matta med höga kammar och hästkrafter.
Sen behöver man fundera på vad som ska transporteras. Bara du, du + passagerare eller du + passagerare + släde. Tänker du rentav dra ut gallringsvirke?
Vad är tuff terräng? Kuperad skogsmark, åkrar med lössnö eller kalfjäll?

Jag är ganska nöjd med den gamla arbetsmaskin jag har, men skulle gärna ha en 4-taktare. Det skulle vara lockande att köpa en skoter typ yamaha viking eller lynx 6900 med skuren motor (yeah, right! De här skär aldrig) och sätta in en luftkyld kinamotor på 10-15hk istället.
Winter is coming
Non semper erit aestas.
3-3-3 Radio Plan
Skriv svar

Återgå till "Fordon"