Offras SEK för att tvinga på oss Euron?

Funderingar på ekonomi, från din egen plånbok till den stora börskrachen
Sömnlös

Offras SEK för att tvinga på oss Euron?

Inlägg av Sömnlös »

Som rubriken lyder har jag och även andra man pratar med börjat fundera på om man kraschar SEK för att skapa opinion för att gå med i Euron. Ingen vill ju ha en skräpvaluta :D

Vad tror ni?
Användarens profilbild
Omnivore

Re: Offras SEK för att tvinga på oss Euron?

Inlägg av Omnivore »

Det har jag uppriktigt sagt inte tänkt på men det låter inte otroligt. Kommer att läsa vad som debatteras med litet andra ögon i fortsättningen.
What the government wants is control, what the corporate world wants is money, what both of them want is power and what neither of them care about is you.
Användarens profilbild
deadrabbit

Inlägg av deadrabbit »

Skulle inte förvåna mig.
3-3-3 Radio Plan
Snubben

Inlägg av Snubben »

Jag tror att det är på det viset, helt enligt design.
Användarens profilbild
Charlie**

Inlägg av Charlie** »

Ja, visst lutar det åt det hållet. Att vi röstade för att ha kvar kronan, har alltid varit en nagel i ögat på EU. Genom att införa euro så får vi sämre möjligheter att påverka konjunktursvängningarna. Nu ska EU dessutom ta ett större tag om att begränsa avverkningen av skogen. Sveriges skogsbruk är grunden för vår ekonomi och välfärd. Sveriges levnadsstandard skall tvingas ner på EU-nivå med alla medel.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Användarens profilbild
Skymning

Inlägg av Skymning »

Bara så ni konspiratörs teoretiker vet: vissa löner är dramatiskt mycket högre i Europa så det där med neddragning av levnadsstandard stämmer inte. Levnadsstandarden varierar ganska kraftigt i EU, jämför t.ex. Tyskland eller Holland mot Italien eller Rumänien.

När Spanien gick med i EMU så passade handlarna på att smyghöja priserna, det är ren kapitalism och inget som har med EU att göra. Finns chansen att höja inkomsterna så varför inte ta den?

Kurser går upp och ner, det är inget konstigt. Om något år kan vi vara tillbaka på 9 kr för €1.
слава україні - на хуй путін!
Användarens profilbild
Charlie**

Inlägg av Charlie** »

Som konspiratörteoretiker vet jag att Sverige har bland de högsta lönerna i Europa. Dessa kommer knappast att höjas ytterligare bara för att vi byter SEK till Euro.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Användarens profilbild
maskros

Inlägg av maskros »

Kronkraschen är bara ett sätt att omfördela pengar från de som inte har till de som har. Här kan jag föra ett längre resonemang som förklarar det påståendet men avstår tills nån ifrågasätter. Den korta versionen är: (lånade) Pengar är billiga nu.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
maskros

Inlägg av maskros »

Titta på svenska börsen, går den upp eller ned när kronan går ned? Vem eller vilka tjänar på det, vem eller vilka förlorar på det?
Collapse now, and avoid the rush!
Abbe

Inlägg av Abbe »

Offras eller inte, men gissningsvis 9 av 10 svenskar använder sig knappt/ inte längre av mynt och sedlar så mentalt blir det lätt att "bara" ta bort en nolla i kontoutdraget om några år, och därmed har vi euron i hamn.
Slava Ukraini! Jag är inte prepper för att jag fruktar döden, utan för att jag älskar livet.
Skriv svar

Återgå till "Ekonomi"