tarp

Vad har ni för erfarenheter ni vill dela med er av?
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: tarp

Inlägg av Charlie** »

Nej nu hade jag fel om ponchon från Snigeldesign! ...den är faktiskt större än DD-Tarp Solo!
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Scoo
Inlägg: 272
Blev medlem: 06 maj 2019 08:45
Ort: Nånstans nära taigan

Re: tarp

Inlägg av Scoo »

Kärt barn har många namn och som bastard säger så är en tarp / tältduk / knäppetält (eller basha / zeltbahn / plash-palatka) mycket användbar. Har likt Charlie såväl den svenska kopian av den tyska triangelformade tältduken (4 bitar behövs för att få ett minimalt litet tält) samt flera suveräna "ensamma vargen". De som mest brukar bli använda är utöver de kvadratiska östtyska även norska dito som är i bomull med mässingsöljetter men samma form som ensamma vargen (dvs. av två bitar får man ett minitält likt reichwehrs/wehrmachts modell). Jag föredrar den östtyska framom bundeswehrs modell som kräver skild huva om man ska ha en halva av tvåmannatältet som poncho, bundeswehrs modell har förvisso nån slags plastskikt(?) invävt eller laminerat i tyget, de östtyska är bara impregnerade med något.

Förvisso är bomullsgrejorna tyngre men sen igen närapå outslitliga kontra moderna tarps i lättviktsmateriel. Exempelvis Varusteleka gör även egna DD-liknande modeller samt övriga (har själv närmast sneglat på en med dragkedja som gör att den funkar som en Jerven fjellduk, priset avskräcker dock) men man betalar åtskilligt mycket mera än grejorna som redan är subventionerade av olika länders skattebetalare :twisted:
För mina barns skull
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: tarp

Inlägg av Charlie** »

Scoo skrev: 30 dec 2020 13:13 [...De som mest brukar bli använda är utöver de kvadratiska östtyska även norska dito som är i bomull med mässingsöljetter men samma form som ensamma vargen (dvs. av två bitar får man ett minitält likt reichwehrs/wehrmachts modell)...]
Hmm :hm: Nu är det fler som talar sig lyriska över den östtyska prylen. Kanske bäst att ta sig en titt på en sådan, så man inte går miste om något!

...btw; Har du Scoo en bild eller länk till den där norska du beskriver vore jag tacksam?
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Ursus

Re: tarp

Inlägg av Ursus »

Charlie** skrev: 30 dec 2020 18:43
Scoo skrev: 30 dec 2020 13:13 [...De som mest brukar bli använda är utöver de kvadratiska östtyska även norska dito som är i bomull med mässingsöljetter men samma form som ensamma vargen (dvs. av två bitar får man ett minitält likt reichwehrs/wehrmachts modell)...]
Hmm :hm: Nu är det fler som talar sig lyriska över den östtyska prylen. Kanske bäst att ta sig en titt på en sådan, så man inte går miste om något!

...btw; Har du Scoo en bild eller länk till den där norska du beskriver vore jag tacksam?
Sneakar in med lite självmarknadsföring här; det är den östtyska som demonstreras i min Strichtarn-video :D :rambo: :bandit:

Men allvarligt, tycker att den är väldigt stabil. Extremt grov och slitstark kanvas. Med lite vax i tyget är den i det närmaste ett portabelt Tält 12 i mysfaktor. Den skulle få vara liiite större än cirka 175*175, men jag som nu inte är mycket längre än dessa mått kan kura in under den. Sätt ihop två och du har ett förträffligt vindskydd. Sätt ihop fyra och du har en smärre kåta.

Något dyra börjar de också vara, liksom för att vara ett tygstycke... men lär räcka en livstid.
Scoo
Inlägg: 272
Blev medlem: 06 maj 2019 08:45
Ort: Nånstans nära taigan

Re: tarp

Inlägg av Scoo »

norsk knäppetält
norsk knäppetält
5feced1da9335934151792.jpg (24.06 KiB) Visad 2275 gånger
Inga problem, sök på "norwegian zeltbahn" och "norsk knappetalt" så hittas något smått om dessa (bl.a. bushcraftforum). På bilden är fyra rombformade norska (som sagt samma form som ensamma vargen) ihopsatta till ett större tält. Jag antar att de jag har är av olika årsmodell då kamoflagemönstret skiljer ur, annars är de identiska med aluminiumknappar och så. Finns tydligen även sådana som är enfärgat olivgröna.
För mina barns skull
Ursus

Re: tarp

Inlägg av Ursus »

Charlie** skrev: 30 dec 2020 04:02 Jag har kronans gamla trekantiga tältflik i smärting/kanvas och den nyare "ensamma vargen" i PVC. De är slitstarka och funkis men jag tycker att dessa är lite för tunga och tar för stor plats i packningen i förhållande till användbarheten. Därför använder jag inte dessa. Hillebergs tarpar går bort pga priset. De är inte värda den mängden pengar. I min ryggsäck ligger däremot en DD-Tarp Solo som jag kan använda som enklare koja/vindskydd men den går ej att använda som regnplagg. Jag tycker att ponchos är funkis, både som regnplagg och som enkel övernattningskoja. De är egentligen lite för små för att ha som övernattningskoja och många är av dålig kvalitet. Snigeldesign har en poncho med samma mått som DD-Tarpen och är dessutom av mycket bra kvallitet och med rejäla stroppar i stället för öljetter i metall. Den kostar lite mer men säkert värd priset. Tyvärr finns den bara i M90-cammo, vilket jag tycker är lite för möpigt. Hoppas att den kommer i helgrönt, för då kommer jag att köpa den omgående.
Av rent intresse, var har du hittat ensamma vargen? :) Har sökt en sådan i några års tid utan resultat...
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: tarp

Inlägg av Charlie** »

Ursus skrev: 31 dec 2020 09:10 Av rent intresse, var har du hittat ensamma vargen? :) Har sökt en sådan i några års tid utan resultat...
https://rodastjarnan.com/talt-och-mat/k ... rgen-33606
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Ursus

Re: tarp

Inlägg av Ursus »

Charlie** skrev: 31 dec 2020 14:18
Ursus skrev: 31 dec 2020 09:10 Av rent intresse, var har du hittat ensamma vargen? :) Har sökt en sådan i några års tid utan resultat...
https://rodastjarnan.com/talt-och-mat/k ... rgen-33606
:up: :up:

Synd bara att det var slutsålt! :mrgreen:
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: tarp

Inlägg av Charlie** »

Ursus skrev: 31 dec 2020 14:21
Synd bara att det var slutsålt! :mrgreen:
...det kommer fler!
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Sterb
Inlägg: 227
Blev medlem: 28 apr 2019 18:52

Re: tarp

Inlägg av Sterb »

Ursus skrev: 31 dec 2020 09:10 Av rent intresse, var har du hittat ensamma vargen?
tips:
http://stockholmsvapenfabrik.se/shop/sv ... d-m39.html
Skriv svar

Återgå till "Erfarenheter"