2021, din höjda beredskap

Allmänt prat som inte har en koppling till någon befintlig kategori.
bokmalen
Inlägg: 763
Blev medlem: 06 aug 2019 09:39

Re: 2021, din höjda beredskap

Inlägg av bokmalen »

Timmerstugan skrev: 21 dec 2021 19:23 Har handlat nötter och russin för att baka min egen pemmican.
Någon som har smakat pemmican?
Klarar tydligen en hylltid på 10-20 år.
Ja har gjort egen, rätt trevligt, kan ätas som protein-bar, men min favorit är att bara släppa ner ett par klumpar i kokande vatten. Instant köttsoppa.

Hållbarheten är riktigt lång, OM du använder rätt fett, d.v.s. talg, och om det förvaras lufttätt. Nötter och bär ger extra smak men kan förkorta hållbarheten.
I intend to live forever, or die trying to
Ursus

Re: 2021, din höjda beredskap

Inlägg av Ursus »

Timmerstugan skrev: 21 dec 2021 19:23 Har handlat nötter och russin för att baka min egen pemmican.
Någon som har smakat pemmican?
Klarar tydligen en hylltid på 10-20 år.
Nötter och russin håller bra på egen hand, finns ingen mening med att stoppa in dessa i pemmikan under lagring. Kombinera istället vid förtäring.

Smaken är väl inget vidare i grundreceptet, men bara därför inte motbjudande. Ungefär så gott som hårdtorkat kött tillsammans med renad talg kan vara. Går att äta, inga större bekymmer.
Ursus

Re: 2021, din höjda beredskap

Inlägg av Ursus »

Egna prepps:

- Äntligen roterat vattnet efter en lång period av ignorans. Har en ny vattendoktrin: Lika bra att rotera allt vatten tre gånger per år; vid nyår, innan sommaren, samt efter sommaren, istället för pö om pö. Annars blir det inte av med mitt upptagna schema.

- Ett par till av de bra-iga slipapparaterna enligt tidigare inlägg. Glömde ju skriva märke och modell senast: Outdoor Edge, Edge-X Pro.

- Rensat ut skräp ur såväl lägga som BOL för att få plats med roligare grejer. Helt otroligt hur mycket skräp man hinner samla på sig. Skall ge bort lite gamla grejer och verktyg också som ligger och samlar damm. Således preppar jag också mina vänner och bekanta.

- Okej... Blev en Petromax emaljperkolator till sist. Provkört, fungerar kanon. Ska experimentera om det går att perkolera tallbarrsté i den också. Skulle kanske kunna behålla mer av C-vitaminen i drycken m.a.a. den något lägre temperaturen jämfört med kokning. Samt andra örtabrygder. Fortsättning följer.

- Fått hem en till Buck 110. Är helt kär.

- Skrivit ut kartor från Lantmäteriet på evakueringsrutter och andra intressanta områden. Bra att uppdatera sig. Men saknar de gamla terrängkartorna ändå. De var så behändiga.
pelleprepper
Inlägg: 203
Blev medlem: 12 jun 2019 09:12

Re: 2021, din höjda beredskap

Inlägg av pelleprepper »

Fick lite spontan känsla så drog till butiken och köpte ihop ca 100 portioner mat. Mest bönor ärtor och linser men även lite köttprotein.
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3010
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: 2021, din höjda beredskap

Inlägg av maskros »

Syresättningsmätare från Kjell o Co. Så man vet när det är dags att åka till sjukan pga Coviden man kanske får. Är väl en allmänt händig grej att ha.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Scoo
Inlägg: 272
Blev medlem: 06 maj 2019 08:45
Ort: Nånstans nära taigan

Re: 2021, din höjda beredskap

Inlägg av Scoo »

Upptäckte i höstas (eller var det i somras?) till min förskräckelse att sista säcken ris öppnades (har annars haft 1-2 20 kilos säckar i förrådet). Har puffat på frun då och då satt handla mera men det har inte blivit av något så stack mig själv till en invandrarbutik och köpte 40 kg*. Har även handlat större mängd havssalt så det går att salta kött om vi blir utan elström under lång period. Köpte även mera snabbnudlar i restaurangpack (ungefär storleken av halv bananlåda) samt större mängd potatis.

Omvärldsläget känns lite som sommaren 1939 även om förstås Ryssland vill sända sådana signaler.


*) döm om min förvåning över prisstegringen, för 10 år sedan gick det att få 20 kg klippt jasminris för 20€ säcken men nu köpte jag förvisso nån slags premiumris som inte var klippt för 50€/20kg [cirka 500 SEK].
För mina barns skull
Användarens profilbild
deadrabbit
Inlägg: 929
Blev medlem: 28 apr 2019 09:39

Re: 2021, din höjda beredskap

Inlägg av deadrabbit »

Roterat vatten, kontrollerat frost i uteförråd ställt dit en kupefläkt på timer.
3-3-3 Radio Plan
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: 2021, din höjda beredskap

Inlägg av Charlie** »

Skaffat ny panikpåse från Rekyl/Snigel 👍
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Låst

Återgå till "Ljugarbänken"