Odlingsåret 2021

Allt om odling
EN brun böna
Inlägg: 970
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: Odlingsåret 2021

Inlägg av EN brun böna »

Gamla frön bör väckas till liv innan plantering, de kan vara i dvala. De som inte dött av ålder vill säga. Man lägger fröna i vatten som bör vara lite varmare än rumstemperatur från några timmar till ett dygn innan de planteras. Planteringen bör vara så optimal som möjligt, alltså helst förodlas inne efter konstens alla regler eller möjligen i växthus. Så tätare än normalt.

Mina potatisar har kommit upp, fast jag satt dem senare än grannen. Vi delar land. De hade maskin för att sätta sin potatis och jag satt väl förgrodd potatis för hand. De fick ju ett färdigt land med fåror efter sin sättare och jag gick med kratta och bara slätade till ytan, slaade.
Något gillar min silverlök som planterades i potatis landet och de har blivit uppryckta, medans gula löken och schalottenlöken för vara i fred och växer bra.

Hemma på gården har jag ett litet land med bönor och majs. Det växer bra men i morse så var haren där, men gjorde ingen skada. Har en hare som bor här på gården som är i trädgården eller bakom lagårn. Vet inte om den dras till kaninerna. Det var en hon hare som gömde sin kull här när det var som värst med varg i området, då var hon säker både för varg och räv, sedan har ungen stannat på gården.
Användarens profilbild
Jakob
Inlägg: 622
Blev medlem: 11 maj 2019 18:29
Ort: KP

Re: Odlingsåret 2021

Inlägg av Jakob »

Torkan fortsätter. Det har inte fallit många millimeter regn den här månaden.
Vatten finns i brunnen än så länge.
Potatisen är lite senare än normalt, men det gör inget. Med en senare potatisskörd blir det enklare att lagra.
Ogräsen fick övertaget över morötterna. Rödbetorna går bättre, men det blir mindre skörd än tidigare år.
Lök och bondbönor ser bra ut.
Winter is coming
Non semper erit aestas.
3-3-3 Radio Plan
Användarens profilbild
BarbaryanKvlt
Inlägg: 136
Blev medlem: 11 jan 2020 23:00

Re: Odlingsåret 2021

Inlägg av BarbaryanKvlt »

Skördat ungefär halva mängden vitlök
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2507
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Odlingsåret 2021

Inlägg av xsive »

Inte direkt odlat men konstaterar att det är bästa kantarellåret på många år.
Sambon har plockat runt 40 liter till nu och ger bort för mer än vi kan förbruka.
I started out with nothing, and still have most of it left
WoodsmansLife
Inlägg: 131
Blev medlem: 13 apr 2021 08:57

Re: Odlingsåret 2021

Inlägg av WoodsmansLife »

Odlingarna ser riktigt bra ut. Tomaterna är alltid svåra för oss här i norr men vi får en bättre skörd än tidigare åtminstone.
Potatisen ser riktigt fint ut och vi bör få en bra mängd detta år.
Användarens profilbild
Jakob
Inlägg: 622
Blev medlem: 11 maj 2019 18:29
Ort: KP

Re: Odlingsåret 2021

Inlägg av Jakob »

Från snustorrt och stekhett till nästan översvämning och kyligt.
Bondbönorna blev sådär. Löken måste upp nu, annars drunknar den.
Potatisen går bra då den är ordentligt kupad med djupa fåror. Nån morot sticker upp här och där. Rödbetornas blad ser gula ut.
Vitkålen är försenad och har inte bildat huvuden ännu. Kålen får stå en tid ännu, den tål köld om det behövs.
Växthussäsongen går på sista versen. Tomat, chili och gurka har gett vad de kunnat. Vindruvor finns att skörda.
Bärbuskarna är tömda och bären saftade eller frysta. Det har börjat komma äppel på några av äppelträdsplantorna.
Jordärtskockor får ligga kvar i jorden - om det går som planerat blir det ett område med vilt växande jordärtskockor.

Sammanfattat så har det växt sämre i år än ifjol. Det beror mest på värmeböljan. Då temperaturen stiger till 30-strecket och solen gassar hela dagen går växterna i viloläge. I varmare klimat pratar de om vårgrödor och höstgrödor. Nu förstår jag varför.
Winter is coming
Non semper erit aestas.
3-3-3 Radio Plan
Tank
Inlägg: 1665
Blev medlem: 05 maj 2019 20:15

Re: Odlingsåret 2021

Inlägg av Tank »

Vi har kunnat vattna via IBC-tankar så det har gått hyfsat med det lilla som vi har odlat i form olika bär, tomater, potatis och sallad.

Droppbevattning har gjort skillnad i vattenmängd använd också och viss automatik.

Vi fortsätter att testa lite olika saker och expandera landet lite till nästa år.

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2771
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Odlingsåret 2021

Inlägg av Marie »

Ni som odlar :D
Hur vanligt är det att få tre skördar på paprikaplantor?
Just nu har mina två paprikaplantor blommat tre gånger (Februari, juni och nu augusti) och just nu är det nya paprikor på gång igen.
Fröna tog jag från en röd paprika jag köpte på ICA förra året och satte i krukor våren 2020 och förra året fick jag bara en skörd på dem... Men i år ser det ut att bli tre skördar på samma plantor..
Är det normalt eller är det bara att de trivs väldigt bra hos mig. :mrgreen:
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
EN brun böna
Inlägg: 970
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: Odlingsåret 2021

Inlägg av EN brun böna »

Det beror nog på att du lyckats övervintra plantorna så de fick en bättre start i år. Normalt räknas ju paprika och chili som ettåriga hos oss även om de går bra att övervintra dem.


Jag har tagit in mina busktomat-plantor och har dem på fönsterbrädan i hallen. De är helt översållade med tomater som nu får mogna färdigt på plantan i lugn och ro. Var några oroliga nätter för ca 3 veckor sedan när de stod ute och det var minusgrader, då bäddade jag in dem i växtväv och det verkar ha gått bra. Potatisen i hinkar tog stryk av frosten då men har repat sig igen. Det är potatis från nord-gen som jag odlar i potatiskrukor. Löken ser bra ut och jag hoppas den inte ruttnar nu efter allt regnande, ca 50 mm på ett dygn. Potatisen i stora landet har klarat sig väldigt bra i år
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2771
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Odlingsåret 2021

Inlägg av Marie »

EN brun böna skrev: 21 aug 2021 08:06 Det beror nog på att du lyckats övervintra plantorna så de fick en bättre start i år. Normalt räknas ju paprika och chili som ettåriga hos oss även om de går bra att övervintra dem.


Jag har tagit in mina busktomat-plantor och har dem på fönsterbrädan i hallen. De är helt översållade med tomater som nu får mogna färdigt på plantan i lugn och ro. Var några oroliga nätter för ca 3 veckor sedan när de stod ute och det var minusgrader, då bäddade jag in dem i växtväv och det verkar ha gått bra. Potatisen i hinkar tog stryk av frosten då men har repat sig igen. Det är potatis från nord-gen som jag odlar i potatiskrukor. Löken ser bra ut och jag hoppas den inte ruttnar nu efter allt regnande, ca 50 mm på ett dygn. Potatisen i stora landet har klarat sig väldigt bra i år
ahaa.. jo jag har hört att de ska vara ettåriga, där av min förvåning.. i augusti förra året tog jag in plantan och ställde den i köksfönstret, då jag tycker om det gröna :D Så jag tänkte bara att den får stå där så länge den är grön o fin... sedan blomma den i slutet av februari, så jag pollinerade blommorna med en tops på ren test.. och det blev paprikor.. sedan fick den stå kvar i köksfönstret, då det är lite växthuseffekt och mina glas är från 70talet, så inga uv filter o sådant... Den har fått stå där hela sommaren och när jag skörda paprikorna i juni så kom det nya blommor som jag pollinera.. sedan samma sak nu i augusti och nu är det nya på gång.
Men jag har aldrig hört talas om att de kan ge frukt tre gånger på ett år och ingen i min omgivning har hört talas om det heller. :D
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Skriv svar

Återgå till "Odling"