Är denna bra, brännarfråga....

Allmänt prat som inte har en koppling till någon befintlig kategori.
Användarens profilbild
rödluvan

Är denna bra, brännarfråga....

Inlägg av rödluvan »

http://www.fogas.se/shop/6240---grillbr ... ortering)/

Skall vara till en helt annan grej, helst hade jag sett att den va ca10 cm kortare och litet smalare, kanske max 20-30mm.
Men jag har inte lust att lägga upp 4-500:- för detta då det är ett experiment jag håller på med (skall vara att generera ånga genom att värma en liten ångpanna).
Den skall gå på väldigt låg effekt i det jag tänkt använda den till om den fungerar.

Är dendär någonting att ha?
Priset var ju rätt annars och den verkar gjord i gjutjärn, vilket jag skulle vilja ha till detta.
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
Fotogenmannen

Re: Är denna bra, brännarfråga....

Inlägg av Fotogenmannen »

Den ser ut att funka, men tänk på att det inte ser ut som att det kommer med något munstycke till gasen. Och jag tror du får svårt att få den att brinna stabilt under nån kilowatt eller så.

Det är inte speciellt svårt att göra en liknande gasolbrännare själv av ett kopparrör som man borrar en eller flera rader hål i, ett par stora hål på sidorna för luftintag och en ändbit med en slangnippel i ena ändan och ett litet hål för gasen i andra ändan. Hålets storlek bestäms av arbetstryck och önskad effekt.
Användarens profilbild
rödluvan

Inlägg av rödluvan »

Jag behöver ca 4-500W och möjlighet att gå ned något så att det håller vattnet någorlunda stabilt vid runt 100 grader, funktionen är att få ett stabilt arbetstryck på ca 1,5-2,5 bar beroende på effektläge. (Det är en generator till en rörradio som utgör lasten)

Skulle detdär fungera på en spritbrännare om man lade till ett mindre rör ovanpå så att detta värmdes av lågan från det större röret?
Det behöver inte vara gas, tänkte mig mest att det brinner rent med gas.
Слава Україні!
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
Användarens profilbild
Charlie**

Inlägg av Charlie** »

rödluvan skrev: 04 jan 2021 15:11 (skall vara att generera ånga genom att värma en liten ångpanna).
Den skall gå på väldigt låg effekt i det jag tänkt använda den till om den fungerar.
Förlåt för min raljerande trådkapning här men kan inte låta bli. Som inavlade norrlänning så kommer jag osökt att tänka någon form av destileringsapparat när jag läser det här!? :D
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Användarens profilbild
rödluvan

Inlägg av rödluvan »

Ja, jag såg det nu... :D :D
Nej, det skall vara en grej att testa modellångmaskiner mot. ha ha
Jag var intresserad av vilka maxeffekter de ger under olika förutsättningar.
Слава Україні!
Skriv svar

Återgå till "Ljugarbänken"